Forsiden > Mediepolitik > FANG vil dominere i 2018

FANG vil dominere i 2018

Rygter vil vide at det bliver meget værre næste år

tirsdag 19. december 2017, af Tom Dissing

Næste år, når politikerne - formodentligt - fratager DR op imod 25 procent af deres budget, fordi de ikke lige sender “det rigtige” TV, radio og de bogstaver, der er “enige nok”, er det en uheldig magdemonstration politikerne er igang med.
Det eneste politikerne får ud af denne øvelse, er nemlig et endnu mere tandløst DR.
Der derfor fyrer løs af deres kreative, suppleret af at deres fast lancere kan se frem til at blive behandlet - om muligt - endnu dårligere.
Ugen seertal, taler i den forbindelse “politikernes sprog”.
En traditionel julekaleder om “Tinka”, hitter totalt hos seerne.
Så meget at DR helt er blevet “sparket ud” af top ti.
Eneste placering DR fik, var en 10. plads, hvor deres Juleshow fik lidt over 700.000 seere.
Lyder måske flot, men nu hvor hele 7 af “Tinkas Juleeventyr” havde langt over en million seere, er seerne åbenbart enige med politikerne om hvilket slags TV der skal sendes.
Der er dog flere - professionelle - der synes at det er en dårlig ide at fratage DR deres penge.
En af disse er en Nordisk Film direktør, der ærgrer sig over at DR er på vej til at blive endnu en udtværet PBS TV station, der i 2018 formodentligt ender med at blive så politisk styret at tandløsheden bliver absolut dominerende på DR.
Langt foran og hele vejen udenom, finder den interesserede FANG.
Til forskel fra DR, er her en størrelse, der rent faktisk er “farlig”.
Bevares, politikerne har fortsat ikke bemærket at der nu er flere ser “TV på G’et mens endnu flere får deres nyheder på F’et, suppleret af at 1,3 millioner lokale husstande nu slapper af med N’et.
Du har gættet det, det handler om Facebook, Amazon, Netflix, og Google.
Fire størrelser, der til sammen har langt fleres opmærksomhed, end DR og TV2 tilsammen.
Det er dog ikke kun politikerne der “ikke har opdaget Facebook”.
DR og TV2 delser jo fortsat ikke deres indhold på FANG.
Motivationen skulle efter sigende være at de ikke ønsker at “forære” indhold til FANG, heller ikke promoer.
En fejl aviserne - i følge de nyeste tal - løbende begår.
94 procent af deres indhold deles nu - af aviserne - på de sociale medier.
Formodentligt fordi aviserne er klar over at deres kunder findes på de sociale medier, og rent faktisk kigger forbi aviserne, hvis deres indhold er “godt nok”.
Tilbage på TV, ser udviklingen ud til at være gået i den modsatte retning.
Her er det hele “bare” vokset, suppleret af stadig højere mure omkring netop indholdet.
Pænt modsat har FANG, der i stedet samler deres indhold og adgang til samme på få og centrale “platforme”, hvor der åbenbart er plads til det hele.
Noget forbrugerne ser ud til at elske.
2018 er i den forbindelse lidt af en gyser.
Facebook er nemlig på vej med en “masse TV”.
Noget Amazon supplerer ved at rulle deres “Amazon Prime + TV kanaler, der kan købes en af gangen”, ud over hele verden.
Netflix er garanteret også ved at produktudvikle.
Og endelig er Google jo ikke ligefrem kendt for at stå stille.
Selskabet Ovum, der måler på den slags ting, forventer at FANG løber med 69 procent af den samlede OTT reklameomsætningen i 2018.
Skulle vi et kort øjeblik vende tilbage til Danmark, findes DR og TV2 fortsat ikke - rigtigt/særligt meget - på de sociale medier.
Eller rettere.
Der findes ingen promoer for kommende produktioner ellers indhold om “næste uges TV” på de sociale medier.
Desværre betyder det at alle dem der har droppet kabel TV (op imod 100.000 husstande om året) ikke ( der ) har muligheden for at finde ud af hvad der sker på DR eller TV2.
Kigger redaktionen tilbage på 2017, havde “ingen andre” problemer med at markedsføre deres indhold på FANG platformene.
Årsagen er oplagt nok at det jo er der seerne er, når de ikke ser TV.
Ovum forventer forøvrigt at FANG i 2018 bliver FAANG, nu hvor Apple er på vej med indhold - typisk TV serier - for lidt over en milliard dollars.
Og ganske som de andre aktører, ser planen her også ud til at være at tjene penge og udvikle indhold som de unge seere er friske på at nyde.
En udvikling der for alvor sætter politikernes kommende karaktermord af DR, i et kedeligt perspektiv.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?