Forsiden > Ny teknik > Få FS7 og A7s til at se anderledes ud

Få FS7 og A7s til at se anderledes ud

Equinox Edition lover at fjerne “videolooket”

fredag 16. december 2016, af Tom Dissing

Et af de ofte omtalte problemer med moderne TV produktion, er det såkaldte “Sony Look”.
Et look, der er lige så udefineret som UFOer eller Lock Ness uhyret.
Der er dog et par tendenser, der kan hjælpe.
Det ene “Sony Look”, er et udvaskede grå i grå look, mange optager i, da det så er muligt at efterbearbejde mere i materialet.
Ikke et - særligt stort - problem, hvis der rent faktisk bliver efterarbejdet, men et klassisk “Sony Look”, hvis der ikke lige var tid til at smide lidt farver og kontrast i billederne.
Det andet look, er det såkaldte “Sony plastik Look” eller “Sony tyggegummi Look”, der i begge tilfælde byder på “ekstremt kraftige” farver der - blandt andet - viser sig når der er politibiler eller effektfarvet lys i billedet.
Disse farver bliver nærmest hysterisk massive.
Ofte så meget at man kunne tro at det er malet på/udregnet af en billig lommeregner.
Et sidste look, der ikke er så kendt herhjemme, er det “lyseblå himmel Sony Look”. Her er himlen altid hysterisk lyseblå, hvilket giver en række pink/lysrøde komplementærfarver, som en slags “elektronisk” reaktion i Sony kameraerne.
Alt det kan nu - måske - undgås.
Det eneste der skal gøres, er at investere i de nye the Equinox Edition LUT settings, der både findes til FS7 og A7s, der - forresten - er blevet en kendt kombination, hvilket vi prøver på at understrege med en promo for en film optaget på netop disse to kameraer.
Som det - pænt tydeligt - fremgår har de valgt en anden tilgang til “udfordringen”, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med at den blev optaget i september sidste år.
Tilbage til the Equinox Edition LUT settings, er her tale om en række LUT settings der giver mere dynamik i optagelsen, samtidig med at der fortsat er plads til efterarbejde.
Relevant i situationer hvor det skal gå lidt hurtigt, eller i produktioner, der leder efter et mere konservativt look, uden at ambitionen er at bruge de indbyggede “cinematic” modes, som CineEI.
Det er relativt uklart hvad de kære mennesker hos omeneo.com har gjort.
Sikkert ser det dog ud til at de har tænkt sig godt om, har målt på en masse billeder, og fundet frem til et par LUTs der kunne vise sig at være relevante i en masse situationer.
Som vi forstår det, er der fortsat mest målrettet produktioner, hvor detaljer som 10bit eller RAW er begreber på settet.
Der er dog specielt en detalje der springer i øjnene. the Equinox Edition LUT settings ser ud til at være skruet sådan sammen at det nu bliver - lettere - at klippe FS7 sammen med A7s, uden at der skal efterarbejdes alt for meget.
Igen.
Målgruppen er +10bit folket, hvilket betyder at du allerede har investeret - eller er på vej til - at investere i et XDCA-FS7, der er 12 bit “bagstykket” til FS7eren ( der også virker på FS7 mk2, red. ).
Når den er på plads suppleret op med en +10bit recorder til A7s’erne, er alt i orden.
Faste brugere af FS7, ved at kameraet opfører sig “bedst” i S-Log3/S-Gamut3.Cine mode, hvilket ikke altid er lige smart, da den datarate der optages i fylder som bare pokker.
Samtidig kan der ikke klemmes meget mere end 100mbit/s ud af et A7s, med mindre der optages eksternt.
Igen.
Her er the Equinox Edition LUT settings en potentiel ven.
Producenten lover nemlig:
Increased colour performance accuracy, separation, harmony, consistency
More natural image aesthetics
More practical shooting, ability to choose optimised profiles for the scene
More informative on-set monitoring, ability to perceive the outcome after primary colour correction
Reduced unpleasant surprises in post production
Speeding up post-production
Reduced deterioration of footage with lower colour sampling
Maximum utilisation of sensor DR
Eliminate the “Sony video look”
Der er konkret følgende i en EQX pakke:
4 x 64x64x64 S-Log3/S-Gamut3.Cine > rec.709 LUT files for post production
4 x 33x33x33 S-Log3/S-Gamut3.Cine > rec.709 LUT files for camera preview
Koster 55 dollars, og købes online.
Som vi fik pointeret er det også muligt at investere i et tilsvarende sæt LUTs til enten A7S1 eller til A7S2. ( og A7R og 6300 )
I begge pakker skulle der være:
13 settings og gray scale neutral, for SLog2 & Cine4 gamma
Cine4 gamma, S-Gamut3Cine color base > rec. 709
CAMERA SETUP #1: saturation: 20, black gamma: wide, level +3
S-Log2 gamma, S-Gamut3Cine color base > rec. 709
CAMERA SETUP #2 : saturation: 25
Disse LUTs og lidt mere, koster 21 dollars, og købes også online.
Læs mere her.
Herunder først et par test af deres LUTs og den omtalte promo for en “ung” TV film, der er skudt på kombinationen af FS7 og A7Smk1


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?