Forsiden > Ny teknik > HDR apparaterne

HDR apparaterne

onsdag 21. oktober 2015, af Tom Dissing

Nu har vi her på siderne skrevet en del om den kommende standard, HDR på det sidste.
Og selv om at det kunne virke en smule overdrevet, ser det ikke ud til at være tilfældet.
Nye analyser fra IHS Technology ser nemlig ud til at have fundet frem til at netop HDR TV har potentialet til at vokse som dengang de flade TV endelig blev solgt.
Årsagerne er mange.
Blandt dem er oplagt nok at forbrugerne endelig kan se en heftig forskel på “billedkvaliteten” og endelig kan købe film og serier på et medie - 4K/UHD Blu Ray disken - der for alvor kan viser hvor stor forskel der er fra “oplevelsen” af “konventionelt HD TV/DVD”, der her i landet fortsat bare er nået til 720P i en nu nærmest middelmådig kvalitet, til den totale oplevelse med et UHD HDR TV, en UHD afspiller og UHD medier.
Og - vel sagtens - allerede fra starten af, en række streamere der tilbyder deres film og serier i UHD, full HD og intet andet.
Når det sker, vil alle der fortsat har et såkaldt HD ready TV, være nødt til at opgradere dette, alene for at kunne se Netflix.
Tilbage til IHS Technology analysen.
Her er vurderingen at der fra 2016 og frem 2019 vil blive solgt 32,6 millioner UHD HDR TV.
Et antal der handler om den mængde TV der vil være hjemme hos forbrugerne og som efterlever UHD Alliancen kriterier.
Det betyder at der formodentligt vil være uendeligt mange andre 4K apparater ude hos forbrugerne. Mange vil blot ikke kunne efterleve UHD Alliancens kvalitetskrav.
Paul Gray, principal analyst for IHS siger:
-Numerous consumer trials by broadcasters, content producers and research labs have demonstrated that HDR has a huge impact on viewers, starter han og fortsætter.
-Not only do images look more realistic, but coverage of sports and other outdoor events in HDR also ensures that none of the action is lost in shadow. It is also worth remembering that HDR images are recognizable and effective regardless of the screen size or viewing distance, slutter han og tager fat i helt banale detaljer som forbrugerne jo hæfter sig ved.
Dermed kunne fremtiden ligne HDR, nu hvor det ser ud til at forbrugerne er på vej ned af det spor.
Igen.
Det kommer til at tage et stykke tid.
Herhjemme har kvaliteten af TV reelt ikke flyttet sig de sidste 10 år.
Tilbage i 2005, egentlig i 2004, talte vi antallet af fulde HD kanaler det var muligt at få øjnene i herhjemme.
Antallet var i omegnen af 15-17 stykker.
Skulle den enkelte forbruger på dette tidspunk have valgt “kun” at ville se “full HD kanaler”, ville det desværre have betydet at alle store kanaler skulle fravælges, da disse blev sendt i SD, opskalleret SD og en smule 720P.
Her 10-11 år senere, er der væsentligt færre “full HD” kanaler, og 720P kanalerne lever stadig i bedste velgående.
Og jo, forbrugerne kan fortsat finde 720P i 4:3, med sorte sider.
Gæt selv om det er opskalleret eller ej.
På samme måde findes der flere kommercielle kanaler der “bare” forlanger at TV reklamerne leveres i SD video kvalitet.
Så det bliver nok ikke her i landet at forbrugerne skifter TVet ud først med et UHD HDR TV.
Eller rettere.
Der er idag 5-800.000 husstande der streamer.
Og dem der har valgt Netflix, har længe haft muligheden for at tilkøbe en 4K eller UHD option.
En option Netflix allerede har lovet bliver UHD HDR, i en “ikke nærmere defineret fremtid”.
Når det sker, er det reelt ikke muligt at se 4K Netflix på et “almindeligt” TV.
Årsagen er oplagt nok at det hele bliver sort i sort, da den enkelte husstand vil forsøge at vise 12-15 blænders billeddynamik på et TV der kan håndtere 5-7 blænder. ( cirka )
Når den enkelte husstand så ender med at investere i et af de her kommende HDR TV, har de det næste problem.
De første modeller vil sikkert være “bagud kompatible” så de vil kunne vise Rec709.
Men det bliver lidt som nytårs aften.
Det er altså sjovest i Tivoli.
Raketterne er større, de larmer mere.
Og farverne er pludselig en helt anden oplevelse.
Man kunne fristes til at mene at forbrugerne ender med at kunne se forskellen.
Og det er jo nok værd - i det mindste - at være parat til forandring, når vores lokale broadcastere beslutter sig for “specielle HDR test kanaler”.
Måske endda i 4K.
Tilbage hos IHS Inc. er denne analyse den nyeste kvartals analyse, der rent faktisk er kendt for at være pænt præcis.
Igen.
De 2,9 millioner husstande med et UHD TV i 2016, globalt er måske ikke mange.
Men de 32,6 millioner i 2019 er så voldsomt et antal at der vel ingen tvivl kan herske om at alle fra produktionsmiljøet til broadcast og distribution er nødt til at være forberedt på en fremtid der er væsentligt højere opløst, og med væsentligt flere gråtoner end idag.
Paul Gray fortsætter:
-As with other new technologies, we expect that the Chinese consumer will be in the forefront of adoption, starter han og fortsætter.
-While HDR is expected to make up the largest share of UHD TV sets in the Japanese market, due to that country’s lead in broadcast UHD services, slutter han.
Det er i den forbindelse morsomt at bemærke hvor store hensyn Hollywood allerede idag tager til specielt det Kinesiske marked.
Omvendt slår det nu konsekvent det amerikanske, målt på biograf film.
Så det er altså ikke bare det lokale produktionsmiljø der er nødt til at forholde sig til en fremtid med HDR.
Hollywood er ikke i tvivl.
Vil de fortsat producere film og TV serier, skal de - åbenbart - produceres i HDR.
Ellers kan disse serier ikke sælges i Kina og resten af “Østen”.
Dermed kan der vel heller ingen tvlv herske om at Netflix og de andre globale streamere er parate til at følge med.
Bemærk forresten at analysen ser ud til at vurdere at der vil bliver solgt ( cirka ) ligeså mange UHD apparater i Europa som i USA.
Det er som altid med sådanne analyser muligt at købe adgang til den fulde ordlyd.
Vi ledte men kunne ikke finde denne analyse hos IHS, heromkring

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?