Forsiden > News > Folk der ikke ser bold bliver færre

Folk der ikke ser bold bliver færre

mandag 23. maj 2016, af Tom Dissing

Hvis du hører til i gruppen af TV seere der ikke ser sport, er du godt igang med at blive et mindretal.
Interessen er nemlig tæt på enorm, efterhånden.
Så stor at en fodboldkamp fra Basel fik voldsomme 169.000 seere til at kigge forbi 6’eren.
Måske ikke mange i forhold mængden der ser X faktor, eller andet i den kaliber.
Men pænt mang i forhold til at der var tale om en Europa League kamp.
Igen.
Bevares, der var tale om en finale.
Og nu hvor Discovery Networks Danmark har regnet sig frem til at der var hele 84.000 eller 19,5 procent af de 15-50 årige, der kiggede med, kan der vel ingen tvivl herske om at 6’eren var ret stor her forleden.
Og sådan ser det ud til at være hele tiden.
Altså at de små kanaler, der - for eksempel - viser sport, løber med op imod 20 procent af de kommercielt relevante seere.
Et pres der burde kunne føles endog særdeles konkret på de større kanaler.
Uanset dette, var det sikkert rigtigt flot at Sevilla vandt over Liverpool, hvilket dog ikke forandrer at det er virkeligt mange der vælger et utal af andre kanaler fra, på dette tidspunkt.
De 169.000 seere der kiggede med på 6’eren, fik jo netop også en relativ voldsom mængde reklame, der - igen fordi det er en sportskanal - må formodes at være målrettet til netop den seergruppe der ser fdbold.
De har da også svært ved at få hænderne ned på Discovery Networks Danmark, der konstaterer at antallet af seere til finanel på Europa League-turneringen er vokset til nærmest det dobbelte.
Målt på hele sæsonen, har denne haft en mere moderat fremgang på 33 procent.
Folk der ikke ser fodbold, kan ikke vide at UEFA Europa League har boet i et par år hos Discovery Networks, og der er vokset fra ikke at eksistere til tæt på 170.000 seere til finanel.
Blandt de danske klubber der er med er blandt andet F. C. Midtjylland.
Det er dog mere klubber som Liverpool, Manchester United, Dortmund, Tottenham og andet, der får seerne til at se med.
Sportsdirektør Anders Bay siger:
-Europa League har støt vokset sig ind i hjerterne hos de danske fodboldfans. Det er klart, at deltagelse fra hold som Liverpool, Manchester United, Dortmund og F. C. Midtjylland hjælper. Men vi er også overbeviste om, at Europa League i sig selv er blevet et stærkt og eftertragtet fodboldbrand, som mange følger, fordi de ved, at Europa League står for topfodbold med kvalitet og intensitet, slutter han.
Det gennemsnitlige antal seere til hele denne sæson har været oppe på flotte 73.000 seere, hvilket - igen - lyder af få, men i det numværende marked faktisk er en del.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?