Forsiden > Ny teknik > FOR-A prøver igen

FOR-A prøver igen

12G Full 4K Super Slow

onsdag 19. april 2017, af Tom Dissing

Så er der et nyt kamera på vej.
Og det er faktisk rigtigt spændende.
Nyheden der hedder FT-ONE-LS-12G, er som tidligere FT kameraer fra FOR-A et dybt specialiseret kamera, der koster kassen.
Vi er ikke faldet over prisen endnu.
Men med muligheden for at optage op til 29 sekunder i 700fps i 4K (DCI?) ( vi gætter på UHD), i en - ligeledes ukendt - ukomprimeret kvalitet, er der her tale om det kamera, der kan det hele, og stadig styres fra noget der ligner en EVS.
Basis i kameraet er en ny (?) VRCAM-NX sensor, der er udviklet af FOR-A i følge FOR-A.
FOR-A har tidligere tilbudt en “konventionelt” 4K kamera, der hed FT-ONE, der startede ved 104.000 dollars.
Det var til gengæld også et 4K DCI kamera, der kunne optage i op til 860 FPS.
Desværre var det et 640 ISO, 11-Stop DR kamera ved 24fps.
Så det var altså et "noget under" 20 ISO kamera ( med global shutter ) ved 860 FPS.
Et gæt herfra, er at deres nye FT-ONE-LS-12G, er hurtigere og heldigere på alle måder.
Herunder - formodentligt - med en bedre pris også, da det ellers er uden relevans for broadcastere, der er målgruppen med dette kamera.
Nyheden kommer således med en indbygget mulighed for “variable frame rates”, i HD, hvilket må betyde at det er muligt at optage i SuperSlow, og efterfølgende lade en operatør afvikle “klippet” fra en OB vogn, mens kameraet arbejder videre.
Skulle du være frisk på at investere i en bunke FT-ONE-LS-12G, ser FOR-A ud til også at være på vej med MBP-1000VS-12G der er en “multi channel video server” til flere FT-ONE-LS-12Gs, der så kan mikses imellem.
FT-ONE-LS-12G er reelt “kun” et 500fps kamera, i UHD/4K.
Omvendt, er der stadig en del der producerer i 1080, hvor det kan levere 1200fps.
Det er der faktisk ingen andre der kan.
HD kræver dog B4Mount og boks optikker, hvilket omvendt er hvad broadcastere jo allerede gør.
Til gengæld (?) bliver S35 CMOS så croppet til B4, hvorefter der er 1200fps, hvis relevant.
Skal der optages i 4K, må du igen finde skruetrækkeren frem, og montere det oprindelige PL mount, og finde S35 PL mount optikkerne frem igen.
Uanset dette, er der simultan output i HD, 4K og Slow, når det er relevant, naturligvis via triax og fiber.
Skal kameraet bruges i farve sensitive sammenhænge er der indbygget en 24-axis color correction der kan sendes som data (?) via det indbyggede 12G-SDI output.
Der er indbygget properitær flicker corrector og “low light” hjælp, til steder hvor der ikke er lys nok til 1200fps.
Broadcastere der skulle vælge at investere i en MBP-1000VS-12G multi channel video server, kan se frem til et 4K (UHD) redigerings miljø, hvor MBP-1000VS-12G tilbyder en quad-channel XAVC codec support i både HD og UHD der håndteres på et - åbenbart - ligeledes properitært SSD raids.
Læs mere om FOR-A her.
Her lige en 2015 promo for en tidligere ( billig ) version af deres FT-One.
Det er lidt usikkert hvor det nye passer ind.
Vi vover et bud, at det kommende er en del af low end serien, og dermed burde være til at få fat i for 50-75K dollars US

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?