Forsiden > Ny teknik > Første 8K supporter er i huset

Første 8K supporter er i huset

mandag 6. juni 2016, af Tom Dissing

Nu hvor det pludselig ser ud til at gå lidt hurtitg, melder SAM, eller Snell Advanced Media at deres flagskib Quantel Rio supporterer Panavisions nye 8K Millennium DXL Camera.
Dermed bliver det for alvor muligt at gå andre steder hen end til Arri, der ellers har/så ud til at have vundet hele high end markedet.
Blandt årsagerne til at SAM går ind i Panavision Millennium DXL, er at der reelt er tale om en “helt nyt” kamera, der reelt er “100 procent amerikansk”, hvad det end må betyde.
Der er dog andet end det oplagte.
_
Som eksempel er det et “Light Iron Color” kamera, hvilket hænger sammen med at den partner der bliver nævnt mindst, når der bliver talt om dette nye kamera faktisk hører til blandt de rigtigt spændende aktører.
Light Iron, er som du kan se nederst ikke blot et sted hvor du lige får dine optagelser til at se lidt bedre ud, mod en heftig betaling.
Nærmest tværtimod.
Her møder du branchen, der - primært - er til for branchen selv.
Midt i larmen af markedsføring, salg og distribution, mener denne størrelse nemlig at det handler om kreative valg.
Selv på gigang Hollywood produktioner.
Og skal det være 8K HDR i 120fps.
Jamen så finder der jo nu et Millennium DXL, der kan sådan noget.
Der baserer sin “farveteknologi” på Light Irons ideer.
Derfor har SAM oplagt nok også kastet sig ind i dette nye produkt, med benene først.
Dog ikke mere end at Quantel Rio starter med at give fuld support til kameraets såkaldte “Cinematic Image Mapping Control”, hvilket de brugte det meste af weekenden på at bevise på Cine Gear Expo, hvor de annoncerede denne support, der reelt ligner et samarbejde.
Den såkaldte “Cinematic Image Mapping Control”, der indtil videre er unik i DXL kameraet, er en “proprietary image mapping process”, der - ganske morsomt - hedder “Light Iron Color”, der arbejder forskelligt fra andre løsninger.
Formuleringer som at det giver et “ cinematic look directly out of the camera”, høres hele tiden.
Danny Peters, der er SAMs Director of Creative Services, forklarer:
-SAM and post production facility Light Iron have had a successful long-term relationship centered on the Quantel Rio. As part of the Quantel Rio’s recent V4 software release, SAM was thrilled to have worked closely with Light Iron and Panavision to optimize compatibility with Light Iron Color, starter han og fortsætter.
-The Quantel Rio, having been designed with a 14K wide canvas is perfect for use with the DXL camera because it easily and natively accepts 8K large-format files. This makes Quantel Rio the system of choice for coloring and finishing by those doing large-format post production, slutter han.
Light Iron Color, der - som vi forstår det - kræver kontakt til Light Iron før optagelserne overhovet startes op - altså indtil nu hvor DXL kan lejes - er netop så properitært at der skal optages efter disse “regler” for at kunne efterleve “kvaliteten” i Light Iron Color, der altså giver det her “cinematic look” som alle efterspørger.
Omvendt.
Det kræver vist bare at du tænder for et DXL, før det ser godt ud.
Stadig.
Det der sker nu, er at Quantel Rio har fuld support for Light Iron Color, hvilket reelt betyder at det er muigt at optage med udgangspunkt i deres LUTs, eller hvordan man nu definerer farver på et DXL, og derfra gå direkte i Quantel Rio, og reelt blive en slags “native Light Iron Color” under hele produktionen.
Indtil videre er der fortsat ingen der har talt om hvor mange lastbiler fuld SSD RAIDs der skal medbringes hvis der skal optages - ekstern - i 8K ukomprimeret RAW.
Og det er sikkert netop der svaret skal findes.
Så mange at det kun er ultra high end blockbuster produktioner der overhovedet kunne tænkes at optage sådan.
Gør de det, har de omvendt muligheden for at optage i en kvalitet som man må forestille sig er helt unik.
For en god ordens skyld er der - naturligvis - support for HFR, HDR og BT.2020 i den nyeste version af Quantel Rios software.
V4, som de kalder den blev annonceret på NAB2016, og skulle være ude nu.
Folk der optager på andet end DXL vil sikkert glæde sig over at nyeste software til systemet såmænd også kan en masse andet end at supportere “4K proxy files” i ProRes eller DNx.
V4 har fået en række nye “speed effects and re-timing tools”, der reelt er de “speed effects” du kender fra reklamer hvor bevægelser skifter hastighed midt i optagelsen uden at lyset skifter.
Det er muligt at lave sådanne effekter i virkeligheden. Det er dog så kompliceret at det er langt lettere at optage i 150-1500 fps, og så klare resten i Quantel Rio, hvorfor de fleste idag blot bruger SAMs Alchemist retiming algorithms, der nu er blevet endnu bedre.
En anden nyhed i V4 er en ny “cloud tracker”, der er “designed for grading sessions where efficiency is key”.
Slutteligt at andre nyheder er der nu “Integrated Avid workflow”, hvilket betyder mere udtalt support for “profiled speed changes”, “DNxXR Plugin support”, “Flex-Frame” og mere.
Her lidt om hvad Light Iron mener er vigtigt, nederst sidste nyt om RIO V4.

A HOLLYWOOD TIPPING POINT from Light Iron on Vimeo.


Quantel Rio V4 New Features from Snell Advanced Media on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?