Forsiden > Mediepolitik > Kulturministeren møder seerne

Kulturministeren møder seerne

Og de ser ikke DR

tirsdag 13. juni 2017, af Tom Dissing

Nu må man håbe på at der kommer til at ske andet end hvad kulturminister Mette Bock kunne “føle” sig frem til da hun mødte tre 6. klasser i Jylland.
De gør nemlig slet ikke som hun forventer, og bruger som eksempel ikke rigtigt DR til noget særligt.
Bevares, en detalje der kunne tænkes at passe ind i politikerens ideologi, selv om at turen rundt i landet altså - mest - handler om “at tale med de danske mediebrugere”.
Stadig, så er Mette Bock, pludselig meget mere opmærksom på de unge mediebrugeres måde at bruge medierne på, og de officielle versioner, der minder stadig mindre om virkeligheden.
Værst af alt ser det ud til at de unge ( i de der tre 6. klasser ) end ikke bruger DRs apps til at se DR med.
De går på Google, og kan der konstatere at DR har brugt mange kræfter på ikke at findes der.
Der er dog program omtaler, hvilket er deres måde ind i det enkelte program.
Vi de se Skam, går de med andre ord ikke ind på DRDK, men på googleDK.
Og det overrasker ministeren.
Derfor er ministeren også begyndt at kigge på “andre distributionskanaler end de klassiske”.
Som hun siger det i Politiken:
-Det er ikke nok at lave en app.
I den forbindelse kan ministeren - efter besøget hos de der 6.-klasser - konstatere at de ikke længere har problemer med andre sprog end det lokale.
De har ingen problemer på YouTube ganske som Snapchat også bare kører.
Uanset sprog.
Som eleverne - næsten - sagde det, er “YouTube kongen - mens DR er taberen”.
Mødet med eleverne der er det første af 7, hvor hun møder befolkningen, er alt sammen et oplæg til de kommende medieforhandlinger, der i forvejen er godt på vej til at ændre den måde befolkningen er “tilknyttet” DR, for eksempel i form af den “tvangslicens” ( medielicensen ) hele befolkningen jo betaler.
Det dur jo ikke at alle skal betale, hvis ingen bruger de tilbud DR er ude med, som eksempel.
En detalje i den forbindelse er at de unge for længst har besluttet at det er dem der bestemmer hvad de vil se og hvornår.
Det skal størrelser som DR slet ikke blande sig i.
Jo, hvis de kan tilbyde noget de unge vil se.
Resten, kan de have for sig selv.
Som Marta Schack Wedege, der er 13 år, siger det:
-Det ( YouTube ) er meget mere frit. Man kan helt selv vælge, hvad man vil se.
Marta Schack Wedege ser i den forbindelse tit Astrid Olsen ( make up ) og Alexander Husum ( humor ).
Alt foregår naturligvis på telefonen, der igen er et af de steder hvor DR ikke ser ud til at have fundet fodfæste hos de unge.
Bevares TV2 og alle andre kommercielle aktører er slet ikke til stede i de unges bevidsthed, i den forbindelse.
Men nu er det jo DR kulturministeren er ude for at “diskutere”.
Kigges der i den forbindelse på vaner, blandt disse 6 klasses elever, er der 1 enkelt procent der er “vilde med DR”.
18 gange så mange “ser Netflix”, mens YouTube og Snapchat er præcist 50 gange så populær som hele DR.
Noget tyder med andre ord på at DR er godt igang med at tabe denne nye generation af medieforbrugere, også.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?