Forsiden > News > FDA vil faktisk det bedste for deres kunder

FDA vil faktisk det bedste for deres kunder

tirsdag 27. oktober 2015, af Tom Dissing

FDA, der er kort for Foreningen Danske Antenneanlæg, afholder her fredag 30. oktober en konference, hvor de ud over at vise hvad deres leverandører kan, prøver at sætte fokus på et fremtidigt “frit valg af TV kanaler”.
FDA’s landsformand Carsten M. Karlsen siger således:
-Frit valg er der megen fokus på fra mange sider. Og vores medlemmer - slutbrugerne - vil også gerne have frit valg, starter han og fortsætter.
-Men hvis man spørger folk, om de vil have frit valg, hvis de skal betale mere end i dag, så kan det godt være, det ændrer sig. Hvis 10 % får det billigere og 90 % får det dyrere, så er det jo bare en omfordeling af goderne, slutter han og pointerer dermed at regnestykket med det frie kanalvalg er langt mere kompliceret end blot at tillade at forbrugerne selv kan vælge.
Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk har også planer om at kigge forbi for at tale om at forbrugerne rent faktisk efterspørger “frit valg af tv-kanaler og tv-distributør”, hvorfor disse burde overveje at give dem denne mulighed.
Ikke overraskende kan de fremmødte se frem til at YouSee, Boxer, Canal Digital, Stofa, Discovery Networks Denmark, TV 2, og Socialdemokratiets medieordfører Mogens Jensen kigger forbi og diskuterer fremtiden.
Boxer, Stofa og YouSee mener i den forbindelse allerede at de har gjort valget af TV kanaler netop så fleksible som de kan.
Det er jo stadig en +15 milarder kroners forretning at “give forbrugerne et valg”.
Eller rettere.
Som det er nu, er det en +15 milarder kroners forretning, der - i værste fald - kunne blive meget mindre.
Og det er der jo ingen der er specielt friske på.
Stadig siger YouSees direktør René Brøchner, om regeringens ønske om at fratage boligforeningerne retten til at lave rabataftaler på beboernes vegne:
-Vi støtter op om valgfrihed og ønsker ikke at kunderne påtvinges tv-pakker, de ikke ønsker. Vi tror på vores produkter og har forskellige løsninger til foreningernes forskellige behov. Men han føjer til, at det også er nødvendigt at respektere boligforeningernes ret til at indgå demokratiske, kollektive aftaler.
Han fortsætter.
-En lovændring vil potentielt medføre besparelser for få, men øgede omkostninger for mange. Brugerne sparer i dag mange penge på de fælles aftaler, som de har indgået i boligforeningerne. Hvad bliver ellers det næste? At beboere på 1. sal ikke skal betale for trappevask på 4. sal? At lejemål uden børn ikke skal betale til foreningens legeplads? spørger han videre.
Boxer har det på samme måde.
De er dog stadig den lille friske, hvorfor deres vurdering er at “Vækst skal ske via frit valg”.
Herfra siger deres direktør, Ulf Lund:
-Vi vil have mere valgfrihed. Dette er det totale opgør med tv-pakkerne. Vi sælger tv-kanaler enkeltvis, ikke tv-pakker, og man betaler kun for det, som man selv har valgt.
En holdning han håber betyder at Boxer kan vokse fra de nuværende 300.000 til 400.000 kunder inden 2020, hvor deres monopol på jordbaseret TV distribution udløber.
René Brøchner mener i den forbindelse at tv-leverandørerne fortsat er vigtige:
-I en verden med stigende udbud, stigende antal platforme, hvor indhold kan tilgås - og dermed stigende kompleksitet, bliver behovet for en aggregator endnu vigtigere. Vores rolle er bl.a. at levere en let brugerflade, som samler underholdningen og gør den tilgængelig for seerne på en attraktiv måde, starter han og fortsætter.
-Politikernes fokus bør i stedet for være på at sikre dansk produceret indhold og forbedre Danmarks konkurrenceevne mod store internationale spillere, slutter han i forhold til politikerne potentielle prioritering af “så rigide rammer, at det hæmmer nytænkning”.
Det ser med andre ord ud til at alle distributører inkluderende FDA alle har “store økonomiske interesser” involveret “det frie valg”.
Spørgsmålet der er nærliggende, er om dette +15 milliarder kroners marked overhovedet kan forandre sig uden politisk indblanding.
FDA har dog planlagt at diskutere det “fuldstændigt frie kanalvalg”.
Konkret, muligheden for at købe helt ned til en enkelt TV kanal.
Og det fra netop den udbyder den enkelte forbruger foretrækker.
Det sidste er baseret på et udsagn fra den nuværende regering, der gerne vil et friere valg af leverandør.
Som altid er det reelt ikke kun distributørerne, der er en udfordring.
Bemærk eventuelt at selv størrelser som DR og TV2 tilbyder et utal af kanaler det kun er muligt for distributørerne at købe i “pakker”, som de derfor også er “nødt til” at sælge i pakker.
Kombineret med at forbrugerne rent faktisk tænker med deres pengepung for tiden. Samtidig med at de kan forvente heftige prisstigninger, nu hvor MTG kanalerne kommer til at stige kraftigt i pris på grund af nye sports rettigheder, kunne det se ud til at der ikke kommer til at ske særligt meget på kabel TV området.
Dertil er de økonomiske, politiske og andre interesser simpelthen for stærkt bundet op til hinanden.
Som eksempel er politikerne selv “i vejen” for det totalt frie valg.
Lovgivningen foreskriver nemlig at alle skal distribuere Folketingskanalen, tegnsprogskanalerne, otte nabolandskanaler og TV2 regionerne.
Og så skal DRs kanaler reelt også være tilstede hos alle kabel TV udbydere.
Dermed er lovgivningen reelt også i vejen for et frit valg.
Forbrugerne har omvendt svaret igen, selv.
Over de sidste par år har mere end 10 procent af kabel TV kunderne valgt at forlade kabel TV. Måske for på denne måde at kunne bestemme selv.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?