Forsiden > News > I en tid hvor DR1 og TV2 ikke kan

I en tid hvor DR1 og TV2 ikke kan

Kan Kanal 5

mandag 20. november 2017, af Tom Dissing

Noget tyder på at Discovery kanalerne gjorde det helt rigtige da de løb med en masse landskampe, foran næsen af DR1 og TV2.
Og som om at det ikke er nok at disse kampe ikke længere vises på nationen to “hoved kanaler”, har Kanal 5 nu gjort det til en vane at løbe med væsentligt flere seere end hverken DR1 eller TV2 kan mønstre, overhovedet.
Sidste uges kamp i Irland fik således hevet vilde 1.284.000 millioner seere over på Kanal 5.
Et antal der i peak var oppe på 1.494.000 seere.
Kort og godt det største antal seere der nogen siden har kigget på den kanal samtidig.
Havde det så bare været hele historien, kunne DR1 og TV2 ånde lettet op.
Det er bare ikke tilfældet.
Et par dage tidligere, var der nemlig 1.060.000 andre seere, der hang ud fuldstændigt det samme sted, hvilket betyder at Kanal 5 på en enkelt uge gjorde hvad DR1 eller TV2 ikke har kunne klare i flere måneder, måske endda i hele 2017.
Nemlig at sende 2 programmer på en enkelt uge ( det er to hvis vi kigger på top tyve over de meste sete programmer, red. ) der havde en del mere end 1 million seere.
Discovery Networks Danmarks er ikke overraskende hysterisk glade og alt der er rød/hvidt i disse dage.
Kanal 5 nåede i den forbindelse - sidste tirsdag - op på deres til dags dato bedste kommerciel seerandel.
Den endte nemlig på 43,9 procent, hvilket må være målt på den 21-50 årige, hvilket TV2 formodentligt ikke har kunne præstere de sidste ti år, eller mere.
Christian Kemp, adm. direktør, Discovery Networks Danmark siger:
-Vi er ovenud begejstrede for 5-1 sejren i aftes og for den vilde seertalsrekord. At næsten 1,3 millioner danskere skulle følge med på Kanal 5 det overgår alle vores forventninger. Landsholdets succes smitter af på os, og vi er enormt glade for det løft, som Christian Eriksen og drengenes resultater har givet ikke bare Kanal 5, men hele Discoverys tv-gruppe. Samtidig glæder vi os til at dække landsholdets vej til EM i 2020 og VM i 2022, slutter han.
Det er uklart om det så rent faktisk er tilfældet.
Altså at “Landsholdets succes smitter af på Kanal 5”.
Seertallene på de mange discovery kanaler er jo ikke ligefrem noget at skrive hjem om.
Omvendt kunne det tænkes at seerne nu - så småt - begynder at vænne sig til at kigge forbi Kanal 5, næste gang de zapper.
Som altid, skal der ikke meget til, før seerne begynder at overveje at gå nye veje.
Som eksempel er en del af historien bag sidste uges VM entre at 568.000 15-50-årige kiggede med.
Det er en konkret kommerciel seerandel på 72,3 procent, hvilket - let - lunne tænkes at være den højeste andel i 2017.
Antallet af kommercielt relevante seere var under kampen oppe på 75,8 procent.
Ugens top tyve - listen over sidste uges mest sete programmer - er til at få øjnene i, i løbet af eftermiddagen, idag.
Og der kunne det være sjovt at kigge efter om specielt Kanal 5 rent faktisk har oplevet fremgang på andre områder end i forhold til netop landskampene.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?