Forsiden > News > ITV købte Talpa

ITV købte Talpa

torsdag 12. marts 2015, af Tom Dissing

Hvis du ind imellem går og undrer dig over at DR eller TV2 har så let ved at styre markedet her i landet, er her historien om nogle der - mere eller mindre - snart kommer til at styre en god del af indholdet på både DR og TV2.
Baggrunden er - som vi var inde på det i sidste uge - at der gik rygter om at ITV - måske - var friske på at købe Talpa Media, og dermed alle deres formater, radiostationer og producerende selskaber rundt om i verden.
Blandt de formater som vi kender herhjemme, eller som let kunne tænkes at være på vej mod DR eller TV2, er formater som “The Voice”, “Dating in the Dark” og “Utopia”, der netop har haft premiere i USA.
Formater som DR, TV2 og SBS/discovery tidligere har købt af Talpa Media, der altså nu bliver en del af ITV, der i princippet stadig er en engelsk TV station, der har tjent lidt penge på at producere og sende TV.
De +355 millioner pund som ITV betaler for Talpa Media inkluderer totalt 75 “monster” shows, der lige for tiden kører i mere end 180 lande.
Heraf var 16 formater helt nye.
ITV starter med at betale 500 millioner Euro i kontanter, suppleret med et endnu ikke kendt “ekstra beløb”, der står og falder med hvordan størrelsen performer i den nærmeste fremtid.
Går det rigtigt godt, vil specielt velinformerede kilder vide at den totale pris kan nå helt op på 1.1 milliard Euro, hvilket gør denne handel til en af de største nogensinde.
Talpa der blev etableret af John de Mol tilbage i 2005 tjente 233 millioner Euro i 2014.
Ganske morsomt ser det ud til at John de Mol og hans “senior management and creatives”, ender med at blive i butikken.

John de Mol siger i forbindelse med salget:
-This ( købet ) represents a fantastic opportunity for strong further growth. It also enables me personally to concentrate and focus even more on creating new, groundbreaking content, slutter han og bliver suppleret af ITV chief executive Adam Crozier.
Der siger:
-Great content is at the heart of ITVs growth strategy and the acquisition of Talpa builds on the success of our international content business and is absolutely in line with our desire to create and own formats that travel, slutter han.
The Voice der startede i Holland er lige for tiden ude på 180 markeder inklusiv England og USA, hvor der er omkring 14 millioner for tiden.
Læs mere om ITV her, læs mere om talpa her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?