Forsiden > Ny teknik > Koji Advance nyt funky sæt LUTs

Koji Advance nyt funky sæt LUTs

fredag 14. august 2015, af Tom Dissing

Hvis du ikke lige kender Koji Advance, er her en mulighed.
De har netop sluppet/forbedret Koji Color, der er et samarbejde mellem Dale Grahn, der er en colorist og Koji, der til sammen har brugt en masse tid på at udvikle Koji Advance sammen med plug-in udvikleren Crumplepop.
Koji Color der tidligere har kunne opleves på en iPad får nu endelig muligheden for at “brænde ind i” alt fra RED til ARRI eller Canon/Sony/BMCC optagelser.
Koji Color er nemlig nu blevet til en “LUT packages” der nu giver endnu flere muligheder i Final Cut Pro X eller DaVinCi etc.
Oprindeligt i form af Koji DSLR eller Koji Log, hvor DSLR var udviklet til Rec709 mens den dyre version problemfrit kunne håndtere blandt andet.
Nu er der så kommet en opgradering der skulle kunne fungere med Motion, Premiere Pro CC, og After Effects CC, ganske som den naturligvis også gør det med Final Cut Pro X og som pointeret DaVinCi.
Pakken der er ude som Koji Advance, er pænt avanceret da den kan “garantere” at du nu kan levere en færdig LUT version af dine optagelser/din produktion i DCI-P3 colorspace, der for uindviede er forbandet tæt på Adobe RGB farverummet og dermed særdeles tæt på det Rec2020 der skulle blive en egentlig standard engang i dette efterår.
Og som.
Hold nu fast.
Kunne tænkes at blive den standard du skal til at levere i, til biografen, i UHD Blu Ray eller potentielt alle andre steder hvor kvaliteten skal være bedre end Rec709, der snart ligner sjette generations kopieret Umatic til sammenligning.
Koji løsningerne er uanset de tekniske aspekter relativt simple at pille ved som du kan se nederst, og kan relativt hurtigt skabe et “look” og gerne i forhold til “eksisterende” og kendte “rammer”, der efterlever enten et Rec709 eller fremtidens rec2020 farverum.
Indtil videre kan de dog ikke tilbyde “mere” end DCI-P3 colorspace, der er SMTPE godkendt i 2013, som det omvendt ikke tidligere har været muligt at få fingrene i, som du kan læse det her.
Tilbage til Koji Advance, så er det altså stadig målet at få digitale optagelser til at minde om bestemte film og den måde de så ud på.
Konkret med udgangspunkt i en enkelt black-and-white print film type og fem color print film stocks. ( der så findes i NC LC HC og andre preset versioner)
Disse der alle er såkaldte “print stocks” giver dermed det færdige resultat relativt hurtigt.
Så selv om at der er tale om en slags grading feature der arbejder med udgangspunkt i LUTs er Koji Advance lidt “noget andet”, der omvendt netop kan give det “look” du leder efter.
Ellers som kan betyde at en ny produktion kan klippes direkte op til eksisterende printfilm.
Koji Advance, fungerer forresten også i Autodesk Smoke.
Når det er på plads kan du så ellers “volde” de oprindelige look - stort set - lige der hvor du vil hen.
Dermed er der pludselig tale om en serie “looks” der tager deres udgangspunkt i “noget der kendes”.
Som eksempel kan Rec709 optagelser “konverteres” lige hvorhen du ønsker det.
Bevares.
Der er ikke altid nok at trække i.
Men sort mørkt og tungt kan de altid blive.
Kigger du omvendt forbi med optagelser der er skudt med et dynamisk rum på 12-14 blænder, skal du se den arbejde.
Eneste udfordring henne i virkeligheden er at en del af det look Koji Advance tilfører er korn.
Og det kan give problemer i transmissions sammenhænge.
Korn pakker jo ikke nær så godt som rent digitale billeder, hvorfor korn - som de gjorde det i sidste sæson af “True Blood”, kan let betyde at de broadcastere der er sparsommelige på transmissionsbåndbredden ikke vil være helt friske på at godkende eller sende en produktion der er blevet tilført “printfilms korn”.
Stadig.
Leveres der til biografen - nu i DCI-P3 colorspace - der må formodes at kunne udvides til Rec2020 når denne standard kommer, ligner denne pakke et hit.
Herunder et par klip der ser ud til at understrege det.


Dale Grahn on Establishing Time of Day from Koji Color on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?