Forsiden > News > Har 1,055 millioner husstande virkeligt Netflix

Har 1,055 millioner husstande virkeligt Netflix

Streameren er gået gevaldigt frem

torsdag 19. januar 2017, af Tom Dissing

Et af det tal ingen rigtigt kender, er antallet af husstande der har købt adgang til Netflix.
De kendte tal er de globale, der i Q4 resultatet der netop er fremlagt ( i nat ) pointerer at “resten af verden” er godt igang med at blive ligeså stor som USA.
Konkret var der 47,905 millioner betalende kunder i USA, mens der var 41,185 millioner betalende kunder i resten af verden.
Så USA er altså stadig størst.
Men ikke særligt længe, da begge områder er vokset med noget der ligner en faktor 1,5.
Konkret er USA vokset med 1,5010 mens resten af verden er vokset med en faktor 1,477.
Og nu hvor den sidste opgørelse mener at vide ( tallet skulle være relativt præcist ) at der var 713.000 betalende kunder her i landet i december 2015, er der formodentligt - mindst - 1,055 millioner der er betalende Netflix kunder her i landet.
Tallene fra resten af Norden, er:
Sverige 1463 - der nu burde være vokset til 2.160 millioner betalende husstande
Danmark 713 - der nu burde være vokset til 1,055 millioner betalende husstande
Finland 668 - der nu burde være vokset til 986.000 betalende husstande
Norge 668 - der nu burde være vokset til 986.000 millioner betalende husstande
Tallene kan naturligvis vise sig at være nogle andre.
Men da udgangspunktet er konkrete talt fra både wall stret og Bloomberg, samlet af emarketer.com er de formodentligt pænt tæt på rigtigt.
Dermed er TV2s 300.000 streamere, der reelt blot køber sig adgang til arkivet og til at se TV forskudt, på andre platforme flot, med det forbehold at vi fortsat ikke kender tallene fra HBO Nordic, Viaplay og Cmore der altså har 2 millioner stream kunder i Sverige, da Cmore er en del af TV4 kanalerne.
Forventningen har længe været at specielt Cmore har store ambitioner, da deres - “gamle model” - distribution via parabol, begynder at have problemer.
Herunder at kunderne finder prisen for høj.
Uanset dette, er der. Må der være. Tæt på 1,5 - måske flere - millioner husstande der har en eller flere streamtjenester, der alle har det til fælles at de vokser, mens flowTV taber seere.
Kampen om de seere der er tilbage har omvendt længe været stadig mere intens, og - desværre - påtvunget at skulle kæmpe om de seere “der er tilbage”, hvilket forklarer broadcasternes prioritering af indhold og produktion af samme.
I den forbindelse kan det undre at “alt det som streamerne tilbyder”, “ikke kan findes på TV”.
Bevares der er fortsat film og serier på TV, men disse er også tilpasset en målgruppe der må formodes at være blevet en del ældre - medianen - over de sidste par år, selv om at en million streamere jo må betyde at også de ældre seere ( dem over 50 år ) streamer.
DR slipper idag deres “medieudviklingen 2016”, som vi linker til, så snart vi er faldet over udgivelsen.
En udgivelse, der nu nærmest notorisk undgår at tale om alder, da det potentielt kunne løfte sløret for et faktum som DR ikke ønsker at diskutere.
Nemlig at deres seere også er blevet en del ældre, over de sidste par år.
Vi har fundet lidt grafik og lagt det ind her i artiklen.
Af kilder kan nævnes:
Netflix Q4 2016
The European Audiovisual Observatory november 2015
Og endelig en Bloomberg/WallStreet og mere baseret rapport over Netflix kundebasen i udgangen af 2015

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?