Forsiden > News > Kom ind i kampen TV

Kom ind i kampen TV

Hele to medier prøver nu at fange de unge

fredag 25. august 2017, af Tom Dissing

Der var ellers engang hvor “de unge” som efterhånden er mange ting, kunne få deres fælles oplevelser på TV.
Lad os tage de såkaldte millennials som eksempel.
De kunne finde jokes og humor på Zulu, kunne finde “lødig” underholdning på DR, hvor de også blev oplyst, mens de på TV2 kunne se “en god film” sammen med hele familien.
Kigges der på statestikken, er der forresten rigtigt mange af dem.
De er bare “dyre” at få til at blive henne foran deres TV.
Desuden er det ikke længere deres “stil” / vane.
Så TV har droppet dem, og det må have givet et vacum, som hele to medier, kaster sig over idag.
Medier der - sådan cirka - har de samme planer som TV havde engang, nu bare på web og - velsagtens - i en app, og hvor de unge nu er.
Sikkert er det nemlig at de ikke er på TV.
Og nu hvor TV har “opgivet dem”, er det altså et par kommercielle medier der ser ud til at være på vej til at “overtage dem”.
De konkrete medier, er i følge “Dansk Medier”, der er “de private mediers talerør”, et nyt ungdomsmedie fra JP/Politikens Hus og et online-kvindemedie fra Vice Danmark.
I begge tilfælde duybt kommercielle medier, der har de 20-30-årige som målgruppe.
En målgruppe, medier som DR og TV2 nu må have “opgivet” såudtalt at et par skrevne medier, håber på at løbe med annoncekronerne, og de unge, der ikke rigtigt har andre steder at gå hen.
JP/Politikens Hus, der er på vej med “mediet Format”, der reelt havde premiere igår, har Benjamin Kürstein som chefredaktør.
Han lov er at brugere vil få “medbestemmelse over, hvordan Format skal formes”, helt ned til “antallet af udgivelser, hvordan en historie fortælles, og hvordan den udgives”.
Format er med andre ord - lidt modsat TV - ikke et “one way” medie som TV, der kun “kommunikerer, uden at modtage”, men derimod et ungt medie, der ser ud til at have som plan at respondere og interagere med deres 20-30-årige brugere, der som bekendt kræver og kræver.
Og som kun bliver tilfredse, hvis mediet gør det rigtigt.
Så er de tilgengæld også pænt loyale.
Blandt emnerne skulle være skatteudspillet, der såmænd også vil påvirke unge, denne gang som video, hvilket understreger at “TV” eller levende billeder som begreb, slet ikke er droppet.
Format bruger til formålet en såkaldt “explainervideo”. ( som vi ikke kan finde, men det er sikkert også meget ungt,red. )
Det er muligt at opleve Format her, hvor hovedhistorien ( ? ) lige nu, er historien om en trend fra Korea hvor kærrester gå i identisk “kærrestetøj”.
Åbenbart helt uden at tænke over uvennerne i nord, står parat med ICBMs, bomber og en ideologi der er pænt forskellig fra den i syd.
Det andet medie, der - ligeledes - vil have fingre i de unge og deres penge og tid, er Vice Danmark.
De er allerede ude med flere andre medier, og producerer såmænd også masser af formater som “TV” plejer at købe.
Vice er omvendt så store nu, at de har deres egne formater, er på vej med egne TV kanaler, og i det hele taget har så godt fat i de unge, at de nu prøver med et ungdoms medie til unge kvinder.
Formodentligt en endnu (købe)stærkere kundegruppe end “alle unge”.
Mediet som Vice er på vej med hedder “Broadly”, og eksisterer som sådan allerede i et utal af lande.
Altid - regionalt - orienteret, og pænt lokalt endda.
Nu er det så blevet tid til Danmark, der får sit eget “Broadly”, der i følge Vice er “vil udstille de udfordringer, kvinder anno 2017 møder”.
Det er ydermere planen at “dække politik, kultur, identitet og seksualitet med udgangspunkt i kvinders oplevelse”, hvilket igen understreger at begge medier er parat til at tale til de unge “på deres eget niveau”, og altså har planer om at tage dem netop så seriøst at de unge kommer igen og ser reklamerne.
Som vi forstår det vil “Broadly” også basere deres indtjening på bannere.
Blandt de første emner er “hvad der er vigtigs for kvinder og LGBTQ-personer”.
Premieren på “Broadly”, skal i den forbindelse fiindes i Vice Magazine, der denne gang er “fyldt med artikler om kvinder”, hvorfor det hedder “The Please Sit Down Issue”.
Redaktør på “Broadly”, er journalistuddannede Lene Munk, find “Broadly” her
Her lidt promoer.


Velkommen til Broadly from VICE on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?