Forsiden > Mediepolitik > Kronik kigger et af DRs centrale problemer

Kronik kigger et af DRs centrale problemer

mandag 13. januar 2014, af Tom Dissing

De unge bruger som bekendt ikke meget tid på DR.
Så lidt, at DR er lige forundret hver eneste gang de kaster sig ud i endnu en ungt og spændende projekt, der endnu engang viser sig at blive totalt ignoreret af de fleste unge.
Det mener Berlingske Tidende kronikør Hans Jonas Hansen, der er Content Marketing Advisor og Cand. mag. i medievidenskab hænger sammen med en og - stort set - kun en enkelt detalje.
Nemlig at DR end ikke findes, der hvor de unge er.
DR er - som eksempel - ikke rigtigt på Youtube, er ikke på Pinterest, og da slet ikke på Facebook. Og det er det centrale problem for DR.
Og årsagen til at de unge har droppet DR vurderer kronikøren.
Han kigger derfor på DR med “kritiske øjne”, og undrer sig over at “DR ikke formår at være på de medieplatforme, som de unge benytter”, og at de “kaster sig ud i dyre og meningsløse projekter, der skal fange de unge”, uden at det altså ikke virker, nu hvor de unge for længst er taget videre.
Vurderingen er derfor at DR kunne spare en masse licenskroner, hvis “de indgik i innovative samarbejder med de medieplatforme, hvor unge allerede befinder sig”, som han videre skriver det.
Dette blandt andet fordi at et af de mange andre problemer DR har i følge kronikøren er at “DR er arrogant nok til at tro, at man (de) kan udkonkurrere samtlige internationale medieplatforme og skabe et netunivers, som kun handler om DR”.
Kronikøren konstaterer ydermere at et utal af politikere på få uger er blevet “eksperter i unges medievaner”, og derfor har pointeret at DR da bare kan lave et “netunivers”, hvorefter de unge kommer strømmende til i store nok grupper til at de fylder noget i statestikken.
Igen ikke en sandhed Hans Jonas Hansen er enig i.
Slet og ret fordi de unge jo allerede har valgt alternativer, og ganske som med vådt nytårsfyrværkeri går de aldrig tilbage til en fuser.
Dermed er kronikøren nået til det centrale.
Hvis DR vil have fat i de unge, må de indgå fulde eller - i det mindste - rimeligt udtalte samarbejder med de platforme hvor de unge allerede er.
Læs Youtube, Facebook og på sigt størrelser som Netflix.
I stedet for at skabe et alternativ til Youtube, burde de i stedet satse på fortsat at producere indhold og så ellers putte det derhen hvor de unge er.
Altså netop på Youtube, når det handler om levende billeder.
Kronikøren vurderer at årsagen til at DR ikke findes på YouTube hænger sammen med med DRs arrogance, der - i følge ham - findes i “store organisationer, og især inden for statslige bureaukratier”.
Kritikken der ydermere handler om at DRs public service jo i realiteten kunne “udvides” til at betyde at DR spreder deres indhold ud til andre “platforme” end deres egne, hvilket i følge Hans Jonas Hansen ville være fuld og sand public service.
Det kunne lyde som at kronikken udelukkende er kritisk over for DR.
Det er ikke tilfældet.
Kronikkøren vurderer at PiratTV, var usædvanligt begavet, og som jo forresten fik de unge til at kigge med.
Havde DR valgt at lade de unge dele indhold og - for eksempel - hente medværdien eller den supplerende information på DRs sider, var PiratTV blevet netop den succes DR havde håbet på.
Nu er størrelsen lukket og slukket.
Læs kronikken her, der er særdeles forskellig i både indhold og “holdning” end den “fortolkede” version, der findes i et par andre medier.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?