Forsiden > Mediepolitik > EU vil have et digitalt mediemarked i EU

EU vil have et digitalt mediemarked i EU

onsdag 7. oktober 2015, af Tom Dissing

EU digitale commissioner Günther Oettinger har netop været ude med et forslag, der - i værste fald - blot kræver en beslutning i EU før ideen bliver en realitet.
Konkret er planen at gøre hele EU til et og samme “single market for digital services”, hvilket betyder EU regler på alt fra “National border” regler til “frequency allocations” samt en “harmonisering” af “copyright and data protection laws”.
Små nationer har længe formået at “overleve” med små og lokale regler, der tilgodeser - for eksempel - lokale producenter, hvilket reelt er hvad Günther Oettinger ønsker at ændre på.
Fordelene kunne omvendt være at alle medieprodukter fra EU for fremtiden blot ville kræve en enkelt advokat en enkelt gang, og ikke 26 gange til 26 markeder.
Som eksempel er dele af disse tanker reelt allerede gennemført.
Således er “mobil roaming” prisen den samme i hele EU allerede fra midt i juni 2017.
Lokalt i Tyskland er det i den forbindelse besluttet at hele nationen skal have adgang til 50Mbit/s Internet, som en del af lovgivningen.
Dette mål er netop blevet forkastet af EU som alt for uambitiøs.
Specielt i 2018, der var det oprindelige mål.
På det tidspunkt må de fleste husholdninger nemlig formodes at se Ultra HD via nettet, der må formodes at spise så meget båndbredde at ambtionerne bør være større.
Som vi husker det har specielt rettighedsområdet været til debat før.
Her har de store filmselskaber i Frankring England og i Tyskland nærmest hver gang været ude og pointere at de bestemt ikke ser et harmoniseret EU som en fordel.
På samme måde har alt fra artister til skuespillere og instruktører af flere omgange ment at lokale regler har den indbyggede fordel at de jo “kender” de lokale forhold, mens fælles EU regler ville skulle tage så mange lokale forbehold at det måske ligefrem er hensigtsmæssigt at beholde lokale regler.
Oettinger har ikke været så venlig at supplere med en tidsplan. Men en del kunne tyde på at hans ide er at arbejde videre med en harmonisering frem til sommeren 2017.
Det er muligt at læse mere om hans ansvarsområder og ideer og tanker her, hvor det fremgår at han reelt er manden der “bestemmer” fremtiden for “the Digital Single Market” på “telecoms regulations” området. Alt copyright og data protection lovgivning, alle “radio waves” og “the application of competition law”.
Det er vist ikke helt forkert at kalde ham for EUs konkurrence minister.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?