Forsiden > Ny teknik > FOR-As FT-ONE-S kommer til Vegas

FOR-As FT-ONE-S kommer til Vegas

torsdag 19. marts 2015, af Tom Dissing

Et af de mest - absolut oversete - kameraer er som du sikkert end ikke vidste eksisterede, er FOR-As FT-ONE kamera, der har været så længe undervejs at ingen længere ved om det eksisterer eller ej.
Og lad endelig være med at søge efter det på Google.
Eller på Youtube eller Vimeo.
Uanset hvor du søger, får du 200 millioner hits og nærmest ingen der er relevante.
Årsagen er naturligvis fordi navnet på dette kamera er netop så generisk, at det reelt er umuligt at finde på alverdens sites, bortset fra et par SEO optimerede links.
Når det er afklaret, er der rent faktisk tale om en forbløffende interessant kamera, som FOR-A selv mener at der er blevet solgt flere af, hvilket vi tillader os at betvivle.
I den forbindelse er det åbenbart ret heldigt at navnet er netop så generisk, da der virkeligt er svært at finde levende billeder skabt af dette kamera.
På samme måde ser det ud til at det originale FT-ONE / FT-ONE-OPT, der nu er blevet til et FT-ONE-S ( mindst 3. generation, red. ), der dog stadig er “Provisional”, læs ikke eksisterende, men det til trods bliver vist frem på NAB2015.
Forvirret.
Det behøves du ikke være.
Kigger du et kort øjeblik på specs, er der nemlig tale om et kamera du gerne ville have fingrene i.
I følge FOR-A er det nemlig muligt at optage i variable frame rate med dette kamera. ( som ikke kan ændres under optagelsen, red. )
Og da de mener at dette skulle være muligt fra 1fps til 900 fps i 4K, er det altså tale om et kamera der kan mere end de fleste har brug for.
Kameraet nåede - i FT-ONE-S versionen - at få sin “debut” på Inter BEE tilbage i november, hvor der heller ikke lige kom nogle levende billeder ud.
Det til trods ser det nu ud til at være tilfældet at FOR-A fortsat mener at kameraet både eksisterer og virker.
I bedste stil kan kameraet både optage i op til de omtalte 900 fps i 4K og op til 360 fps. ( hvilket skulle hænge sammen med at det både kan optage internt og eksternt, red. )
Med den - heller ikke definerede - super 35 mm sensor, der er udstyret med et “colour corrected” 12-axis live video output system, der skulle være specielt smart til “on-site colour-matching between scenes”. ( hvem har tid til det på location ? )
Som du har gættet det, er markedsføringen af dette kamera mere fantasifuld end RED og Black Magic tilsammen.
Altså før RED og Black Magic slap deres første kameraer.
Når de mange upræcise forklaringer, eller mangel på samme skæres væk, ser dette FT-ONE-S, der - mindst - er 3. generation af FOR-As FT-ONE kameraserie, såmænd særdeles interessant.
Det kan - formodentligt - optage i 4K (UHD) i op til 360 fps. Og hvis det fra starten af, eller senere kan 900 fps, er det jo helt fantastisk. ( eller bare kan gøre det internt, red. )
Der er dog et utal at nærmest umulige og selvimodsigende specs i kameraets data ark.
Som eksempel er CMOS en såkaldt DCI-compliant CMOS på 4096 × 2304.
Men da dette kamera ( det nyeste, FT-ONE-S) ( måske) ikke har en indbygget optager og forresten - vist nok - kun kan sende video ud via fiber til en ekstern FOR-A box/optager, der kun kan sende video ud i 3G-SDI i 3840 × 2160 via 4x BNC stik ( hvilket kunne være QuadHD), er det altså ikke DCI-compliant overhovedet.
På samme måde mener FOR-A at kameraet, eller en ekstern box, kan optage 352.5 sekunder i 24 fps ( de nævner ikke lige i hvilket format og i hvilket opløsning, red. ) og 23.6 sekunder i 360 fps.
Har du lyst til at bliver lidt mere forvirret, eller måske få et svar eller to, er du sikkert nødt til at kigge forbi NAB2015, eller læse videre heromkring, hvor du kan findes specs og mere på dette kamera.
Men - indtil videre - ingen billeder, ingen optagelser, og så absolut ingen svar på detaljer som om dette kamera kan optage i en eller andet form for RAW, eller med sLOG eller på andre måder så det er muligt at få billederne til at ligne andet end en række farverige og alt for skarpe .JPGs i hurtig rækkefølge.
Vi har efter lidt ihærdigt detektiv arbejde fundet lidt klip og optagelser, som vi gætter på er forestået på et udlånt 1. generations kamera i 2012.
Her ser det blandt andet ud til at de valgte at optage i 860 (????) fps, uden at slippe det færdige resultat.

No Sleep 4K: The Highspeed Shoot (with the FT-ONE) from Kamerawerk GmbH on Vimeo.


NAB 2013 - For.A FT-ONE - Magnanimous Media from Magnanimous Media on Vimeo.


IBC 2012 - For-A Ft-One does 900 frames at 4K from cinema5D on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?