Forsiden > News > MTG overtager EUs største MCN ZoominTV

MTG overtager EUs største MCN ZoominTV

tirsdag 21. juli 2015, af Tom Dissing

Broadcast er for alvor under forandring.
Og med den, brugernes vaner.
For bare få år siden, samledes familien fortsat foran deres TV, hver eneste aften for at nyde 3-5 timer med kendte formater og kække værter der altid har noget på hjerte.
Idag tjekker de samme mennesker i stedet for, facebook, Meerkat og Periscope for at se hvad der sker, mens twitter bliver opdateret i bussen.
Udviklingen har betydet at konventionel broadcast taber seere som aldrig før.
Og uanset at de fortsat mener at seerne “kommer tilbage”, kunne MTGs investering denne uge tyde på at seerne har planer om at blive væk, lige indtil de bliver tilbudt noget de gider.
MTG har derfor valgt at købe den såkaldt kontrollerende magt i Zoomin.TV, i form af 51 procent af selskabet, der er en såkaldt MCN, eller Multi Channel Network.
Endnu et ord der let kunne tænkes at blive en del af stadig fleres hverdag, lige om snart.
For når nu seerne ikke længere automatisk tænder for deres TV og ser 5 timers TV kun afbrudt af mange reklamer, må broadcasterne altså ud og finde seerne der hvor de er.
Et lille tip i den forbindelse er at nu hvor seerne har forladt en TV kanal - som eksempel - kigger de jo ikke mere med, bare fordi denne kopieres over på en telefon.
Det ser MTG i hvert fald ikke ud til at mene.
MTG købte ellers ESL ( epsport ) for kort tid siden.
Og nu Zoomin.TV.
Årsagen kunne tænkes at være at de har besluttet sig for at mene at forbrugere og seere for alvor er på vej over på små mobile platforme, og derfor - aldrig nogen sinde - kommer tilbage til deres TV stue.
Hvorfor MTG nu flytter indholdet over på mobilen og tabletten.
Her i skandinavien er MTG ellers allerede store på Splay, der er vores områdes største MCN, ganske som de også er store blandt de såkaldte “digital content creators”, der som navnet antyder kun skaber indhold der kan findes digitalt.
Men det var åbenbart ikke nok.
Nu bliver Zoomin.TV en del af porteføljen.
Den første presseting om købet pointerer at MTG er ude og investere i hvad de kalder for “relevant, complementary and scalable digital brands, content and communities”.
Det er med andre ord langt fra det sidste community MTG kunne tænkes at købe mens broadcasterne fortsat tror at en kopi af deres hovedkanal klarer den der “mindre relevante” udvikling “på nettet”.
Det forventes bundet op med Viaplay Nordic i form af SVoD og egentlig OD service, så det bliver muligt at tilkøbe specielt relavant indhold, der ganske enkelt ikke findes andre steder end hos - for eksempel - Zoomin.TV.
I forhold til popularitet er Zoomin.TV den 5. største MCN i hele verden med mere end 2 milliarder månedlige video views og 100 millioner ( gratis ) subscribers worldwide på YouTube.
Inkluderes i dette netværk er 2000 såkaldte “publishers”, der inkluderer brands som Yahoo, AOL, Bild og Telegraaf, der såmænd også har fundet ud af at en del af seerne har forladt deres TV.
Produktionen - der vist nok inkluderer det som de kommercielle leverandørerer producerer - ender som 400 daglige “premium short video clips” på 18 sprog i 27 kategorier.
Produceret af “video journalists” fra “all around the world”.
Som det er set før bliver det hele finansieret med reklamer, som Zoomins egne salgsfolk står for.
Der bliver konkret solgt placeringer på Zoomin.TVs kanaler, og såkaldte “third party channels” i 45 lande/territorier, for brands som P&G, Philips, Volkswagen og Unilever.
Og hvis du tror at de gør det for sjov, tjener de omkring 36 procent mere end de gjorde for 5 år siden.
2014 i forhold til 2013 voksede konkret 70 procent.
MTG har købt deres 51 procent for 88 millioner Euro, af Jan Riemens og Bram Bloemberg, der er de to founders det fandt på det hele i Amsterdam i 2002.
Størrelsen er siden blevet udvidet til at have kontorer i London, Brussels, Paris, Dusseldorf, Hamburg, Madrid, Barcelona, Milan, Miami, Los Angeles, Mexico City, São Paulo, Montevideo og Kerala.
Ikke overraskende er det planen at tage en del af de mange gaming TV formater og indhold som MTG allerede producerer/distribuerer og “sende” under Zoomin.TV branded, mens deres indhold ryger på de andre MTG platforme.
Som eksempel er der 468 millioner online “seere” der kigger på deres “Gaming video content” hvilket alene ligner 3.8 milliarder dollars i annoncekroner i følge MTG/Superdata.
Der går med andre ord ikke længe for indhold fra Zoomin vil være til at finde på ESL eller Viagame, ganske som “lokale” Splay sikkert også snart bringer Zoomins globale indhold.
Jørgen Madsen Lindemann, MTG President and CEO siger:
-This combination of global web talent and content, massive reach amongst millennials, and proven monetization capabilities confirms our position as a leading player in the global online video entertainment space. It is now clear that we are creating an online video eco-system that is fully prepared to capitalise on the next steps in the evolution of social video. It will enable both Zoomin and our other market leading digital brands to expand even faster by leveraging our combined consumer insight, reach and cross-promotional potential. We will now operate right across the digital video entertainment spectrum, just as we have done so successfully with our TV content production studios, channel brands and distribution platforms. So…welcome to the Zoomin team, and we look forward to realising some big ambitions together, slutter han og bliver suppleret af Jan Riemens & Bram Bloemberg, Zoomin.TV Founders.
Der siger:
-We are extremely happy to have found the right strategic partner in MTG. We wanted to team up with a company that knows the content arena inside out and that will elevate Zoomin to become an even bigger global player in the online video space. MTG’s near 900,000 hours of acquired and annually broadcast content, together with its leading in-house production studios, demonstrate this knowledge and platform. We have a proven business model for creating and monetizing online video reach. Now we will accelerate our growth further by working with MTG to position ourselves as the ideal partner for video publishers looking to succeed internationally. On behalf of all our talents, partners and employees, we look forward to working with MTG, slutter de to founders.
Her deres channel ID.

Welcome to Zoomin.TV from Modern Times Group on Vimeo.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?