Forsiden > Ny teknik > Hvis du så lidt Super Bowl

Hvis du så lidt Super Bowl

mandag 8. februar 2016, af Tom Dissing

De kolde facts ser ud til at understrege at mange - rigtigt mange - kameraer gør en del ved dækningen af en stor begivenhed.
Og nu hvor Super Bowl hører til i den helt tunge ende, kan det vel ikke undre at Sony er gået ind i dette arrangement som en slags sponsor af kameraer.
Det er - naturligvis - lidt uklart hvordan den aftale er skruet sammen.
Det er til genggæld pænt klart hvad aftalen inkluderer.
Som eksempel var Sony så venlige at hele festen blev optaget med Sony HDC kameraer.
Konkret lidt over 130 af slagsen.
Og selv om at der naturlgivis var en del HDC 1500, var de klart i undertal.
Der var som eksempel hele 90 HDC-2500, mens de helt nye multiformat HDC-4300ere også var til stede.
Dem var der nemlig 12 af.
Og nu hvor HDC1500 er ret udbredt var der lidt flere af denne slags “huse”, konkret 18 styks.
Og så var der “en del” prototyper af “ultra-high-frame-rate 4K” kamera typen.
Vi gætter på at dette “hus” stadig er så nyt at det end ikke har fået et navn endnu.
Sikkert er det dog at det kan levere 4K i 120 eller højere framerate.
I realiteten var der også 14 andre HDC2500ere, da Super Bowl er så stor en begivenhed at det er et anden selskab end broadcasteren der producerer det såkaldte pre-game, ganske som “half time” og “post” også bliver produceret af andre.
Vel sagten på andre Sony kameraer igen.
Det var dog ikke kun kameraer, Sony hjalp med.
Der var alt i alt 11 - store - OB vogne og 23 “trailers”, hvilket får de fleste U2 koncerter til at ligne noget der kan være ovre i det ene hjørne.
Der blev også brugt en masse Sonys OLED master monitors og XDCAM decks.
Lidt mindre officielt var Nikon også forbi Super Bowl.
Det er ikke helt til at gennemskue, da der også var en masse “high-res EyeVision 360 camera systemer” til stede.
Men som altid med Super Bowl, er der så mange hardware producenter tilstede at det nærmest blot handler om at nyde billederne og produktionen, mens de kæmper - derude - for at gøre dette kæmpe show til netop den TV begivenhed det også er.
Nikon ser dog ud til at have været med på Super Bowl, næsten officielt.
De havde i hvert fald 36 “KeyMission 360” med, der kunne give seere denne specielle 360 graders oplevelse, der stadig er så ny at det kræver en telefon overhovedet at kunne se med.
Ganske som Sony må Nikon formodes at bruge Super Bowl til at markedsføre deres nyeste gear med.
KeyMission 360 er i den forbindelse netop så ny at den reelt først er ankommet på markedet her i januar/spring 2016.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?