Forsiden > Mediepolitik > Hvor er de unge seere henne

Hvor er de unge seere henne

onsdag 1 juni 2016, af Tom Dissing

Den korte version af et indlæg Claus Hjorth, der er afdelingschef, Børn og Unge, Det Danske Filminstitut/Medierådet, er at de er alle andre steder henne end i nærheden af Public service.
Hans anke er at PBS TV ( ja ja Bertel Geismar Haarder, de unge taler altså engelsk, red. ) ikke “favner ikke børn og unge”.
Underforstået at det er et problem.
Og det har han netop skrevet et oplæg til debat om i Altinget.
Hans holdning er at “Unge mennesker har behov for public service, der er frigjort fra den konkurrence på indhold og profilering”, og da det ikke eksisterer - PBS TV er idag en ren kopi af de kommercielle kanaler på grund af prioriteringen af “seertal” - har de unge blot valgt PBS TV fra.
En udvikling der - desværre - betyder at de er væk og ikke kommer igen.
Det er specielt det sidste Claus Hjort, afdelingschef i Medierådet for Børn og Unge gerne vil ændre.
Han pointerer i indlægget at han for kort tid siden var ude og tale med en række elever på et par gymnasier, om de havde lyst til at “deltage i en debat om fremtidens public service sammen med Medierådet og Public Service-udvalget”.
Det var de friske på.
Desværre kunne de fortælle at “Vi ser aldrig nyheder på tv” og “vi kan slet ikke lide den opskruede og perspektivløse debat, som vi kender fra tv-aviser og debatprogrammer”.
Desuden kunne de forklare at “Vi får vores nyheder på de sociale medier” og “vil gerne tale om Danmarks og verdens udfordringer, men ikke på den måde, som medierne gør det”.
Med andre ord den koldeste skulder man kan forestille sig.
Dette er oplagt nok en af årsagerne til at Public Service-udvalget har kastet sig ind i en debat om “public service og de unge”, der tager fat i det centrale problem at der slet ikke er noget “public service til de unge”.
Som Claus Hjorth videre skriver det “føler” …”de unge (sig) ikke rigtig favnet af dansk public service”, starter han og fortsætter.
…”For unge kan det virke lidt som om, at dansk medieproduktion - overfloden af dansk producerede nyheder, debatprogrammer, forbrugerprogrammer, underholdning - ja, sågar dansk film og tv-dramatik - på en eller anden måde er dem uvedkommende..”.
Moderne medieproduktion er ( fra ) “et parallelsamfund fra en svunden tid, som er på vej til et andet sted end dér, de unge gerne vil hen”….
Problemerne er i følge Claus Hjorth, mange.
De unge vil gerne være med. Desværre er der ingen “”mening, identitet, anerkendelse og fællesskab” i det som medierne byder på.
En ung person er typisk “sammen med” internettet, de sociale medier skoleopgaverne og vennerne.
Så hvis medierne tilbyder noget om en gammel mand på 35 år der roder i haven.
Er de unge for længst væk.
Det som Claus Hjorth vurderer at de unge efterspørger er “ikke færdigproduceret public service på tv og nettet”, men “public service, der danner ramme for dialog og udvikling”.
Han vurderer videre at de “unge skal ( have lov til at ) fortælle deres egne historier”. Og at “de skal ( have lov til at ) fortælle os voksne, hvordan de godt kunne tænke sig, at vi på tværs af generationerne debatterer og arbejder på at få løst verdens problemer”.
Når det er sat i værk, kan kultur- og public service-institutioner endelig få det indblik de ikke har idag.
Og mens kommercielle interesser fortsat problemfrit kan fortsætte med at give de unge “mere af det der virker i resten af verden”, kunne lokale PBS interesser tage et par promille af budgettet og finde de unge med disse midler.
Heldigvis ser Claus Hjorth ikke helt så dystert på fremtiden som man kunne være bange for.
“…Sammenlignet med andre lande leverer vi tårnhøj kvalitet, og langt de fleste institutioner på kultur- og mediefeltet arbejder målrettet på at udvikle dialogen med brugerne - også børn og unge. Men vi skal passe på, at vi på hver vores felt ikke begrænser vores strategier til, hvordan vi nu kan nå endnu flere brugere med det indhold, vi nu er sat i verden for at levere”….
Og så efterlyser han den dialog de elektroniske medier tydeligvis end ikke er begyndt på endnu.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?