Forsiden > News > E-sport er mere populær en almindelig sport

E-sport er mere populær en almindelig sport

Så længe vi taler on-line og blandt de unge

fredag 3. februar 2017, af Tom Dissing

De unge seere. Du ved dem der ikke har et TV, ser skam “TV”.
De gør det bare ikke på et TV, og deres forestrukne “TV programmer”, er endog særdeles langt fra deres forældres.
Til gengæld ser de en masse af det de er vilde med.
Noget specielt MTG der for længst har købt sig ind i DreamHack, og som allerede har aftaler med Xbox Live tournaments, var tidlige til at se.
Her sidst suppleret af Egmont/Nordisk Film der tidligere i år købte sig ind i den fagre nye verden af E-sport, sammen med FCK, ved at købe holdet “North”, der tabte til “Astralis” og nogle “polske favoritter” i Counter Strike, hvor finale puljen var på 500.000 dollar.
Detaljer der er med til at gøre E-sport pænt populært her i landet, også.
Så populært at der nu bliver streamet mere e-sport, end der bliver streamet “konventionel” sport her, og formodentligt i resten af verden.
Nye tal fra Mediavision ser i hvert fald ud til at vise at “flere ( unge ) danskere kigger på e-sport end på traditionel sport online”.
Og nu hvor det er de unge der kigger med, er her svaret på hvad broadcastere der godt vil have de unge til at “se med”, kunne overveje at gøre.
Som eksempel er det nu “en ud af seks” af de 15-24 årige der bruger tid på at se på e-sport dagligt.
Og da der “kun” er 6 procent der ser konventionel sport, versus ( målt på alt ) 8 procent der nu ser e-sport, har denne “sportsgren” altså vokset sig større end konventionel “sport” på ganske kort tid.
Tendensen ser ydermere ud til at være global, i de markeder hvor der er unge med ordentligt internetforbindelser.
Som eksempel forventes det at e-sport nåede op på over 300 millioner seere alene i år 2016, i følge Newzoo.
De vurderer ydermere at der var en omsætning på 493 millioner dollars sidste år, hvilket måske ikke er vildt meget.
Men altså nok til at der kan tjenes lidt penge, suppleret af en forventning om at markedet kan vokse med op til 50 procent om året, indtil dette marked er (færdig)udviklet.
Arvid Åsbrink, senior analytiker, Mediavision siger:
-E-sport er allerede nu populært i Danmark, og alt peger på en fortsat vækst. Ligheden med traditionel sport er stor, men indtjeningen er lavere, og som sagerne står, findes der et stort uudnyttet markedspotentiale for e-sport. Publikum består i stor udstrækning af unge mænd - en gruppe, som annoncørerne ellers har svært ved at nå ud til i dag. Men vi ser også, at publikumsgrundlaget spredes til flere købestærke målgrupper. Det får os til at tro, at der kommer langt flere aktører på dette voksende marked i de kommende år, slutter han.
Mediavision baserer en god del af deres tal på rundspørger af omkring 1400 personer i alderen 15-74 år, der bliver interviewet online to gange årligt i Danmark. ( vi gætter på at det ikke er de samme hver gang )
Her lige en video Nordisk Film slap om deres “hold” fornyligt.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?