Forsiden > Ny teknik > Google vil udskifte TV reklamerne

Google vil udskifte TV reklamerne

onsdag 25. marts 2015, af Tom Dissing

Alverdens annoncørerer er sikkert pænt kede af at ingen gider se deres reklamer.
Og at jo flere gange de bliver vist på TV, jo mere ignorerer forbrugerne dem.
Alt sammen noget Google nu er på vej til at gøre noget ved.
Planen er nemlig at måle så meget på forbrugernes vaner at det bliver muligt at finde ”de helt rigtige” reklamer til dem, og så ellers kun vise disse på forbrugernes skærme.
Et tiltag Google indtil videre blot tester af i Kansas City, på det lokale fibernet, hvor det “set gennem markedsførings briller” er muligt at bruge dette net til ”dynamisk distribution og real-time måling af tv-kampagner”.
Målet er naturligvis at måle så meget på forbrugerne at de til sidst kun får de reklamer ind på deres TV, som de har lyst til at se, hvorefter de køber meget mere hos dem der annoncerer.
Tiltaget er som det fremgår altså ikke tænkt som noget der gør tingene lettere for forbrugerne.
Nærmest tværtimod.
Planen er omvendt at sørge for at annoncørerne ikke bruger deres markedsførings kroner på forbrugere der ikke ønsker at købe deres produkter, samtidig med at annoncørerne kan nøjes med at “betale for de eksponeringer” som forbrugerne rent faktisk ser.
Alt sammen noget Google gerne vil hjælpe med.
Altså forudsat at det er Google der tjener pengene på det.
Som altid er der nærmest ikke plads til forbrugerne i dette regnestykke.
De skal blot se reklamerne og så ellers købe ind efter hvad disse siger.
Eller rettere.
Købe ind som Google vurderer de har har lyst.
Herhjemme er det fortsat “tæt på forbudt” at vildlede forbrugere så ekstremt.
Men det er det altså ikke i USA, hvorfor dette tiltag eller et lignende forsøg let kunne formodes at komme hertil landet i den ene eller den anden form.
Specielt nu, hvor broadcasterne oplever at deres seere siver, som vi har været inde på tidligere.
Skulle ideerne blive realiseret er der dog også et andet problem.
Broadcasterne har jo deres egne systemer og absolut ingen planer om at lade Google styre hvor mange der rent faktisk ser “deres” reklamer.
Som eksempel er det måske Nielsen TV Meter der der fortæller hvor mange der ser TV, men det er altså de kommercielle broadcastere der bestemmer hvad det koster at vise en TV reklame til seerne.
Den såkaldte TRP eller Target rating point-afregningsmodel eksisterer jo, og da den er tilpasset/favoriserer broadcasterne, er der jo ingen grund til - for eksempel - at forære alle forbruger tallene til Google, der - kunne man formode - så ville bruge disse tal i deres egne databaser.
Uanset dette, tilbyder Google allerede reklamer på Internet, hvor det forsat ser ud til at Google er den eneste vinder.
Det er svært at forestille sig andet end at det også er planen med denne ide.
Det til trods kører der nu forsøg i Kansas City, hvor der bliver målt på forbrugernes vaner.
Målinger der - i princippet - foregår uden at forbrugerne er klar over det.
Det omtalte fiber net, er nemlig fuld af Google Fiber TV-abonnenter, der i det næste stykke tid kommer til at opleve “dynamiske reklamer” i stedet for de normale reklamer i de breaks der allerede er i programfladen, da Google simpelthen fjerner de “originale” reklamer og udskifter dem med deres egne.
Blandt de tilbud Google skulle være ude med i den forbindelse er så at annoncørerne kan købe placeringer af reklamer der handler om produkter der optræder i formatet før reklamerne eller som - for eksempel - handler om byggematerialer, efter “gør det selv” TV formatet.
Google har på deres blog forklaret at det er muligt for den enkelte forbruger at “slå overvågningen fra”.
Omvendt vil den enkelte husstand så ikke opleve det næste som Google er på vej med, nemlig “en-til-en tv-annoncering”, hvor en reklame er direkte målrettet den enkelte husstand.
Det kræver dog at seeren der nu er totalt decimeret til en kunde, allerede er kunde hos Google, og ser TV via “deres fiber” og set top box.
Eller at de - i en ikke fjern fremtid - blot har investeret i en ChromeCast stick, og i forbifarten lige nåede at acceptere at Google overtager placeringen af reklamer der hvor det er muligt.
Indtil videre går det dog kun ud over Google fiberkunder i Kansas City.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?