Forsiden > News > EU vil kigge på the Audiovisual Media Services Directive

EU vil kigge på the Audiovisual Media Services Directive

fredag 10. juli 2015, af Tom Dissing

Hvis du beskæftiger dig med TV produktion har du sikkert bemærket at det ikke er helt så mange der kigger med, hver gang du er med til at skabe heldige TV serier eller allerede kendte formater.
Noget EU nu også har bemærket.
Naturligvis på et ganske andet plan end på DR1 eller TV2, men alligevel.
Derfor er de på vej til at revidere reglerne for “broadcast and on demand media services”.
Noget der er en del af 2016 diskussionen af “the Audiovisual Media Services Directive” (AVMSD).
Reglerne der konkret kigger på “the roles and responsibilities of all market players”, ”European works” og “advertising and protection of minors”, leder omvendt efter netop dit input i disse dage.
Konkret frem til den den 30. september, hvor der er deadline for gode ideer og kommentarer.
Så måske det er på tide at du får talt med “din” medieordfører, der kan tage dine gode ideer med ned til EU.
For eksempel i forhold til det konkrete problem at en ny US undersøgelse viser at “TV is no longer the kids first choice”.
Det er i stedet deres tablet.
Vi har desværre ikke kunne finde den konkrete alder på de omtalte børn, men gad vide om du ikke selv kan finde dem hos Miner & Co Studio.
Der omvendt kan fortælle at hele 57 procent af “alle børn” nu hellere “ser video” på deres tablet eller smartphone, og reelt er begyndt at føle at det “at skulle se TV med far og mor” er en slags straf, hvor de skal sidde helt stille og vente på hvad der så sker.
41 procent af “alle børn” er parate til at droppe slik, hvis de bare kan få lov til at hygge med deres tablet eller smartphone.
Forældrene der også er blevet spurgt i denne analyse pointerer dog at op imod 39 procent af “alle børn” typisk ser det samme som deres forældre, nu bare på flere samtidige platforme.
Analysen slutter af med at pointere at det udtalte forbrug af de såkaldte “mobile devices” har betydet at TV nu er “the second, måske endda the third screen” for mange børn.
I USA, altså.
Kigger vi over på den anden side af kloden, er der også problemer.
Australien fik SVoD - læs Netflix - for ganske få måneder siden.
Så nu dropper de også deres TV.
Tilbage i December 2014 var der således bare 315.000 husstande på hele det kontinent der havde adgang til SVoD.
Det tal er nu - her i juni måned - vokset til mere end 1.5 millioner husstande.
Dermed er der vel ikke meget andet at sige end at Det marked er eksploderet og at det kun går ud over en eneste størrelse.
TV.
Udviklingen er nærmest “for voldsom”, da alt fra ISPs til mobil selskaber og andre der tilbyder adgang til Internet, der er jo er forudsætningen for adgang til Netflix eller konkurrenten Stan rent faktisk har svært ved at følge med efterspørgslen på båndbredde.
Telsyte, der bor der har analyseret markedet og kan konstatere at SVoD/OTT markedet vokser som intet før.
Som eksempel tjente SVoD/OTT et skvat over 11.4 millioner Euro i juni måned.
Og hvis det marked blot fortsætter med at udvikle sig er det sikkert ikke helt forkert at se SVoD/OTT som et 250 millioner Euro om året marked, lige om snart.
Som altid når sådan et marked vokser så eksplosivt kommer der hurtigt andre til, hvorfor Netflix og Stan ikke længere er alene.
Herhjemme totalt ukendte størrelser som Presto eller Quickflix er også inde og tage markedet fra broadcast, der - vel sagtens - også i Australien er “langsomme” til at tilbyde deres indhold på Internet, som vi oplever det herhjemme.
Oplagt nok et par af de udfordringer AVMSD tilbage i EU også står med.
Så med mindre at du har en fast aftale om at levere OTT produktioner til Netflix er det vist på tide at du får talt med ham der din medieordfører.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?