Forsiden > Ny teknik > I sidste uge var det pixels nu er HDR

I sidste uge var det pixels nu er HDR

fredag 24. april 2015, af Tom Dissing

De fleste seere, tænker sikkert ikke meget over hvordan de modtager deres TV kanaler.
De skal bare være der.
Og hvis der findes en udbyder der er lettere at få fat i end en anden, er det som regel denne der bruges.
Eller rettere, sådan var den engang.
I takt med at forbrugerne investerer i stadig større TV, kræver det stadig bedre visuelle oplevelser.
Og der begynder DVBT2 og en række konventionelle kabel TV kvaliteter altså at give problemer.
En udvikling der var oppe og vende på NAB2015.
Her kiggede flere på den udvikling som specielt OTT drengene, læs streamere, har fat i.
Netflix tilbyder allerede - enkelte - produktioner i 4K.
De er dog ikke nået længere end til at de kun har skruet en smule op for den krævede båndbredde.
Omvendt er netop Netflix, HBONordic og andre for længst nået til den erkendelse at de problemfrimtkan forlange at deres kunder ser deres signaler over 15-25 mbit/s forbindelser, hvilket altså giver plads til væsentligt mere data, og dermed langt højere billedkvalitet.
Så mens broadcasterne fortsat vælger at sende i 720P, i den mindst mulige “båndbredde”, så alle kan få fingrene i de stadig kraftigere komprimerede signaler, har OTT folket for længst set fremtiden med High dynamic range, eller HDR.
Detaljen er jo at kampen om pixels i form af 1080 versus 720P, eller 4K versus 1080, er netop så kedelig, at det nu handler om kvalitet.
Kvalitet som selv den mest uengagerede TV seere kan se.
Detaljer som lys, farver og “look” ser jo fortsat ud til at virke.
Der er slet og ret flere der kigger med når det hele “ser lidt lækkert ud”.
Noget de i hvert fald har bemærket på NAB2015.
I den forbindelse er HDR såmænd et pænt teknisk begreb, der dækker over en såkaldt “Wide Color Gamut”, der allerede er begyndt at spille en væsentlig rolle for størrelser som Amazon og Netflix der allerede er gået igang med at ændre den måde de distribuerer deres “content” på.
Arnold Brown, Chairman of the HDMI Forum, Inc. Board of Directors siger som eksempel:
-By adding HDR, the HDMI Specification continues its history of supporting the latest formats and technologies planned for Hollywood content, slutter han og når desværre dermed lige at pointere at HDR først slår rigtigt igennem efter HDMI 2.0a.
Igen.
Broadcasterne herhjemme, er til sammenligning fortsat stadig igang med 720P fordi EBU fortsat mener at seerne ikke kan se forskellen på 4K og 720P. Altså ud over at det “da godt nok ser skarpere ud i 4K”.
Amazon, der fortsat ikke distribuerer deres OTT tjeneste her i landet, men som altså er blandt de største i Tyskland har netop pointeret at deres Prime Instant Video kunder i USA, UK og Tyskland vil kunne se alle film og TV serier i HDR allerede i år.
Dermed er det oplagt nok en udvikling som alle OTT udbydere må formodes at ville tilbyde deres kunder i år, eller snart.
Igen et problem for broadcastere, da HDR jo fylder mere, og derfor kræver mere båndbredde i distributionen.
Båndbredde der allerede er brugt, hvorfor broadcast - her i landet - fortsat sker i 720P, i maksimale 5 - 15 mbit/s for en 720P kanal.
Til sammenligning har vores lokale OTT operatører ingen problemer med at komme op på 15-25mbit/s, hvilket er særdeles tæt på Blu Ray kvalitet, der befinder sig et sted mellem 33 og 39mbit/s.
Hvor meget HDR så rent faktisk fylder, svæver stadig lidt i det uvisse, ganske som at det rent faktisk ikke er “helt præcist” hvad HDR egentligt er.
Og så alligevel.
Hollywood har nemlig længe gradet deres film så de også findes i HDR versioner, hvilket kom frem i Variety, da Emmanuel Lubezki på NAB2015 kunne forklare at de allerede fra starten af også gradede en HDR version af “Gravity”, der i dette tilfælde betyder at der er væsentligt mere kontrast, mere lys og at denne kopi forlanger væsentligt mere af det apparat denne version af “Gravity” skal ses på.
Den eneste store “player”, der har løftet sløret lidt for hvad HDR rent faktisk er, er Sony, der rent faktisk brugte et hjørne på deres NAB2015 stand på at fortælle om deres tilgang til High Dynamic Range, versus Standard Dynamic Range, der er den “kvalitet” som TV seere er vant til.
Lidt overfladisk kunne man mene at Blu Ray er den nuværende HDR kvalitet “målt” i forhold til TV.
Der findes reelt ingen konkret definition på hvad HDR er, for en størrelse.
Variety prøver dog [her-.>http://variety.com/2014/digital/columns/when-it-comes-to-tvs-forget-4k-its-the-brightness-stupid-1201055191/] på at give en beskrivelse, der starter i “bagenden” med TV skærme, der “selv” skruer op for kontrasten.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?