Forsiden > Mediepolitik > Forbrugerne træt af at betale for mange kanaler

Forbrugerne træt af at betale for mange kanaler

onsdag 11. marts 2015, af Tom Dissing

Der skal som altid sælges nogle blade.
Og sådan er det naturligvis også med Forbrugerrådets “Tænk”, der lige for tiden er ved at kigge på om seerne er parate til at gøre noget ved det faktum at de reelt betaler for en masse TV kanaler de enten ikke ser, eller kun bruger så lidt, at det er uhensigtsmæssigt at betale for dem.
Desuden ønsker “Tænk” at se på om det er muligt at “tvinge” politikerne til at ændre den forretnings struktur, der hersker på TV markedet.
At det er op af bakke, hvilket bedst understreges af TV2s udvikling, der nu slet ikke eksisterer som TV kanaler der kan ses.
TV2s kanaler kan købes i abonnement og ellers ikke.
Desuden er det mere end særdeles svært at undgå at købe mere end et par kanaler, når der investeres i kanalpakker, der altid inkluderer flere kanaler fra samme udbyder.
På samme måde er en række seere tvunget til at betale for adgang til DRs kanaler, hos den udbyder de er “tvunget” til at handle hos.
Tvangen, der såmænd er en gammel Socialdemokratisk “lov”, der handler om at “tvinge befolkningen adgang til“ flere kanaler, og dermed større indblik i “hele verden”, er så ellers blevet misbrugt af udbydere og distributørere til at tvinge forbrugerne til at betale for adgang til mange TV kanaler.
Ofte mod deres vilje, som Forbrugerrådet Tænk vurderer det.
Rådets formand, Anja Philip, siger i Jyllands Posten:
-Problemet er, at når man vil se en bestemt kanal, bliver man tvunget til at skulle købe en masse andre kanaler oveni. Tv-udbydere som YouSee og Stofa siger, at man kan blande selv, når man vælger kanalpakke. Men frit valg har forbrugerne ikke hos nogen af dem, selv om teknologien er på plads. Det er uholdbart, slutter hun.
Forbrugerrådet Tænk har i den forbindelse etableret en såkaldt “Pole side”, hvor det er muligt for forbrugerne at skrive hvis de er trætte af at betale for kanaler der enten slet ikke ser, eller som de kun bruger i perioder, hvor der - for eksempel - sendes kampe eller kokurrence fra en bestemt sportsgren.
Mange har ydermere bemærket at det er muligt at “nøjes med” løsninger fra for eksempel DR og Netfllix, hvilket jo - mere eller mindre - får prisen ned på 79 kroner om måneden for det samlede forbrug på adgang til TV.
Alle betaler jo i forvejen medielicens.
Tilbage hos Forbrugerrådet Tænk er de derfor igang med at se hvor mange der rent faktisk er parate til at skrive under på at de - i det mindste - gerne vil have muligheden for at kunne vælge selv.
Fortsat den eneste mulighed ingen ser ud til at have planer om at tilbyde forbrugerne.
Igen bedst understreget af at TV2 idag har en væsentligt større omsætning på salg af TV2 kanalerne i abonnement, end på salg af reklamer.
Dermed er det ganske sandsynligt at TV2 heller ikke længere er interesseret i at de udbydere der distribuerer deres kanaler tilbyder TV2 kanaler en af gangen.
Derfor er det ikke længere kun alle distributørere der mener at udgifterne til kobber og fiber først lige skal betales før forbrugerne kan slippe for at købe alle de kanaler de tilbyder, i netop de pakker de tilbyder.
Nu er det reelt kun DR der ikke foretrækker at seerne køber sig adgang til alle deres kanaler.
Kontorchef Søren Bo Rasmussen, Forbruger- og Konkurrencestyrelsen siger:
-Siden 2011 er der sket et ryk mod mere frit valg, men vi er ikke nået derhen, hvor tv-seerne frit kan vælge. Det er ærgerligt for forbrugerne, starter han og fortsætter.
-Det er ikke godt for konkurrencen, at der er nogle kanaler, som på forhånd får garanteret en kæmpestor omsætning, fordi de ligger i pakker, som forbrugerne bliver tvunget til at betale for. Det ville være bedre for konkurrencen, hvis det var aktive forbrugere, der valgte til og fra, slutter han.
Som tidligere reagerer blandt andet Yousee ganske automatisk, og kan fortælle at et friere kanalvalg vil betyde højere priser:
-Vi arbejder på at skabe mere frit valg. Det er en bevægelse, som vil fortsætte, men det er utopi, at vi her i 2015 kan tilbyde helt frit valg, for så kan indholdsleverandørerne ikke få økonomien til at hænge sammen, med mindre priserne bliver sat op, siger underdirektør Jacob Mortensen.
Som tidligere er politikerne kun interesserede i “det fri kanalvalg” indtil de taler med distributørerne og TV kanalernes direktørere.
Så stopper det hele ligesom der.
Indtil da er det muligt at mene hvad du vil om et potentielt frit kanalvalg her

..mener

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?