Forsiden > News > Et lille opråb til broadcast

Et lille opråb til broadcast

Konventionel broadcast har et problem

fredag 28. april 2017, af Tom Dissing

Sidste nyt fra den såkaldte OTT verden, der er kort for over the top, eller alt det der henne på Internettet, og som - mere eller mindre - inkluderer alle de former for “TV”, der ikke er “broadcast”.
Med andre ord, alle de tjenester som forbrugerne køber, ud over adgang til TV.
Og nu hvor Level 3, der er en Streaming Media specialist netop har sluppet en tung rapport om emnet, er det vel på sin plads og høre hvad de har fundet ud af.
Den korte version er at de vurderer at broadcast har et problem.
De mange års “suværenitet” er godt igang med at blive en del af en fjern fortid, der - fyrskibene til trods - ikke længere er en farbar vej.
Et eksempel kunne være de sidste par måneders mest sete programmer, her i landet.
Seerne kigger fortsat med fredag fra 20-22 og tænder også søndag fra 20 til 21.
Resten af ugens 165 timer, er det straks en anden historie.
Fredag og søndag i sidste uge ( top tyve ) fik i den forbindelse blot få 653.000 hen til skærmen fredag, mens søndag endnu engang klarede sig hæderligt med 1.051.000 seere.
Resten af ugen var der bare 2 formater der fik 600.000 seere til at kigge med, selv om at det var iskoldt og regnvejr uden for.
Værst af alt er antallet af seere faktisk “bedre” end sidste år, ganske som året før heller ikke havde det særligt godt i uge 16.
Detaljen er bare at forskellen er nede i nogle bitte små marginaler, og at de formater der overhovedet har seere er målrettet dem der allerede ser TV.
De 3-5 millioner der ikke kigger med, er der fortsat ingen (nye) tilbud til
Ikke et problem, hvis der ikke lige var op imod 2 millioner husstande, der nu har en eller flere streamtjenester, og at fremtiden med - mere - OTT presser på.
Level 3s nye analyse der - som vi forstår det - kan hentet på deres site heromkring
De såkaldte key findings i denne rapport, er i den forbindelse endog særdeles foruroligende, for broadcastere der fortsat “kun” satset på de “kunder der allerede er i butikken”.
1: OTT industrien “is booming”. Forventningerne er så meget som 25 procent stigninger i omsætningen, og en potentielt endnu heftigere vækst.
2: OTT services, der kan være alt fra PPV, til HFR versioner af sport streams eller 360 graders oplevelses produktioner, der kan opleves som SVoD, PPV enten via kabel, uden at det er kabel operatøren der “ejer” rettighederne. Eller mere realistisk via en Samrt TV app eller eller portal på Internet.
3: forventningerne til forbruget af båndbredde er at dette vil eksplodere.
4: 70 procent af de OTT operatører Level 3 har talt med, vurderer at deres koncepter nu er gode nok til at de kan begynde at tilbyde globale tjenester, der altså er ligeglade med om de lokale broadcastere “stadig sover i timen”.
5: forventningen er at VR video kunne flytte lidt kunder, ganske som HFR ( high frame rates ) produktioner/live, uanset om det er sport, adventure eller andet, suppleret af HDR produktioner vil kunne flytte stadig flere “first movers”, suppleret af de husstande, der overvejer 1080p60 sport, der ganske enkelt ikke ( vil ) blive tilbudt broadcastere, der ganske enkelt ikke har “båndbredden” til at distribuere i denne kvalitet.
Eller rettere, som stadig ser ud til at have besluttet at forbrugerne ikke kan se forskel.
Noget som Netflix UHD og Amazon UHD platformene ser ud til at gøre noget ved, ganske som NFL og andre store aktører på sportsområdet for længst er overgået til - også - at tilbyde streams i VR eller 360 grader, eller hvad der nu er et marked for.
Tim Siglin, Contributing Editor for Streaming Media Magazine and Principal Report Author siger:
-This year’s OTT Video Services study reveals clear growth in the OTT marketplace, with survey responses overwhelmingly projecting OTT viewership will exceed traditional broadcast TV viewership by 2020. The maturation of OTT video delivery reflects key changes in the industry, including fewer bandwidth constraints and the important role live-event and live-linear OTT distribution will play as we transition from VOD-only services to those that more closely mimick traditional broadcast delivery, slutter han og bliver suppleret af Anthony Christie, Chief Marketing Officer, Level 3.
Han siger:
-Viewers continue to show they want the flexibility to consume content on multiple screens. To keep pace with this shift, content providers need more than pure-play CDN solutions. They need high-performance network solutions that can scale as their customer base grows in size and geography to deliver a consistent, reliable experience – whenever they want, wherever they are and on any device they choose, slutter han.
Vurderingen er derfor at broadcast i løbet af de næste 5 år vil være blevet “løbet over ende” af OTT, målt på rå tal.
Tallene i Level 3s rapport er samlet ind hos “500 media industry professionals”.
Her lidt video om emnet.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?