Forsiden > Ny teknik > IBC2015 buzz

IBC2015 buzz

torsdag 10. september 2015, af Tom Dissing

Hvis du stadig går og diskuterer hvad IBC2015 kommer til at byde på, behøves du ikke vente mere.
Det nye sort er som bekendt 4K, der er godt på vej mod 8K, mens MAM ser ud til at blive det næste.
Oplagt nok, nu hvor de fleste faciliteter bare vokser og hele tiden arbejder med stadig større datamængder.
Hvad du måske ikke havde set komme er dog Cloud Playout.
Bevares det er mest noget broadcastere burde beskæftige sig med.
Men bare vent, det er jo nærmest MAM, bare i skyen.
Og ganske morsomt noget som Quantel og Snell netop har lavet en “worldwide survey” om.
Der - ikke overraskende - viser at 57 procent af alverdens broadcastere fortsat har planer om at holde deres playout “inhouse” uanset at Cloudbaseret Playout kunne gøre ting lettere for dem.
Til gengæld er der allerede nu 19 + 20 procent der er parat til at gå “ren sky”, eller overføre hele deres CiaB ( Channel-in-a-Box ) til en server i skyen.
Når Quantel og Snell taler om 19 + 20 procent, hænger det sammen med at de første 19 procent mest tænker på fremtiden og først vil flytte deres CiaB kanaler når det bliver relevant med nye tiltag, der jo har det med at koste penge.
De sidste 20 procent er enten allerede på CiaB, eller på vej mod sådanne.
Her i landet har vi jo allerede størrelser som ioGates, der reelt tilbyder sådanne servises.
Og selv om at der fortsat er usikkerhed om netop sikkerheden, bliver størrelser ioGates hele tiden smartere og mere sikre.
Det er dog sjælden den såkaldte primære kanal broadcasterne ønsker at sende som CiaB via skyen.
Det er derimod deres mange niche kanaler der jo hele tiden bliver til flere i takt med at de prøver at hente de - typisk yngre - seere der forlader hovedkanalerne.
Stadig, så er 13 procent parat til også at flytte hovedkanalen nu mens voldsomme 61 procent er parate til at flytte deres hovedkanal i løbet af to til fire år.
Udviklingen med Cloudbaseret Playout, dækker i den forbindelse over mere end blot at flytte hovedkanalens flow op i skyen.
Det er jo oplagt nok at en sådan udvikling vil blive fulgt op med at lineært TV reelt bliver droppet.
Enten med det samme eller over tid.
Her forventer op imod 85 procent af verdens broadcastere at lineært TV vil fortsætte som det kendes idag i mindst 15 år mere.
Tim Felstead, Quantel and Snell Head of Product Marketing siger:
-The first key finding that came out of this survey is that while many people are undoubtedly interested in the principle of Cloud playout, the great majority see it becoming a reality only in a number of years’ time, starter han og fortsætter.
-The survey also shows that there remains a strong market for CiaB solutions over the coming years. While this survey also demonstrates the mismatch between the general level of hyperbole around the Cloud and the reality shown by solid testing, customers are nonetheless looking for a solid transition path to Cloud playout as it grows up to become a cost-effective, capable alternative. This very much reflects our own product roadmap to Cloud playout, which is the result of many conversations with our customers, slutter han og når dermed at pointere at hans firma altså producerer gear der kan bruges i forbindelse med overgangen til Cloud Playout.
Quantel and Snell har talt med flere hundrede broadcastere over det meste af verden, hvorfor denne “analyse” giver et pænt realistisk billede af hvordan broadcastere idag ikke kun slås med seerne og deres nye vaner.
De slås også med det faktum at en CiaB rent faktisk kan nøjes med at være et kontor og en redaktion.
Quantel and Snell har morsomt nok planer om at vise deres tilbud på dette område frem på IBC2015.
Alt imens Sony viser deres nye MAM frem, der - i det mindste i princippet - kan udbygges til at arbejde direkte sammen med en Cloud CiaB.
CiaB kunne i den forbindelse let udskiftes med output, TVCer eller andet, hvor output flyttes fra posthuse eller andet til skyen, hvor de færdige produktioner klip eller andet er tilgængelige for alle der er online.
Kunne i princippet udvikles til en slags Youtube for kunder, eller sVoD som det jo kendes idag.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?