Forsiden > Ny teknik > Film er blevet hot igen

Film er blevet hot igen

fredag 9. oktober 2015, af Tom Dissing

Historien herhjemme viser som bekendt at det nu er rigtigt lang tid siden det sidste var muligt at få dine film ind i en computer, professionelt.
Sådan er det ikke mere.
Nu kan du nærmest bare ringe til Stjernholm & Co hvorefter det er snart er muligt.
Detaljen er bare at der jo nok er en årsag til at der ikke "længere findes film" herhjemme.
Blandt disse findes naturligvis at stort set alle moderne high end kameraer arbejder ved 800 Iso, mens den hurtigste film du kan få fat i er på 500ISO.
En anden årsag er det kedelige faktum at det rent faktisk koster en masse penge hver eneste gang instruktøren er i tvivl.
Tilbage i en fjern fortid blev dem der brændte specielt meget film endda kaldt Susanne.
Ikke at det er et grimt navn.
Der var blot - dengang - en instruktør alle mente skulle skynde sig over på video, da hun rent faktisk havde formået at "udvikle" flere reklamefilms budgetter i den forkerte retning.
Alene på filmforbrug.
Selv i USA, hvor en række serier indtil for et år eller to år siden blev skudt på film, har de droppet dette medie.
Derovre er det nu kun de store spillefilm der har råd.
Her er det forøvrigt slet ikke filmen der er problemet, men efterarbejdet.
En del af de store film og serie produktioner i USA bliver således - som regel - renset for støj, billede for billede, hvilket er ekstremt dyrt.
Omvendt når det er sket, er der absolut intet der slår film i kvaliet eller farvedybde.
Noget du sikkert har oplevet i din lokale 4K biograf, der - forresten - slet ikke kan vise den kvalitet film rent faktisk har, og som forresten er gået digital for flere år siden.
Deres 4K fremvisere er jo fortsat baseres på en afart af REC709, hvilket reelt er noget der ligner 5-10 blænders mindre farve og gråtone -dynamik end det som film - måske - får lov til at vise at den kan holde, engang efter december i år, hvor de første UHD HDR BD maskiner ankommer på markedet.
Midt/sidst i december skulle det efter sigende blive muligt at købe de nye UHD Blu Ray maskiner, der kan afspille - ganske få film - i en opløsning du aldrig har set før ( UHD HDR).
Tilbage til Stjernholm & Co og deres solo-agentur på Blackmagic Cintel Filmscannere, der betyder at det rent faktisk nu er muligt at få fingre i en filmscanner og derfor muligt at få dine optagelser eller arkivet ind på en digital platform, hvor det er muligt at arbejde videre med de oprindelige optagelser.
Vælger du at begynde at optage på film, kan scanneren efterfølgende problemfrit håndtere alt fra 2-4Perf 35mm film eller S16mm, hvis det skulle vise sig relevant.
Mangler du professionelt filmudstyr klares det let og elegant på lokale overskuds hylder, eller på ebay, hvor der er mere brugt filmudstyr end du havde forestillet sig.
Eneste problem med filmproduktion - ud over det faktum at igen det koster penge at trykke på knappen - er at "du ikke kan se hvad du laver med det samme”.
Ikke helt rigtigt.
Når i vender jer til at det i laver, altid virker, kan i bare klippe løs i de “video assist” billeder i naturligvis optog under optagelserne, mens filmen bliver fremkaldt i Tyskland, Sverige eller andre steder, hvor priserne forresten er heldige.
Tilbage på kontoret er det så muligt at "putte det hele ind i den der Blackmagic Cintel Filmscanner", der er uendeligt gode venner med Resolve, hvorefter sidste uges 444bit i 880Mbit/s optagelser til at ligne noget der er skudt på en iPhone. ( næsten )
Er du bange for korn i broadcast sammenhænge, hvor korn betyder støj og derfor komprimerer dårligere, hvorfor flere broadcastere ikke længere accepterer produktioner helt eller delvist optaget på film.
Ærgeligt da det idag er muligt at fjerne "støjen" mens kornene "forbliver", hvorefter produktioner skudt på film komprimerer ligesom produktioner optaget på video.
Som vi forstår det er din kommende Blackmagic Cintel scanner ikke kun en 35mm scanner.
Den kan altså også håndtere S16mm, der scannes ind i 1903 x 1143, mens S35mm hentes ind i 3840 x 2880.
Og så kan den som pointeret håndtere 2Perf, 3Perf og “normale” 4Perf.
Kvaliteten du “optager digitalt i” er ikke forklaret, og i princippet afhængig af hvordan du gemmer.
I princippet burde det være muligt at “scanne film” i op til 20Gbit/s, da det er det fysiske max i Thunderbolt 2 udgangen.
Uanset er det vel forventeligt at det er muligt at "optage" i en række såkaldte lossless formater, der hos Avid starter ved cirka 750 Mbit/s og i 880 hos Sony og Apple.
Eneste udfordring du har før du kan producere på film er de omkring 200.000 kroner du skal have op af lommen.
Og alt det supplerede udstyr du også lige skal investere i.
Omvendt kan du jo nøjes med at scanne ind for andre, mens du sparer op til resten.
Snak med Kristoffer på 7023 7108, han skulle vide alt der er at vide om de her Cintel filmscannere.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?