Forsiden > Ny teknik > Lidt NAB2016 på falderebet

Lidt NAB2016 på falderebet

mandag 25. april 2016, af Tom Dissing

Nu hvor årets NAB2016 show er færdig, samtidig med at de kan melde om vilde 103.000 besøgende, er der vist ikke meget andet at gøre at glæde sig over at være blevet væk.
Der må simpelthen have været så meget kø nærmest overalt, at regn og sne til en hver tid ( næsten ) må være at foretrække i forhold til den megen larm i Vegas.
Omvendt.
Var du en af de 26.893 såkaldt internationale besøgende, må man formode at du havde en god grund til at være der.
Os andre, der nøjes med at læse hvad et par hundrede medier og endnu flere producenter skriver om deres fantastiske nye produkter, kan omvendt glæde os over at der også de næste mange uger - og år - vil komme nyt gear, der kunne tænkes at gøre vores hverdag lidt sjovere.
Tag for eksempel den nye Creamsource+ LED Range, der - som navnet antyder - er en “+ range”, der dækker over at der er tale om en fjerde generation “LED engine”, der måske “kun” tilbyder kvalitet der er højere end 90 CRI/TLCI.
Til gengæld skulle der være en pænt høj garanti for tallene rent faktisk er rigtige og ikke bare “optimistisk” som vi er ved at være vant til.
Som vi forstår det er der også spot/flood i den nye version af deres Creamsource+, som de selv kalder for “panel PAR”, hvilket kunne tænkes at dække over at producenten mener at der er tale om en slag “par/LED/flad” lampe, nu hvor den kan fokusere.
Igen.
Der er tale om et system ( en opgradering ) der tilbyder alt fra daylight, bi-colour, eller tungsten, der kan diffuseres med grid cloth, “linser” ( deres form for fresnel/melamin diffusere ) eller soft bokse, med eller uden eggCrates.
Planen er ydermere at kaste sig in i + markedet med både Doppio+ og Mini+ løsningerne, som du kan læse mere om på deres site.
For en god ordens skyld er det en special ordre, hvis du vil have tungsten versionen.
Overvej i stedet CTO.
Det burde virke.
Folk der er bange for at der er for lidt lys i nyheden, kan slappe af sammen med den op til “1200W of LED power” i 95 CRI.
De forklarer ikke hvordan de regner 1200W of LED ud, men gad vide om de ikke mener at LUX output er identisk med det en HMI kan levere (?)
Læs mere om Creamsource+ her. ( deres site er ikke opdateret med denne nyhed endnu )
Er du mere til at løbe rundt og være trådløs.
Enten som instruktør eller operatør af at et kamera, er der også got nyt.
Boxx TV, brugte således NAB på at fortælle at de nu kan fejre deres første 10 år i broadcast og film miljøet.
Og en lille nyhed blev det da også til.
De tog nemlig deres Atom med, der er et “zero delay” system, der mere skal ses som en Video Assist løsning, end til broadcast.
Ideen er - oplagt nok - at det er muligt at sende “hurtigere” hvis der ikke skal komprimeres.
Det til trods giver nyheden stadig plads til at instruktøren kan hygge igennem med HD video, mod at slæbe rundt på 253 gram mere.
Og da der både er support for HD-SDI & HDMI i den anden ende er det altså kun fotografen der slæber.
Der var ikke meget andet nyt fra Boxx TV.
Det burde dog ikke forhindre dig i at tjekke deres andre produkter her, hvor du - som eksempel - stadig kan finde Meridian, der er et “RF system”, der måske er lidt “gammeldags”.
Det bliver dog stadig brugt så meget, herunder på the Emmy Awards, The Brit Awards, the Vancouver Winter Olympics, Australias got Talent, og Masterchef Australia, for nu blot at nævne et par eksempler.
Zenith, der kan sende lindt længere bruges omvendt på “Top Gear Festival” og “Driving Wars”.
Dagens sidste her, bliver det nye Vinten Hexagon Track System, der som du har gættet er målrettet automatiserede studier.
Det er derfor ( nu er ) integreret med “the Vinten Control System” (VRC) samt Tecnopoint, der er den oprindelige ( nu opkøbte ? ) producent, der sørger for at Vinten idag kan tilbyde rigtigt heldige “robotic dolly systems” på “tracks”.
Karen Walker, VP, Product Management of Vinten Robotics, sagde på NAB2016:
-The Hexagon system adds a robust solution to Videocoms existing line-up of robotic camera movement solutions and is ideal for expanding our addressable market and fulfill a growing requirement from our customers. We are very excited about the partnership with Tecnopoint as the combination of our technologies adds value to our solutions, and we look forward to distributing the product across our global sales network, slutter hun og bliver suppleret af Paolo Basilico, CEO of Tecnopoint.
Han siger:
-The Vinten brand is the de-facto standard in high-quality studio support and robotics systems around the world. We are delighted to be part of this family and to be able to expand our reach globally with a trusted, industry-leading partner, slutter han.
Folk der ikke kender systemet kan ikke vide at det er det “laveste” system der findes.
Det er således nede på 30mm, med “low profile tracks” og andet.
Altså indtil det bilver taget i brug.
Så er der jo både kameraer, ledninger og en masse andet.
Den lave hjde, når “vognen” er kørt ud til siden, betyder dog at det er lettere for værterne ikke at skvatte over skinnerne, hvis det skulle være relevant.
Det lave design har i den forbindelse betydet at der er fire motorer - et til hvert hjørne/hjul - der er med til at sørge for den lave arbejdshøjde.
Tamas Vass, Broadcast Market Manager for Vinten, fortsætter:
-With the changing requirements in the broadcast market, we recognized the growing market demand for camera robotics and the Hexagon Robotic Dolly System fulfills that demand. It’s a professional yet flexible solution integrated with a wide-spread and powerful control system from Vinten; a win-win for the customers, Tecnopoint, and Vitec Videocom, slutter han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?