Forsiden > News > Forbruget af Esport eksploderer

Forbruget af Esport eksploderer

6 milliarder timers “kig” kan vel ikke tage fejl

onsdag 10. maj 2017, af Tom Dissing

Antallet af gange en ung knægt eller kvinde tjekkede Esport ud i 2016, er kort og godt gået amok.
Der blev nemlig kigget på denne sport i vilde 6 milliarder timer, globalt i 2016, hvilket i selv er vildt, hvis det altså ikke lige var fordi at det “kun” er 19 procent mere end året før, i følge business information provider IHS Markit.
Lige så meget som denne sportsgren er blevet ignoreret af udbyderne, er den altså blevet dyrket af de unge, der heller ikke lige fik set den landskamp.
I konkrete tal er 85 procent af alt sport der bliver kigget på, netop esports.
Og nu hvor det er et marked som det Kinesiske der er mest vilde med netop Esport, er det måske på tide at få pudset dine ideer af, af en der taler det sprog.
Kina stod således for 57 procent af Esports forbruget i 2016, hvilket ærligt talt gør Kina til et rigtigt spændende marked.
Og hvis vi lige kigger på, hvor mange “Esport strømme” der blev streamet “et eller andet i Kina i 2016”, var det 11,1 milliarder gange, hvilket får de unge i USA til at ligne nogle der aldrig ser Esport.
De kiggede nemlig kun på en “Esport strøm” 2,7 milliarder gange.
Det er med andre ord heller ikke helt dumt at tjekke US markedet ud i forhold til Esport.
Ted Hall, der er research director for IHS Markit and the report’s lead author forklarer:
-The rapid growth of esports audiences has attracted some of the industry’s largest media and technology companies to the genre, with the likes of Amazon and MTG acquiring key assets, starter han og fortsætter.
-Some of these acquisitions are initiating shifts in esports business dynamics, with players such as China’s Tencent seeking to control assets across the value chain, and publishers moving into league operation, fortsætter han.
-Investment in esports will pay off for its big-name backers, as the genre expands both within its target demographic and outside it, with increasing exposure on linear TV set to bring in casual and new fans, slutter han.
Og nu hvor vi taler om penge.
Så blev der blot omsat for 280 millioner dollars i 2016, hvilket jo ikke er meget.
Omvendt siger nærmest alle analyser at markedet vil være vokset til 1 milliard dollars i reklame kroner, i 2021.
Hvilket siger 2 ting.
For det først er denne “branche” ved at eksplodere i penge.
Branchen er voldsomt mange penge værd i 2021, for dem der er store på det tidspunkt i “Esport”.
Dan Cryan, der er senior director på IHS Markit, har kigget lidt på fremtiden.
Og den ser god ud.
-The rise of esports provides some valuable lessons for channels and programmers more broadly, starter han og fortsætter.
-In particular, it demonstrates the value of aggregating audiences globally, rather than the more country-specific approach that defined much of the traditional TV business, fortsætter han.
-Esports video is a perfect example of the increasingly complicated competitive landscape in TV. In the “old world broadcasters” would compete with broadcasters and pay TV operators would compete with pay TV operators, forklarer han videre.
-Today, an emerging class of new entrants competes for audiences driven by objectives and business models that are orthogonal to traditional TV. This is not just online channels taking a traditional business model and moving it online, this is something new. Publishers, for example, deliver esports video because it helps their other commercial interests rather than having content monetisation as their primary focus. This sort of competitive diversification is set to become more common and spread to other genres with time, slutter han mens han smiler og hentyder til de broadcastere der - som eksempel - fortsat beholder alle kort på egne platforme, eller som vi kunne læse en dansk filmproducent skrev forleven.
Nemlig at det ikke er muligt at modtage støtte til bestemte produktioner, der efterfølgende kan tænkes at blive tilbudt til NetFlix, hvis samarbejds partneren er en bestemt broadcaster.
Det kan nærmest ikke blive mere bagudskuende.
Sådan er det omvendt heller ikke henne hos blandt andet Nordisk Film, der efter sigende netop har investeret i Esport.
Noget MTG nu har gjort så længe at de er blandt de helt store spillere.
Måske også i Kina (?).

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?