Forsiden > Ny teknik > Fujinon har nyt med på NAB2014

Fujinon har nyt med på NAB2014

onsdag 2. april 2014, af Tom Dissing

Næste gang du skal nå rigtigt langt væk, eller klemme baggrunden så meget at du kan få absolut ingen DOF hen til bagvæggen 12 centimeter bag spilleren, kunne den nye Fujinon ZK12×25 være en iden.
Optikken er ikke en del af den voksende “kødbens” serie Fujifilm/Fujinon er ude med for tiden, men derimod endnu en filmoptik, der denne gang er pænt vild.
Som eksempel vejer nyheden bare 8,4 kilo, og er dermed ikke tiltænkt til at skrue på et FS700, som eksempel eller en Movi 10.
De mange kilo betyder ydermere at optikken er over 40 centimenter lang ( 401mm) og har en front på vilde 136mm.
Omvendt er 25 til 300mm netop så heldige, at det let kan lade sig gøre at lave et par spillefilm på denne optik, og blot hente en en enkelt bred optik eller to, når forholdene bliver for små, eller når kameraet rent faktisk bliver monteret på en Movi.
Glasset er ikke overraskende knivskarpt, og “født til 4K cinema cameras”.
Og til levering fra “late June 2014”.
Ikke overraskende passer nyheden uendeligt godt til en anden Fujifilm nyhed.
En nyhed der oprindeligtkom tilbage i efteråret 2013, og som naturligvis også bliver vist frem på NAB2014.
Denne, der er deres 14-35mm, ZK2.5x14, er allerede spået en fremtid som en af de mest brugte - korte - zooms for alt fremtid.
Igen, med introduktionen af ZK12×25 kunne denne tænkes at gå ind i konkurrencen, da 25mm til 300mm reelt dækker de fleste billeder der bliver optaget i de fleste film.
Optikken kunne i den forbindelse se ud til at gå efter det samme marked som Angenieux Optimo DP 25-250mm T3.5 Zoom og Canons CN-E 30-300mm T2.95-3.7 Cinema Zoom, der begge har den samme rækkevidde, og som begge koster i omegnen af 45-50.000 dollars.
Den kommende ZK12×25 bliver garanteret heller ikke billig.
Til gengæld understreger den at den tunge del af film industrien ingen problemer har med optikker der vejer voldsomme 8,4 kilo.
ZK12×25 er en såkaldt “three moving zoom group”, der giver minimal eller ingen “fortegnelse” ganske som dette princip også skulle betyde at optikken ikke “trækker vejret/skifter udsnit” under et fokus skift.
Som altid med disse voldsomme optikker, er det nærmest umuligt at gøre dem “hurtige nok”.
Således er ZK12×25 en T3,5 optik, der kravler op på T 3,85 ved 300mm.
Til gengæld er der indbygget Macro, der skulle give en række fordele op til 59cm fra motivet/filmplan. ( husk at optikken selv er 401mm, så det er nok nødvendigt at tage mattebox og filtre af først, red. )
En relativt banal feature, der omvendt kan ende med at være den der gør at den enkelte produktion vælger nyheden fra Fujinon, i stedet for en tilsvarende optik fra Canon eller en Optimo.
Den voldsomme størrelse til trods fungerer ZK12×25 med de “kødben” der kendes fra Cabrio serien, som deres ZK2.5x14, der er den nye 14-35mm optik jo er en del af.
Det fremgår ikke om ZK12×25 er en Cabrio, eller “niveauet over”.
Her et kig på ZK2.5x14, der kun er en smule længere end et F55.
Som vi forstår det, er det reelt først i dette forår Fujinon kan levere denne optik.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?