Forsiden > News > IPTV vinder i Danmark

IPTV vinder i Danmark

fredag 16. september 2016, af Tom Dissing

Seernes vaner ser ud til at ændre sig i forhold ti lhvordan de få øjnene i deres TV.
Og blandt de nye tilbud ser IPTV ud til at begynde at ligne en vinder.
Årsagerne kan være mange, herunder det faktum at forbrugere generelt er glade for de rasende hurtige netværk IPTV findes på.
Således kan svenske Mediavision konstatere at dette marked voksede med 38.000 nye husstande, der valgte at overgå til IPTV, hos en af de store telek operatører, de såkaldte TelCos.
At antallet af IPTV husstande vokser, kunne undre da antallet af TV abonnementer falder, på alle andre “platforme”.
Stadig er de nyeste forventninger at det samlede antal TV abonnementer i Vesteuropa, vurderes til at komme til at vokse med 7 millioner husstande, ifølge Digital TV Research frem til 2021.
Når det er sket - og her er der igen tale om etestimat - vil op imod 60 procent af hele Europas husstande have et TV abonnement.
Sideløbende med denne udvikling, er IPTV altså under heftog udvikling.
Teknologien er som bekendt de flestes venner, og med hurtigt Internet følger IPTV i form af TV pakker, streamtjenester eller begge dele åbenbart med.
Her i landet er vurderingen at hele 38.000 husstande - målt i forhold til året før - valgt at købe sig adgang til IPTV. En udvikling der i følge Mediavision opleves i hele Norden, da også Norge og Sverige har stor udvikling på netop IPTV området.
Herhjemme er det i den forbindelse vurderingen at der er omkring 458.000 husstande der har vagt IPTV, hvilket - typisk - kunne tænkes at hænge sammen med at de har fået en heftig fiberforbindelse.
Sideløbende med udviklingen på IPTV, er betalings-TV fortsat ikke “i frit fald”.
Det totalt tab af kunder, er stadig blot på omkring 1 procent i forhold til året før.
Tallet må dog formodes ikke at være renset for det faktum, at det reetlt ikke er muligt at få adgang til TV, uden at købe det i en pakke.
Der bliver mindre hos en lang række forbrugere, i takt med at de opdager “hvor meget” der kan hentes via “fiber”.
I konkrete tal skulle tabet dog “bare” være på 22.000 husstande, der har droppet “betalings TV”.
Kigges der — isoleret på - satellit-TV og kabel-TV suppleret med terrestrisk TV, er tabet straks større.
Her har hele 3 procent eller 60.000 husstande valgt at droppe deres aftaler.
Marie Nilsson, der er administrerende direktør, Mediavision siger:
-Vi forventer, at IPTV-segmentet vil fortsætte med at vokse i Danmark og resten af Norden. Forøget tilgængelighed af fibernet kombineret med IPTV-abonnementer har drevet væksten frem i løbet af de sidste få år. IPTV vil dog stadig være under voldsomt pres, når det drejer sig om at skubbe markedsvæksten fremad i forhold til traditionelt betalings-TV, eftersom et voksende antal danske forbrugere vælger at nedgradere eller helt opsige deres betalings-TV-abonnement til fordel for SVOD, slutter hun.
Folk der ikke kender Mediavision, kan ikke vide at det er et konsulentbureau, der har specialiseret sig i at analyse og strategi inden for de digitale medier.
Denne analyse kigger hvert halve år på hvordan forbrugerne forholder sig til TV.
Og - stort set - lige siden Mediavision startede med at analysere dette marked er TV blevet mindre til fordel for andre “mere moderne” tilbud.
Det er muligt at læse mere her
Hvor det er muligt at opleve at udviklingen er stort set identisk i Sverige, der dog er ensmule foran os i forhold til fiber og derfor i forhold til SVOD.
Som eksempel at der er mere end 11 millioner husstande i Norden der betaler for adgang til TV, hvorfor selv små procent tab, bliver til voldsomt mange husstande.
Af dem er 2,4 millioner på et IPTV abo.
Som pointeret er Sverige forrest med mere end en million på IP, da Telia tidligt begyndte at rulle dette “marked” ud.
Størrelser som Telenor og Com Hem, har dog bemærket at det er den vej forbrugerne ønsker at gå, hvorfor deres kundeandel også vokser på dette område.
Og nu hvor satellit og kabel-TV - i hele Norden - tabte to procent eller 170 000 kunder, har du gættet hvor de gik hen i stedet.
Marie Nilsson, siger om hele det nordiske marked:
-Vi förväntar oss att IPTV-segmentet kommer fortsätta växa. Ökad utrullning av fiber kombinerat med IPTV-erbjudanden har drivit tillväxten de senaste åren. Vi har också sett ett antal stora konsolideringar på marknaden, där IPTV-operatörer som Com Hem i Sverige och Elisa i Finland, har förvärvat operatörer som verkar på äldre infrastruktur. IPTV kommer dock få svårt att driva tillväxt för traditionell betal-TV som helhet framgent. Ett ökande antal nordiska konsumenter väljer att avsluta eller nedgradera sina betal-TV-paket till förmån för så kallade SVOD-tjänster, slutter hun.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?