Forsiden > Ny teknik > Hvad med 4K på et Hasselblad H6D-100c

Hvad med 4K på et Hasselblad H6D-100c

onsdag 13. april 2016, af Tom Dissing

Der er - som vi forstår det - fortsat ingen video ude, der er optaget i 4K på det nye/kommende Hasselblad H6D-100c, der er 100MP mellemformat kamera, der kan optage 4K video i det såkaldte “Hasselblad RAW” i op til 30fps.
Dermed er der “kun” til optagelser, hvor der er brug for - gætter vi da Hasselblad ikke oplyser om det - optagelser skudt på mellemformat, med UHD opløsninger der optages i 16bit ( ikke bekræftet at det er tilfældet med video)
Skulle det være tilfældet at det er muligt at optage UHD video i 16bit på en 53.4mm x 40mm CMOS, er der tale om en rekord, der får Arris Alexa65 til at ligne en kedelig parantes, der - forresten - kun optager i noget ligner halv opløsning, da “Gaten” på et Alexa65 er “nede på 54.12mm x 25.58mm”.
Omvendt kunne det tænkes at de voldsomt meget større pixels kan give en bedre lysfølsomhed end det nye 28,900 Euro dyre H6D-100c.
Igen.
Skulle det enede med at kunne “fungere” i et professionelt miljø, som “video DSLR”, er det godt igang med at blive et potentielt B kamera til Alexa65, RED 8K Weapon , eller F65mk2 ( ikke bekræftet) produktioner.
Eller som en forbandet billig ( alt er relativt ) måde at komme igang med 16bit RAW UHD video prouktion. ( der dog kræver at video optagelserne først konverteres i properitær Hasselblad software )
Produktioner hvor både glas og kamera og CMOS rent faktisk er i en - potentielt - højere kvalitet end det gear som de bruger i Hollywood.
Og så gør det vel heller ikke noget at du kan lave et par heldige BTS stills, når det bliver relevant.
Stills kan klares i op til 11600 x 8700 pixels, der den ekstrem lille Pixels størrelse til trods, 4.6 x 4.6 μm stadig - i følge producenten - kan optaget i op til 12800ISO ( vi har ingen anelse om hvornår støjen bliver for udtalt. )
Dermed fik produktionsfolket endelig muligtheden for at skyde 4K video på et mellemformat.
Konkurrenter som LEAF og Pentax der også er ude med digitale mellemformater har - indtil videre - ikke tilbudt 4K.
Og det video der kommer ud af Pentax er - som eksempel - fortsat bedst (?) til undervisningbrug på det filmskoler der findes i bjergene i Moldova.
Hasselblad er ikke så venlige at forklare to centrale detaljer.
Nemlig om det - også - er muligt at optage eksternt når der optages levende billeder.
Og i hvilket opløsning der rent faktisk optages i, når der optaget i UHD.
Detaljer som hvorvidt der er tale om CROP optagelser, der “kun” ser 3840 x 2160 pixels, eller optagelser der konverterer 11600 x 8700 pixels til 3840 x 2160 pixels via meget smart matematik, er fortsat uklart.
På samme måde er der sikkert enkelte der er klar over at der findes storformat optikker der kan bruges på Hasselblads H serien, og derfor på H6D-100c, hvilket åbner døren op for mere glas og potentielt anamorfisk glas, på et systemkamera der pludselig er “meget billigt” i forhold til andre (godt nok 8K) kameraer.
Slutteligt er det potentielt udfordringen med at tage et H6D-100c med i marken, på skulderen eller i et “Cage”.
Det er H6D-100c reelt ikke bygget til.
Omvendt kunne man sige det samme om både de nyeste Sonyer og Canon “bricks”, der reelt ikke kan bruges på skulderen uden en hulens masse ekstra udstyr.
Kigges der lidt bredere, er det oplagt at den stadig mere udtalte brug af forskellige former for Time Lapse i superhøj opløsning ( nu 11,6K ), der enten kan klippes eller zoomes i.
Eller som de evige “overflyve transportskud af storbyer” nu blot i 16bit RAW UHD kvalitet.
Optagelser der i tilfælde som med “The Revenant”, “The Hateful Eight” og en del andre film er blevet klaret på 70mm film ( eller Alexa65 ) for at få mest mulig opløsning med hjem.
Skulle det være relevant, her lige andre systemers “Gate”, der via simpel matematik kan omformuleres til “dybdeskarphed” og opløsning. ( med lidt forbehold )
Full Frame DSLR: 36mm x 24mm - 864 mm2
RED Weapon 8K: 40.96mm x 21.6mm - 884,7 mm2
Phantom 65: 52.1mm x 30.5mm - 1589 mm2
Arri Alexa 65: 54.12mm x 25.58mm - 1384,38 mm2
Hasselblad H6D-100c: 53.4mm x 40mm - 2136 mm2
Hasselblad H6D-50c: 43.8 x 32.9mm - 1441 mm2 ( crop i forhold til optikkerne )
Her videoen der skal sælge det nye/kommende pre order Hasselblad H6D-100c, der i følge producenten har en DR på 15 stop og som ydermere kan optage fra 64ISO til 12800.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?