Forsiden > News > HDR er fremtiden siger forbrugerne

HDR er fremtiden siger forbrugerne

Salget af HDR TV forventes at vokse med 300 procent inden 2021

onsdag 8. november 2017, af Tom Dissing

Nu har vi forbrugere - og os der producerer TV indhold - været igennem et utal af forsøg på at få - selvsamme forbrugere - til at investere i nye TV apparater, der uanset om de hed 3D, HD Ready eller HD, aldrig rigtig havde held til at få solgt en masse nye TV apparater.
Der ser ud til at være under forandring, da nyeste IHS Markit report, der er en global rapport, vurderer at den generelle udvikling på TV apparat markedet er ved at ændre sig.
Den isoleret set største spiller er på vej til at blive det “HDR parate” TV apparat, der fortsat ikke bliver solgt vildt meget, men som i 2021 forventes at være vokset til et totalt globalt salg, der minder om 88,6 millioner HDR-ready TV apparater solgt på verdensplan. ( frem til 2021 )
Forventningen i konkreter er at det globale årlige salg vokser fra 12,2 millioner solgte apparater i 2017 til 47,9 millioner solgte apparater i 2021.
Dermed er HDR TV, der - forresten er/bliver flere ting - på vej til at blive den succes 3D TV, HD Ready og HD TV ikke blev.
Eller som tog dem så længe at blive, at de reelt ikke nåede at blive en succes, før den teknologiske virkelighed overhalede dem.
Enkelte kloge hoveder vil kunne huske at OL i sommeren 2020 jo både bliver optaget og sendt i 8K, hvilket ser ud til at betyde at ingen - eller kun meget få - vil have investeret i TV apparater der - overhovedet - kan vise 8K, på det tidspunkt.
Mange - må dog formodes - at have investeret i 4K HDR TV, hvilket - ærligt talt - også er ret heldigt, men stadig ikke 8K. (der retteligt er 8K UHD)
Tilbage i rapporten fra IHS Markit, siger Paul Gray, associate director for consumer devices:
-HDR is the biggest improvement coming to TV viewing, starter han og fortsætter.
-It has been conclusively demonstrated to have the biggest impact with viewers, and what’s more, the effect works regardless of screen size or resolution, fortsætter han.
-We expect that only 23 per cent of the UHD televisions that ship in 2017 will offer the full HDR experience, forklarer han videre.
-The remainder will be able to decode a signal, but lack the high contrast capability to display HDR content to an advantage, slutter han.
Problemet ser ud til at være at teknologien bag HDR, der er en speciel “backlights for liquid-crystal displays” teknologi, er omkostningstung for producenter, der derfor sender regningen videre til forbrugerne.
Der derfor er mindre tilbøjelige til at investere i HDR TV, i stedet for “konventionelle” UHD TV.
Stadig.
IHS Markit forventer at der vil blive solgt 14,6 millioner HDR TV i 2021 i USA, mens Kina vil stå for et salg der minder om 11,8 millioner apparater.
Det tyder på at Europa fortsat vil være stedet hvor der bliver solgt flest HDR apparater, selv om at IHS Markit ikke er så venlige at fortælle hvor mange de forventer bliver solgt her.
Paul Gray fortsætter:
-The US remains the sweet spot for TVs, with a preference for large screens, the availability of rich UHD content and a willingness from consumers to buy full-featured sets, starter han og forklarer videre:
-While Chinese consumers are buying the biggest TV sets these days, price sensitivity is higher and UHD content is scarcer, slutter han.
Vi er i den forbindelse faldet over en del rygter om at en stor dansk distributør af kabel TV netop har sat dato ( i år ) på hvornår deres kunder kan få adgang til 4K TV hos dem også.
Igen.
Det er naturligvis et ubekræftet rygte.
Til gengæld er vi da ret sikre på at HDR bliver en del af det tiltag, når det kommer.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?