Forsiden > Ny teknik > FlowTV har det faktisk fint

FlowTV har det faktisk fint

Seertallene er højere end samme uge sidste år

onsdag 19. april 2017, af Tom Dissing

Et hurtigt kig på ugens ( sidste uges ) mest sete programmer, ser ud til at understrege at det kun er DR formår at “samle nationen”, hvilket de gjorde søndag aften, hvor “Historien om Danmark: Vikingetiden”, hentede hele 955.000 seere.
Ikke mange.
Men altså nok til at formatet var det mest sete.
Detaljen er bare at det var endnu værre for 12 måneder siden, i den samme uge.
Her var “Natportieren - The night manager” det meste sete program, med 783.000 seere.
Dermed er de 955.000 seere DR hentede i søndags åbenbart “mange”, i forhold til året før.
Herefter går det til gengæld den forkerte vej.
Det andet mest sete program, har bare 586.000 seere, hvilket dermed understreger at de 19 mest sete programmer havde under 600.000 seere, hvilket mildest talt ikke er mange.
Året før var der hele 8 programmer der havde over 600.000 seere, hvilket ser ud til at understrege at der er tale om en tendens, nemlig at de meget populære formater, som “Historien om Danmark: Vikingetiden”, næsten kan samle en million seere, mens nærmest alt andet, har endog særdeles svært ved at hente en halv million seere.
Seerne fordeler sig i den forbindelse pænt ligeligt på DR1 og TV2, hvor der - vel sagtens - er et lille hæld mod underholdning og spillefilm på TV2, hvis mest sete format netop var spillefilmen “Skyfall”, der havde 586.000 seere, mens DR1s næst meste sete var “Flashback”, der vel sagtens også kan kaldes for underholdning.
De - relativt lave - seertal, har som fået givet en række af de små kanaler endog særdeles tæt på top tyve, med programmer der tidligere aldrig havde en chance.
Det mindst sete havde jo blot 403.000 seere, hvilket ikke er meget mere end “Mercur”, der endnu engang var over 300.000 seere, konkret 303.000.
Juventus - Barcelona kampen på 3+, havde 264.000 seere mens “Luksusfælden” løb med 226.000 seere.
Igen, ikke imponerende tal, i forhold til “at samle” nationen.
Men igen, flere seere end året før.
Her var der en anden kamp på 3+, der bare havde 228.000 seere, mens Charlie “kun” havde 263.000 seere til en anden serie.
Lidt ærgeligt for DR2, ser DR ud til art have glemt denne kanal, der ellers havde 232.000 seere til et af deres formater.
So Ein Ding, havde 100.000 færre seere i sidste uge.
På samme tid er der nu igen gang i den såkaldte “cord-cutting” problem i USA, der netop har analyseret på området.
Igen.
Nu er “cord-cutting” jo flere ting.
Så når amerikansk kabel TV mistede 1.9 millioner kunder sidste år, lyder det en del voldsommere end det er.
Kagan der er en del af S&P Global Market Intelligence, kan nemlig fortællle at der kom 900.000 nye såkaldte “OTT - lineær” kunder i 2016.
Og nu hvor “OTT - linær”, er det nyeste sort, der dækker over de husstande der ser TV, vi andet end kabel/antenne ( læs bredbånd) samler bredbånd altså en del af den “cord-cutting” der findes sted i USA.
Problemet er jo fortsat næsten ikke eksisterende her i landet, i følge vores kabel TV udbydere.
De 400.000 streamkunder TV2 har fået på det sidste, ser dog ud til at modsige den påstand en smule.
Der - igen - omvendt bliver modsagt at den såkaldte forskudte seening ( for eksempel på en TV2 app ) jo nærmest ingen seere tilfører de allerede kedelige seertal.
Tilbage i USA har Kagan målt på kunderne, og ser en tendens mod at forbrugerne ikke længere er parate til at betale for kabel TV, da prisen jo inkluderer en række kanaler og servises som mange kun betaler for, fordi de ellers ikke kunne få adgang til bestemte kanaler.
Det kan de nu, hvorfor OTT rent faktisk er vokset med 900.000 kunder i 2016, hvilket er en voldsom vækst.
Der “plejer” kun at være cirka 600,000 kunder der hvert år overgår til OTT i stedet for kabel.
Antallet vokser - blandt andet - fordi størrelser som Sling TV, Sony PlayStation Vue og DirecTV Now, alle tilbyder både “OTT lineær” og “on-demand”, der reelt dækker over SVoD tjenester som Netflix.
Fortidens “pay-TV”, hvor der kan købes film og serier, en af gangen, som vi kendte det herhjemme med ( og nu igen med den nye version af ) “Blockbuster”, er nu så lille en forretning at flere helt overvejer at droppe dette tilbud til deres kunder.
USA har også netop sagt goddag til YouTube TV, der reelt er en slags billigere kabel TV, hvor kunden kan “nøjes med” at købe de kanaler de ønsker at se.
En sammenligning kunne være BoxerTV her i landet, der dog fortsat har - tæt på - identiske priser med kabel TV, hvilket ikke er tilfældet med YouTube TV, der omvendt kommer som en “grundpakke”, der nærmest intet koster, hvorefter der kan tilkøbes kanaler/pakker som Discovery, Turner, HBO, Scripps Networks Interactive og A&E.
Og nu hvor Apple har lovet at de godt vil være med, kunne det let tænkes at endnu flere kabel TV kunder vælger at forlade deres sikre - men dyre - kabel TV kanaler, til fordel for de samme kanaler, til en bedre pris.
Kagan der rent faktisk har målt på 94.7 millioner husstande, og deres TV købsvaner, kan dog ikke undgå også at konstatere at stadig flere vælger helt at droppe TV.
Tabet af seere er således gået fra 96.6 millioner til 94.7 millioner husstande, hvilket er et tab på 1.9 millioner husstande, hvilket - igen - er et voldsomt hop fra 1.1 millioner færre seere/husstande året før.
Her i landet, er den samme udvikling igang.
Som vi husker det, er det nu blot 90-92 procent af landets husstande, der “bruger DR og TV” ( overhovedet )
Tallet betyder at der er omkring 250.000 husstande der ikke længere ser flowTV, samtidig med at en række streamtjenester ser ud til at få stadig flere kunder.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?