Forsiden > News > Kan du huske Splay

Kan du huske Splay

onsdag 24. februar 2016, af Tom Dissing

Vi er sikkert mange der fortsat vurderer at fremtiden for TV, er på TV.
Desværre ser stadig mere ud til at pege i retning af at TV og det flow vi alle har været vant til i mange år, bliver overhalet af alternative størrelser.
Tag for eksempel MTGs sats Splay i Sverige og i Danmark, der er en af de der YouTube kanaler, eller “Youtubenetværk” som de selv ynder at kalde sig.
Hovedejeren har ikke så meget at sige, men vd Vigor Sörman, er ret glad.
Han siger til di.se:
Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning, slutter han.
Splay er dog ikke alene om at have set annoncepotentialet i forhold de unge der ikke længere ser flowTV.
Bonniers, der sikkert blot bor et par gader fra MTG, er nemlig også store på YouTube.
Deres “United Screens”, der er et tilsvarende tiltag, er nemlig næsten ligeså store som Splay.
Når det er på plads er der jo fortsat detaljerne med indhold.
Det er klart stadig noget de unge laver selv.
Der er begynder dog at tegne sig et billede af “YouTube kanaler”, der ser ud til at være blevet sat i system, så alle nye “pak papkasser” eller “jeg tester hårshampoo” produktioner af de unge, begynder at ligne halvprofessionelle ting.
Og så er det vel ikke helt forkert at mene at aktiviteterne på YouTube giver MTG en masse erfaring med betop de unge seere, og deres vaner/præferencer.
Vigor Sörman fortsætter:
-Vi har haft en enormt snabb tillväxttakt. Vi är det största nätverket i Norden både vad gäller trafik och omsättning och mer än fördubblade vår omsättning i fjol, slutter han uden at være parat til at gå ud med nogle tal. (der dog skulle være baseret på en 25 millioner kroner omsætning i 2014, der altså nu kunne være blevet til 50 millioner, red. )
Uanset dette, er markedet for sponsret indhold på de sociala medier et af de områder der vokser mest.
Måske mest for udbydere som YouTube eller Facebook.
Men der skal altså stadig produceres indhold, udtænkes kampagner og de unge hænger jo ikke ligefrem på træerne mere.
Selv Instagram skulle være gået igang med at rykke, vurderer Splay chefen videre.
Han fortsætter.
-Vi har expanderat till nya marknader som Tyskland och har nosat på Frankrike och Italien. Dessutom har vi lanserat nya produkter och tjänster och breddar oss utanför Youtube till andra sociala medier för att bli ett digitalt mediehus”, fortsætter han.
-När det gäller konkurrens i form av lokala aktörer så tror jag Sverige är en av de mest konkurrensutsatta marknaderna i världen just nu, slutter han.
Herhjemme har Nordisk Film kigget på markedet.
Det er uklart hvad de har fået ud af det, indtil videre.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?