Forsiden > News > England binger

England binger

Mere end du aner

fredag 4. august 2017, af Tom Dissing

Størrelsen Ofcom, der enerådigt regulerer TV markedet i England, har netop gennemført en større analyse af netop det engelske TV marked.
Og mens markedet på ingen måde, overhovedet, har forandret sig herhjemme, er det engelske TV marked ude i hvad der må siges at være en heftig udvikling.
Som overskriften antyder i forhold til det at binge, hvilket du jo ikke kan gøre med broadcast, men også i forhold til måden medier bliver brugt på.
Binge delen, er dog ikke - som man kunne forledes til at tro - kun et spørgsmål om streaming.
De mange brittiske hjem, binger også med diverse versioner af “Catch up”, suppleret af et udtalt brug af de omtalte streamtjenester.
I alle tilfælde noget der “spiser” af TV tiden, og dermed reklamekroner og andet der er med til at holde lokal TV produktion i live.
Tallene der - som vi forstår det - er til at finde i Ofcom’s annual Communications Market Report 2017, der er til at finde på deres sider, konstaterer dog at der er endog kraftige forskelle mellem unge og ældre seere.
Den brede befolkning er dog ikke meget bag ud, i forhold til de unge.
Således er nu hele 79 procent af alle voksne oppe på at “binge” BBC iPlayer, eller en streamtjeneste.
I princippet bruger de faciliteterne som “catch-up”, hvor de - omvendt - kan se en række udsendelser hurtigere.
Læs: de spoler i dem, hvilket denne analyse dog ikke kigger på.
35 procent af de voksne i England binger nu mindst en gang om uge, og 55 procent gør det mindst to gange om måneden.
70 procent binger fordi de synes det er hyggeligt, mens 24 procent gør det sammen med venner.
32 procent stresser deres “bingeri” igennem, for at “kunne nå at følge med, og mangler typisk søvn efter at have binget.
35 procent af alle der binger, vil gerne binge mindre.
Specielt de unge, 16-24 årige ser ud til at være nået til en “binge niveau”, hvor 47 procent af denne gruppe nu - seriøst - prøver på at sænke antallet af timer de binger.
4 procent af de unge er så konsekvente - eller oplever at det at binge er et problem - at de helt fyrer deres streamtjeneste, eller “selv rationerer” ( 19 procent).
Målt på alle siger 74 procent at de ofte ser ( typisk flere episoder af en TV serie ) end de havde planlagt, mens bare 18 procent siger at det aldrig sker.
De helt unge, er ikke overraskende endnu værre.
53 procent af de 12-15 binger - en eller flere serier - hver uge, hvilket bare 16 procent af de +65 årige gør.
Det relevante her, er omvendt at de +65 årige i England altså binger.
Bevares, sikkert fortsat TV, men hvad sker der når streamtjenesterne laver specielle “Barnaby universer”, eller andet til denne målgruppe.
Her på redaktionen forestiller vi os allerede “Glamour” streamet i pakker, og væk næste uge, så du er nødt til at se 30 episoder om ugen.
Tilbage hos de ældste seere, foretrækker 59 procent af denne gruppe fortsat “traditionelle serier”, hvor der kommer en ny episode hver uge.
Antallet af unge der ser “conected TV”, hvilket må kunne oversættes til “via internet” ( flow TV/iPlayer, red. ) er nu nede på 11 procent af de 16-24 årige.
Stephen van Rooyen, Chief Executive Officer, Sky UK and Ireland, siger:
-This year we have seen Sky customers binge-watch like never before, including 17 milion downloads of our record-breaking Sky Original Riviera. There have been almost 40 million downloads and streams of Series 1-6 of Game of Thrones across Sky and NOW TV in the past three months alone as viewers race through back-to-back box sets. Whether you want to stream live TV on the move with Sky Go or download your latest TV guilty pleasure to watch later on your phone, we bring together the best content in one place that lets customers watch whatever they want, whenever they want, however they want, slutter han og løfter dermed sløret for at det er Sky og ikke HBO der sender GOT i England.
Efter disse mange tal, er der dog en ting der er mest tydelig.
86 procent af alt “bingeri” sker via On-Demand tjenester, mens 18 procent “bingeri” sker via “catch-up” tjenester, og dermed via - for eksempel - BBCs iPlayer.
Sky, der sælger deres abo med Set Top bokse, med indbygget “optager/lager” ( vist kun lager?), konstaterer at de siden maj har “sendt” mere end 20 millioner “box set” af S1-6 af “Game of Thrones” afsted til deres kunder.
Der dermed hverken køber DVDen ( BDen ) eller ser TV i den tid det tager at se 6-7 sæsoner af GOT.
En anden Sky tjeneste, NOW TV, har sendt andre 13.6 millioner komplette kasser med GOT i, suppleret af 5.5 millioner downloads og streams via Sky Go app, hvilket ser ud til at betyde at forbrugerne nu er så vant til at se “TV” på deres mobil, at de nu også ser GOT på denne.
S7 episode 2 havde 3.95 millioner ( online/digitale) seere, mens S7 Episode 1 havde (consolidated/lagt sammen) nu har “akkumuleret” 4.7 millioner seere.
I begge tilfælde de to mest sete programmer nogensinde på Sky.
Ofcom har ydermere kigget på hvorfor seerne binger.
25 procent er bange for at blive ofre for “spoilers”, altså håre “plottet” i historien, uden selv at have set med, mens andre bare ikke - længere - gider se TV, når broadcasterne synes de skal.
Op imod 33 procent af alle seere, ser nu TV “on the move”, mens 24 procent kigger med i deres ferie.
16 procent ser TV mens de “kører bus/tog”, mens 7 procent sørger for at have set det TV de vil, nede på deres pub.
51 procent af seerne ser TV i deres soveværelse, mens 16 procent ser TV i deres køkken.
Og da Ofcom er grundige kan vi også løfte sløret for at 9 procent ser TV i deres have, mens andre 9 procent ser med i deres badeværelse.
Der er ikke præcise antal på hvor mange der ser TV “solo” ( ganske som TV heller ikke er defineret i denne forbindelse. Vi gætter dog på at Ofcom her taler om flowTV, red. )
Stadig er det nu to ud af fem, der ser TV ( flowTV?) alene, mens ni ud af ti, ser TV alene, mindst en gang om ugen, selv om at der er andre i husstanden.
Antallet af folk der siger at de ser TV sammen med andre, er nu nede på under 33 procent.
Ni ud af ti seere, der bor sammen med andre, ser dog stadig “flowTV” sammen, her uge.
68 procent af de adspurgte mener at “godt TV” stadig kan få hele familien til at samles foran deres TV, til en “shared viewing experience”.
De unge er og bliver dog den gruppe der har taget de nye måder at se TV på, til sig, mest.
76 procent af de 16-24 har nu købt adgang til en eller flere streamtjenester som, hvilket bare 19 procent af dem på +65 har.
BBC iPlayer er den mest populære “on-demand service” blandt de unge, med 63 procent af markedet.
Det er dog ikke de unge der betaler for denne tjeneste, men derimod deres forældre.
ITV Hub er næstmest populær, med 40 procent af forbruget.
Først derefter kommer YouTube med 38 procent og Netflix med 31 procent af markedet.
Lindsey Fussell, Consumer Group Director at Ofcom, forklarer:
-Technology has revolutionised the way we watch TV, starter han og fortsætter.
-The days of waiting a week for the next episode are largely gone, with people finding it hard to resist watching multiple episodes around the house or on the move. But live television still has a special draw, and the power to bring the whole family together in a common experience, slutter han.
Det er muligt at hente hele rapporten her
Her lige en promo for deres rapport.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?