Forsiden > News > Kommercielt TV har det fint

Kommercielt TV har det fint

tirsdag 13. oktober 2015, af Tom Dissing

Det kræver et helt specielt hoved at regne sig frem til hvordan TV har det idag.
Som eksempel er det muligt at ignorere de peaks i forbruget af TV der skete i periode 2007 og frem til 2010, hvorefter det er mindre problematisk at mene at det såmænd da går fint for kommercielt TV.
Detaljen er blot at det faktisk ikke går så godt med det kommercielle TV forbrug, der var vokset heftigt i år 2008, hvorfor det ikke ser “helt så alvorligt ud” at det kommercielle TV forbrug i 2015 kun er marginalt dårligere end der i 2008.
Som eksempel kunne DR i 2009 udråbe 2008 som “TV2s store kriseår”, hvorfor det såmænd er “fint nok” hvis 2015s kommercielle forbrug “kun” er marginalt dårlige end “TV2s store kriseår”.
Uanfægtet dette, er det altid relevant at kigge på hvordan forbruget udvikler sig.
Og det går altså den forkerte vej.
Også selv om at mediabureauet IUM der jo lever af at indrykke TV reklamer for annoncørerne vurderer at “rygterne om tv-mediets død som reklame-kanal er stærkt overdrevne”.
De er dog godt klar over at virkeligheden er en smule grum, hvorfor de supplerer med “men det er rimeligt at tale om et dyk i den generelle helbredstilstand”.
Detaljen er bare at det er det er de helt forkerte der er holdt op med at se TV.
Broadcast director Jakob Olsen kan således forklare:
-Den ugentlige dækning på kommercielt tv er faldet med cirka syv procent siden 2008 blandt de 21-50 årige. Det er et reelt fald, men det er ikke en voldsom svækkelse af mediets effekt blandt de kommercielt interessante seere, starter han og fortsætter.
-Ser man på de 15-30 årige, kan kommercielt tv således nå 77 procent - et er cirka 12 procent færre end i 2008.
-Blandt teenagers og lidt ældre skal tv-kampagner nu suppleres af digitale placeringer for at nå annoncørernes målsætninger, slutter han.
De ældste, som er dem TV2 specielt er glade for, er der dog ingen problemer med.
De 35 og 60 årige ser nu næsten ligeså meget TV som i 2008 kan han pointere.
Altså ligeså meget TV som det år Danmarks Radios medieforskere udråbte til “TV2s store kriseår”.
Dermed kunne det se ud til at folk over 50 år fortsat ser TV, mens resten ikke ser så meget.
I følge IUM kom faldet i kommercielt forbrug ydermere først i 2012, hvor Netflix og HBO kom til landet.
Det er delvist korrekt.
Første heftige fald i TV forbruget kom tilbage før 2007, hvorefter forbruget steg frem til 2010.
For derefter at falde til et niveau der nu er lavere end 2008, der byder på det mindste Flow TV forbrug i 00erne. ( kommercielt )
Nu idag, er forbruges så mindre, samtidig med at mediabureauet IUM forklarer at det såmænd da går fint.
Igen.
Virkeligheden har forandret sig.
Det har reklamerne ikke, ganske som hovedparten af de formater der bliver sendt i primetime på de helt store kanaler, både kommercielle og PBS, jo heller ikke har.
Så når seertallene bare falder og falder kunne man blive fristet til at spørge om det ikke var på tide med lidt nytænktning henne på TV.
Ideer der - i det mindste - kunne kaldes for relevant for de 15-30 årige, der - teoretisk set - kan opnås kontakt med 77 procent af via en kombination af TV reklamer og annoncer på sociale medier.
Fint nok.
Det er bare der alle andre nationale og internationale virksomheder også annoncerer.
Så uden at vide alt for meget om reklamemarkedet og effekten, vover vi at mene at de unge altså ikke ser TV som tidligere og bruger en del tid på at ignorere reklamerne på Facebook.
Hent graferne i 1200px brede:
2014
2007-2008

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?