Forsiden > News > MTV på vej mod totalt remake

MTV på vej mod totalt remake

tirsdag 29. marts 2016, af Tom Dissing

Folk der så MTV tilbage til dengang størrelsen startede, og de første mange år, vil kune huske at det mest handlede om musik i starten.
Så meget at alverdens TV stationer lynhurtigt opdagede at det netop var det de unge gik op i.
Hvorfor de hurtigt kopierede MTV koncepterne, og kastede sig ud i - mere eller mindre - succesrige - lokale - versioner.
Tiltag som både DR og TV2 - som eksempel testede.
De sidste mange år har MTV dog langt fra haft den succes de havde tidligere.
Og nu hvor musikken nærmest er ikke eksisterende på “Music TV” / “Music Television” ( MTV ), og ikke har været det i mange år, er det potentielt interessant når størrelsen bag MTG, Viacom, nu løfter sløret for at de er på vej med et totalt “facelift” til fænomenet, der ikke rigtigt er blevet brandet siden de startede i 1981.
Sikkert skulle det dog være at det ikke er planen at prøve at sælge MTV som “I want my MTV!”, der nærmest virker forhistorisk på de fleste.
Specielt de potentielle unge seere, der - som i tilfældet i Tysklnad, nu ser mere MTV som live TV på Facebook, end på flowversionen af kanalen.
Viacom, er i den forbindelse - i følge Philippe Dauman, der er selskabets executive chairman og chief executive, på vej med en række globale tiltag, der netop har til hensigt at få brandet tilbag på de unges læber igen.
Som han forklarer det er det ideen med en “significant re-imagining of the brand”, starter han og fortsætter.
-I’m confident we are going to get there, slutter han og pointerer at en del af deres dramaserier rent faktisk får de unge seere til at kigge med.
Ganske som deres VJ og reality formater som - for eksempel - “Jersey Shore” stadig flytter seere over på kanalen.
Han erkender dog at afkastet på MTV globalt har været “choppy” ( ? ) de sidste par år, og i 2013 og i 2014 er faldet gevaldigt.
Noget vi her i landet har kunne opleve ved at det idag er MTG der sørger for at reklamepladserne bliver brugt.
I USA, der fortsat at MTVs største marked er størrelsens primetime ratings ydermere faldet.
De 18 til 49 årige gider ikke længere deres koncepter, hvilket alene i år betydet at otte procent flere seere har droppet kanalen.
Eller rettere.
Det totale med kiggeri, er faldet.
Deres koncepter har det bare fortsat rigtigt godt.
Som eksempel nævner flere analytikere at både “Teen Mom” og “The Shannara Chronicles” performer rigtigt flot og at de rent faktisk henter nye seere over på MTV.
Så meget at det nu er kendt at MTV rent faktisk - indtil videre i USA - er begyndt at hyre folk ind til noget der kunne ende med at blive en totalt relancering af hele MTV, - kunne - blive til “MTV Live” + drama og reality TV, formodentligt suppleret med “MTV News”, der - indtil videre - er netop den størrelse der hyrer ind for tiden.
Indtil videre i USA.
Men der går rygter om at MTV UK er på vej til at følge med.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?