Forsiden > News > Gravermedie afslører broadcastere

Gravermedie afslører broadcastere

torsdag 22. september 2016, af Tom Dissing

Næste gang din kommune har besøg af en begivenhed, som DR eller TV2 sender, bør du nok lige tale med din borgmester, eller jeres byråd.
Det er nemlig pænt sikkert at kommune har betalt TV for at kigge forbi.
Broadcastere som DR og TV2, forlader åbenbart ikke deres kontorer uden at de lokale betaler.
Sidste nyt i den forbindelse, er en sag fra Hedensted Kommune, der gerne ville promovere deres kommune i en landsdækkende medie.
Og da TV2 “var på tour”, var de da friske på at give denne kommune lidt visuel omtale, for 4.000 kroner i minuttet, i følge Horsens Folkeblad, som journalista.dk har kigget lidt på.
Thomas Fænø fra kommunens visionsråd ser det ikke som et problem, at det er muligt at købe programflade på TV2.
Han siger: ( sent december 2015, red. )
-Det er vigtigt for en turistby som Juelsminde at positionere sig, så turisterne har os i erindring, når de planlægger deres næste ferie. Vi lover, at det kommer til at blive et brag af en fest for både borgere, gæster og turister, slutter han.
Det er dog langt fra den eneste gang en broadcaster har solgt lidt programflade, her på det sidste.
Journalista.dk har via aktindsigt fundet frem til at Hedensted Kommune betalte 343.750 kroner med moms til TV2 i form af et såkaldt markedsføringsbidrag.
Pengene “sikrede” Hedensted Kommune to udsendelser på hver mellem 30 og 45 minutters varighed, hvilket er svært at se som andet end ren og rå reklame midt i programfladen.
Det er dog meget dyrere at have DR på besøg.
Odense har i følge en anden aktindsigt, som journalista.dk ligeledes har kigget på, betalt 4 millioner kroner for 4 timers TV, igen midt i en programflade, der - ellers - er kendt for at være helt uden reklamer.
Historien her er fra 2014, hvor Melodi Grand Prixet, “overraskende” endte i Odense.
Årsagen var dog ikke den fine lokalitet, men derimod de 2.6 millioner kroner DR fik til produktionen af de fynske skatteborgere.
Odenses borgmester, Anker Boye sagde bagefter:
-Vi skal have flere af den her type arrangementer. Vi skal have en 5-6, det har vi besluttet, sådan store arrangementer i byen. Det her er en af dem, det glæder vi os til, sluttede han, hvorefter blandt andet TV2Fyn bad ham forklare hvem der betalte.
Dengang var det “kommunen”, i følge borgmesteren, der måtte betale 3 millioner kroner.
En udgift der voksede til lidt over 4 millioner kroner, hvilket - næsten - kan siges at være prisen for at “få besøg af Danmarks Radio”, der sendte 4 timer, eller 240 minutter, for 2,6 millioner kroner. ( plus 1304 hotel senge, red. )
Dermed kostede det tæt på 11.000 kroner i minutter at Odense “vandt” Melodi Grand Prixet.
Odense Kommune valgte at lade Udvikling Fyn betale, der fik 3.125.000 kroner til at dække udgifterne.
Her gik der en smule kage i det hele, da Odense Sport & Event, der er en privat virksomhed, tog sig godt betalt før en del af de omtalte 3.125.000 kroner blev betalt til DR.
Samme aktindsigt ser ud til at vise at DR virkeligt tager fat, når de prøver.
Således fik de også fingre i 1304 "gratis" hotelovernatninger, som de overlod til Udvikling Fyn at betale.
Igen.
Det er jo bare 990.382 kroner.
Om få uger kan seerne i den forbindelse glæde sig til en hel uge, hvor der samles ind til kampen mod Cancer.
Et oplagt spørgsmål i den forbindelse er om TV2 tager sig betalt for de mange minutter de “forærer” til Kræftens Bekæmpelse, eller om de sælger hvert minut til priser der minder om dem DR forlanger.
Er det sidste tilfældet, sælger både DR og TV2 altså såkaldt “programflade” uden at fortælle at der er tale om reklame.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?