Forsiden > Ny teknik > Lidt mere styr på HDR

Lidt mere styr på HDR

mandag 13. juli 2015, af Tom Dissing

De fleste har efterhånden bemærket at der fra årsskiftet sker den “revolution” specielt film miljøet har ventet på, de sidste mange år.
Den korte forklaring er at “alle levende billeder” enten direkte eller inddirrekte baserer deres billed dynamik - eller forskellen mellem lys og mørke - på tanker der er væsentligt ældre end 50 år gamle.
Fra december.
Ikke mere.
Hvis - specielt SMPTE - kan få gennemført deres ideer i form af en ny standard, uden at der udbryder en allerede omtalt “HDR Format War” kunne det ende med at vi alle kan se ekstremt hysterisk dynamiske levende billeder, allerede fra engang i december.
Bevares.
Det bliver bestemt ikke billigt at udskifte alt udstyr hjemme i stuen.
Men gad vide om det ikke hen over foråret bliver lidt billigere når flere producenter melder sig ind under fanerne.
Indtil videre har The Media & Entertainment Services Alliance (MESA) dog allerede fåe en del ting på plads.
Som eksempel er der allerede nu to standarder, der har relation til HDR, der er på plads.
Disse der hedder SMPTE Standard (ST)-2084, der “understøtter/forholder sig til” the Dolby Perceptual Quantizer (PQ) transfer funktion.
En funktion der også kendes som “the Electrical Optical Transfer Function – EOTF”.
Den anden Standard der hedder ST-2086, kigger på en lille detalje, nemlig “static metadata for HDR”, der - igen - er særdeles teknisk og ikke rigtigt nede i”maskinrummet”.
Det forsikrer Howard Lukk, standards director for the Society of Motion Picture & Television Engineers dog er ret heldigt.
Jo mere der er på plads, før de tunge forhandlinder om - for eksempel - hvor meget farve eller tonal dybde der skal være i “HDR video”, og hvor MAX bitrate og antal farve bits der skulle ende på 10-12bit farvedybde i første omgang, er smart understreger han.
Dermed er (ST)-2084 og (ST)-2086 pludeselig begge relevante.
Disse er nemlig begge målrettet postproduktion.
Og det er jo smart at de ved hvor meget båndbredde de skal pakke ned i den enkelte version.
Desuden er der den - banale - detalje at et utal af fortidens produktioner rent faktisk kan konverteres til HDR.
Den forventede billed dynamik - som SMPTE og andre bliver enige om - findes nemlig i filmproduktionen.
De fleste producenter har blot smidt farver og billeddynamik ud med REC709 standarten, der nu er blevet 50-60 år gammel.
Igen.
Den er løbende blevet opdateret, men altså ikke til 4K i 12bit faver, som eksempel.
Et sidespring i den forbindelse er at der pludselig ingen grænser er for billeddynamik, når HDR video kommer fra engang i december.
Således kan OTT og SVoD folket nærmest tilbyde Star Wars eller Godfather serien i 15 - 50Mbit/s kvalitet, hvis du altså har båndbredden og en computer der kan vise HDR.
Problemet er jo fortsat at alt fra fra computere til smartphones og - naturligvis - TV stadig ikke kan vise mere end REC709.
Tilbage på broadcast siden, står de pludselig med endnu en udfordring.
Hele REC709 ideen er jo netop at bruge mindst muligt båndbredde, i alt fra produktion til transmission, så det er “billigst muligt” for den enkelte broadcaster at får flest mulige billeder ud til forbrugerne.
Nu vælger producenterne af det indhold alle taler om, at gå den anden vej og tilbyder snart at alle der har lyst kan se billeddynamik de aldrig har set før - heller ikke i biografen der jo også er REC709 - mod at de investerer i lidt nyt gear.
Igen.
En formatkrig truer.
SMPTEs HDR standard er ikke problemet.
Deres ideer er jo kun “vejledende”.
Howard Lukk forklarer videre:
-So when it comes to a broadcast world and consumer physical distribution (such as Blu-ray) there are many more steps in the process such as compression, possible encryption, transmission, network distribution, physical distribution and home interfaces of which SMPTE does not standardize. When you add the complication of supporting a dual-system (SDR and HDR) this is where manufacturers and vendors split. This is always natural when you look at the patent implications for the consumer world vs. the professional world. At latest count we have four proponents in this arena: Technicolor, Samsung, Phillips and Dolby.
Han fortsætter.
-It would always be best if there were only a single system, however someone would need to get all these proponents to agree. Is it a format war? I would say not at this time. Generally, I consider a format war when the content owners start taking sides, and that has not seemed to have happen yet. The discussion at the moment is can metadata solve this issue and let all systems interplay? Perhaps after a while the best system will win out and we will have one.
Dermed er vi nået til the Blu-ray Disc Association (BDA).
De har dog lovet at de bestemt gerne vil efterleve den HDR standard for UHD Blu-ray når den kommer.
De bliver de jo også lidt nødt til, da indholdet jo vil være afpasset til UHD HDR.
Ganske som at det samtidig vil kunne opleves på Amazon eller Netflix, der - naturligvis - også er på vej med HDR løsninger der skal streames.
Her har broadcasterne igen en udfordring.
OTT folket betaler jo ikke for båndbredden.
Kunderne har omvendt ingen problemer med at se video i 35-50Mbit/s.
Båndbredde er nemlig ikke særligt “dyrt”.
Kommer denne udvikling ligeså hurtigt som den forventes at komme, har broadcasterne endnu et problem.
Deres kanaler ligner pludselig en særdeles tynd kop Te.
Farverne er væk, og der er - fortsat - absolut ingen farvedynamik.
Alt imens det hele kan opleves hos for eksempel Amazon eller Netflix.
Det er dog ikke alle store medievirksomheder der sover i timen.
Fox, der jo både er et filmselskab og en broadcaster, har for længst sendt en masse film afsted til “HDR konvertering”.
Igen.
Der findes ingen endelig standard, men Fox er altså klar med alt fra bunker af serier og endnu flere film der - lige om snart - findes i HDR, der - sådan cirka - kan siges at være udviklingen fra en 1965 billedrørs farve TV til en 4K UHD TV.
På en formiddag.
Samtidig med at de tekniske aftaler falder på plads, har indholds producenter som Fox og Disney bestluttet sig for at de allerede fra starten af vil tilbyde pænt voldsomme kataloger, der - for en gangs skyld - kunne tænkes at få folk til hurtigt at skifte deres 720 TV ude med et UHD-HDR TV, som de lokale producenter så også kan producere noget indhold til.
Og hvis broadcasterne ikke vil, er det vel efterhånden ved at være på tide at der bliver tænkt lidt over en fremtid hvor der skal produceres i en kvalitet der snart er droppet på YouTube.
SMPTE er ydermere på vej med et pas såkaldte Study Groups der hen over sensommeren og efteråret skulle komme med et par HDR rapporter der får sat gang i producenter af hardware.
Måske endda CamCordere, så det også ender med at blive muligt at optage i HDR.
Indtil det bliver muligt må vi kigge tilbage til fortidens film, der tilbage i 60erne havde dynamik nok til at kunne kaldes for HDR.
Den gang blev den dog også scannet ind i datidens REC709 der dræbte alt farvedynamik og det meste andet.
Det er lige før det kunne være interessant gå i biografen og se fortidens film i den kvalitet de er optaget i.

..mener

  • Forklar lige hvordan der kommer mere end 6-7 blænder ud af en skærm eller på et lærred!
    Ellers er det jo tom reklamegejl.

  • Som jeg forstår det at det planen med REC2020 at "tillade" væsentligt kraftigere forskel i kontrast og farvedynamik.
    Delvist afstedkommet med væsenligt større farvedybde og særdeles højere bitrate ( i content )
    Standarden "kræver" ny hardware eller (?) opgradering af det eksisterende så en Rec2020 "Blu Ray afspiller" kan afspiller 10bit farver måske endda 12 eller 16bit ( i proff versioner ) og håndtere ( uafklarede ) båndbredder ( fra mediet ) på 50-100mbit/s.
    Så når du spørger hvordan det bliver muligt at få flere blænder/mere dynamik ud af en skærm, må du forestille dig at der er flere "farvetoner" i hvid og væsentligt flere "toner" i sort.
    Samtidig er der flere gradueringer i farverne og en væsentligt højere farvedybe.
    Det er allerede muligt at se "lidt af fremtiden" i din lokale Fona, hvor de mange 4K TV lyser ekstremt meget.
    Fremtiden byder på forskel i kontrast i stedet for ( som i Fona) på "mere lys ud af kassen".
    Omvendt er der vist ingen der ikke kan se at der sker en masse med opløsningen, eller "skarpheden" når billedet kommer op i 4K i bitrates der følger med.
    Så nej, der kommer urimeligt meget mere "billed dynamik" når Rec2020 bliver en mulighed.
    Og alle vil kunne se forskellen, som kun få vil være parate til at betale for. (?)

  • Der er ingen tvivl om, st de mange blænder kan distribueres / afspilles.
    Men ingen skærme eller lærreder kan gengive det. Prøv selv at regne efter eller checke med din nærmeste skærm.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?