Forsiden > News > En fremtid med mindre TV forbrug

En fremtid med mindre TV forbrug

USA er allerede nede på 22 procent uden TV

torsdag 16. marts 2017, af Tom Dissing

Her i landet er det fortsat “kun” op imod 270.000 husstande der ikke betaler licens, hvilket svarer til et skvat over 10 procet af befolkningens 2.636.586 husstande.
Sådan er det ikke længere i USA.
Her viser de nyeste tal at der nu er op imod 22 procent af de amerikanske husstande, der end ikke tænder for et TV, nogensinde.
Tallet, der naturligvis inkluderer alle former for distribiution, inkluderer dermed også bredbånd, der ellers er i fremgang i USA.
En ny rapport pointerer i den forbindelse at antallet af husstande der hverken ser TV i form af flow TV, uanset platform eller betalings TV, uanset betalingsform er kraftigt voksende.
Rapporten, der hedder “Life Without Legacy Pay-TV: A Profile of U.S. Cord Cutters and Cord Nevers”, og som kommer fra The Diffusion Group, konstaterer ydermere at mange af de nye såkaldte “broadband households”, end ikke ikke er begyndt at abonere på såkaldt “Legacy Pay-TV”, der kan oversættes til “almindelige TV kanaler”, der typisk er finansieret af reklamer og abo.
Dette til trods for at netop antallet af bredbånds kunder er vokset nærmest til det dobbelte over de sidte fem år i USA.
Tilbage i 2011, var der ydermere bare ni procent af de såkaldte “broadband households”, der var såkaldte “Cord Nils”, der skal oversættes til bredbånds kunder uden TV abo.
Dette antal er nu vokset til 22 procent ud af 100 millioner bredbåndskunder.
Michael Greeson, TDG Co-Founder and Director of Research, siger:
-Wall Street and the media are myopically focused on the quarterly drip of Legacy Pay-TV subscribers, which unfortunately overlooks a larger and more dangerous trend, starter han og fortsætter.
-As TDG ( The Diffusion Group) noted long ago, where broadband (and broadband video) goes, Legacy Pay-TV subscriptions will increasingly decline. This is indeed what has transpired, slutter han.
Herhjemme kunne en lignende tendens ser ud til at være undervejs.
De 270.000 husstande der idag ikke betaler licens, er nemlig vokset fra 239.000 hustande tilbage i oktober 2013.
At antallet er vokset så relativt lidt, kunne omvendt tænkes at hænge sammen med at det stort set er umuligt ikke at betale licens her i landet, da licensen jo netop er en medielicens der - grundliggende - inkluderer alt fra mikrobølge ovne ( næsten ) til mobiltelefoner og Playstation, der jo også har adgang til Internet.
DR vurderede i den forbindelse, i 2013 at det blot var 10.000 der ikke bruger DR, hvorfor resten dengang - og sikkert også idag - vurderes som såkaldte sortseere.
Ganske morsomt har er der nu tæt på 10 procent der ikke ser DR, “hver uge”. ( konkret er der 3 procent af befolkningen der overhovedet ikke ser DR, red.)
Stadig.
Dette antal er langt flere end der er sortseere, uanset hvordan DR regner.
Status ser ydermere ud til at være at TV2, har det endnu værre.
Her er det nu kun 83 procent af befolknigen der kigger med i følge deres nyeste årsrapport.
Tilbage i USA, er vurderingen derfor at specielt broadcasterne, men også alle relaterede industrier bør holde øje med markedets udvikling.
Det bliver jo stadig sværere at sælge kanalpakker, når antallet af “TV familier” nu er droppet med 22 procent.
Herhjemme er TV kiggeriet fortsat næsten upåvirket af den ellers udtalte streaming kultur, der efter sigende skulle være oppe på over en million brugere.
Et antal der er vokset kraftigt, da TV2 - igen i følge deres årsrapport - har over 300.000 streamkunder, og dermed tæt på eller mere end 30 procent af dette marked.
Du kan læse mere om den amerikanske rapport her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?