Forsiden > Ny teknik > IP situationen

IP situationen

Set gennem Sony Europes øjne

onsdag 17. maj 2017, af Tom Dissing

Vi har netop talt - sådan lidt eksklusivt - med Nicolas Moreau, der er IP Live Production & Workflows Marketing Manager at Sony Professional Solutions Europe, om hvor produktionsmiljøet egentligt er henne i forhold til en fremtid med en masse IP adresser.
Og det korte svar, er “midt i det hele”.
Der er dog tale om en situation der - løbende - udvikler sig i forskellige tempi, kompliceret af en masse del- problemer.
Som vi kan vælge at kalde for udfordringer idag.
IP udfordringen er i den forbindelse noget vi er “ret gode til” her i landet og i det hele taget i Norden, da vi er “vant til” at have et stadig hurtigere internet, som vi er “vokset op med” at bruge, som Nicolas Moreau pointerer det.
Der er bare - løbende - udfordringer på IP området, da det faktisk er pænt kompliceres, at opgradere professionelle systemer der har været baseret på properitære systemer, til et “open” enviroment, der reelt skal kunne håndtere både - “legacy” properitære SDI ( typisk ) systemer og de nye - åbne - IP systemer, der i et stykke tid har været kloge nok til at kunne bruges i forhold til “live produktion” også.
Sony kunne på NAB2017, vise en række eksempler på produktioner der gjorde så udtalt brug af IP og nu også “skyen”, som ved the Locarno Film Festival i 2016, der endte med at “kunne sende live” fra et utal af kameraer, selv om at de var på location uden D-SNG, eller andet satelitudstyr.
Årsagen til at det overhovedet kunne lade sig gøre, var at denne produktion rent faktisk valgte at bruge “skyen” som MCR, hvorfor det var “software i skyen” der klippede og “broadcastede”.
Og selv om at det ikke kan overraske, var naturligvis kun muligt, fordi der var en masse Sony og ikke Sony IP gear inde over denne produktion, som Nicolas Moreau videre kan forklare det.
Her i landet har vi længe kunne finde - pænt brutale - IP løsninger nede i maskinrummene hos DR og TV2 og ude i Regionerne.
Og mens TV2 har produceret en masse “remote”, hvilket altså betyder at der er tale om en IP produktion, har DR mest fokuseret på live fra en rygsæk, der bestemt også er over IP, men ikke helt på samme niveau - sådan set på udfordringerne - som dem TV2 har haft.
Sony har - som vi forstår det - været rigtigt meget inde over en del af TV2 projekterne, mens DR har været mere tilbageholdende i forhold til en fremtid “på IP”.
Det kan være at det hele ændrer sig nu, hvor Nicolas Moreau kan forklare at Sony både på NAB2017 og før, oplever at mange nu er parate til at helt eller delvist overgå til IP produktion.
Eller i det mindste til at have en større fokus på IP.
Moreau er i den forbindelse inde på alle “problemers moder”, nemlig infrastruktur.
Det er kort og godt ikke muligt at starte stort nok.
Hvis ingeniørerne vurderer at et hus har brug for netværk i 2-10 Gigabit/s hastigheder idag, er det smart at starte med 100.
Er vurderingerne 100, så start med 1000.
Årsagen er - som Nicolas Moreau forklarer det - at Sony og rigtigt mange andre er med i en række “grupper” eller “organisationer” der lever for at fremme udbredelsen af IP i produktionsmiljøet, hvorfor de fleste “standarder” er “åbne”, så “alle” kan skrive løsninger op til til den enkelte standard, suppleret med at de fleste hardware producenter - som Sony - allerede nu producerer “klog” hardware, der kan opdateres til ( fysisk) at kunne håndtere alle “legacy” standarder, sådan forstået at en ny hardware router, kan opdateres til at kunne håndtere alle - fortidens - formater, hvis det skulle vise sig at være relevant.
Sony er i den forbindelse ved at ændre deres forretning, i hvert fald på dette område, da deres “turn key” installationer, nu får mere og mere fokus på “softwaren” da IP jo “bare” er “dumme routere” og TCP/IP, der er ligeså gammel som det ofte omtalte Internet.
Det kontrol, styring og ideer bag disse, der er der hvor Sony kommer ind i billedet, i følge Nicolas Moreau.
Som han siger det, er Sony - på IP området - “brain power”, inde i software der står Sony på.
Software der ikke nødvendigvis behøves at leve i kasser der står Sony på.
I det hele taget er IP - idag - langt mere end kamp om at få det smarteste og bedste ideer ud til producenter og broadcastere, der - forresten - er rasende krative, når det kommer til at bruge de nye muligheder der er i IP, idag.
Fortidens forsinkelser og langsomme konverteringer af “IP pakker” og alt det andet der sker inde i disse apparater, er allerede idag en fjern fortid, der ikke længere er et problem, da - detaljer - som “total synkronisering over hele netværket”, langt mere præsist en på “frame niveau”, for længst er realiteter med Sony hard og software.
Eksemplet fra Locarno Film Festival, som vi ikke kan embedde, og som vi derfor linker til her, er bare et af mange eksempler.
TV2s mange remote produktioner, eller/og et utal af tiltag denne sommer, som vi må formode at vi kommer til at høre mere om på IBC2017, er blot enkelte eksempler på hvad fremtiden byder på.
Og hvad den reelt kræver.
Så står i foran at skulle til at investere i IP, er de næste par ugers IP seminarer en start, ganske som at vi er helt sikre på at Sony Nordic/DK også står klar med både spillefærdige hard og software -løsninger, uddannelse i Pinewood, hvor Sony har deres IP uddannelses center The Knowledge Portal, hvor der forresten er en hulens masse materiale, du bare kan hente ned, og læse lokalt, før du/i kaster jer ud i en af deres forløb.
Læs mere om Locarno her, hvor du kan læse om hvordan en serie XDCAMs og et par LTE dongles, klarede alt, uden et eneste SDI kabel.
Centralt i dette forløb finder den interesserede PWS-110RX1, der er en “Network RX Station”, der skabte en live stream med Sony QoS.
Skulle du i den forbindelse være i tvivl om hvordan fremtiden ser ud me IP, erkender Nicolas Moreau, at der fortsat er flere “bump på vejen” i forhold til total overgang til IP produktion.
Og at det fortsat er på Live siden, at udfodringerne findes.
De broadcastere der er fremme i skoene er godt igang med at etablere netværk der distribuerer via IP.
Og selv om at det idag er muligt at gøre ting “live” der ikke var muligt for bare to år siden over IP, er der stadig udfordringer i forhold til de mange standarder, “legacy udstyr”, og uddannelse, for nu at nævne et par af de ting Nicolas Moreau ser som den nære udfordring.
Igen, henleder han opmærksomheden på at Sony har på NAB2017 “bevist” at IP er vejen frem, og at ( vi på Sony) opfatter udviklingen sådan at “industrien” nu vurderer at Sony har “bevist” at IP rent faktisk er vejen frem og at NMI, Sonys Networked Media Interface, er en “standard” der er værd at basere sin fremtid på.
Det “showcase” som Sony viste frem på NAB2017, har vi fundet lidt af, herunder.
Og hvis du ikke var på NAB, men skal på IBC2017, er vi pænt sikre på at dette showcase følger med til Europa.
I den forbindelse er det altid sjovt når folk der ved en masse spår om fremtiden.
Så her lidt af det Nicolas Moreau spår:
-2-5 år ude i fremtiden, vil meget blive Remote Produceret, og mange større broadcastere vil være færdige med deres “store” netværk, der blot skal opgraderes med simpel hardware, når det bliver relevant.
-Skyen eller “the cloud” vil være blevet en vigtig del af hverdagen.
-Som i tilfældet med Locarno Film Festivalen, vil skyen være et af de steder der reelt bliver afviklet fra.
-“IP Back Bones”, vil snart være smarte nok til at kunne “operere hurtigere” en fortiden SDI netværk. IP er simpelthen hurtigere end SDI og netværkshastigheder kan løbende skrues op.
Som han siger det var “IP aldrig målet”, det er og var “tænkt som den enabler” der får fjernet alle problemer i forhold til transport af data.
Det eneste der mangler nu, er derfor de mange kreative producener af indhold, der rent faktisk - når alt kommer til alt - er dem der har ideerne. Dem der spørger.. “kan man ikke også lige”.
Og selv om at Sony gerne vil, er det altså ikke alt man kan udtænke i et laboratorium.
Herunder et par videoer om emnet, og et par link, hvis du vil læse mere.
PDF om Sonys NMI tanker og ideer
Døren ind til Sonys LIVE IP site
The Knowledge Portal
Locarno historien


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?