Forsiden > Ny teknik > Måske din fremtid burde inkludere ACES

Måske din fremtid burde inkludere ACES

torsdag 22. januar 2015, af Tom Dissing

ACES, der er kort for the “Academy Color Encoding System”, er kort fortalt en “ny” måde at sørge for at farver og andet er “identisk” på tværs af en masse platforme, der blandt andet inkluderer flere kameraer, redigerings faciliteter og monitorer, hvilket betyder at det nu er muligt at styre farverne i den enkelte produktion med udgangspuk i netop ACES, uanfægtet af at der optages med flere eller forskellige kameraer klippet i flere suiter.
Det er naturligvis voldsomt meget mere langhåret end som så.
Men det er altså muligt at styre en produktion, der - for eksempel - går fra et Panasonic 720P kamera, der opgraderes til et 1080P kamera.
Forudsat at begge supporterer ACES.
Og det er er der rigtigt mange der gør idag.
Som eksempel er der nu ( fuld eller delvis ) support på Arri, Red, ( high end ) Sony kameraer, og C500 fra Canon ( vist nok ikke C300 ?)
Sidste nye i gruppen er AJA og Blackmagic Design ameraer.
Tjek det ud når du er på vej med en produktion. (den komplette liste over producenter, finder du her
Selve ACES, eller The Academy Color Encoding System giver den enkelte produktion muligheden for for at beholde de samme farver, og dermed - potentielt -det samme look hele produktionen igennem.
Bevares, mere relevant i USA, hvor der produceres high end serier, der skal have samme look år efter år.
Men bestemt også relevant her i landet, hvor både drama og andet jo gerne må ligne sig selv, år efter år.
Blandt de mange platforme der så ellers kan forholde sig til ACES er Resolve.
Putter du noget ind, der er optaget med en ACES profil, er det muligt at hente denne frem, eller tilføje denne, blot optagelserne er forberedt til dette.
Som vi har forstået det, har ACES som begreb og “teknik” eksisteret i en række år.
Som eksempel startede serien “Justified” på en kombination af film og et Sony F35, for efter et par år at skifte til Sony SRW-9000PL.
Oplagt nok en udvikling der ikke kunne “undgås” at blive set, alene i forhold til opløsning og “farver”.
Men det var netop her ACES blev relevant.
Systemet er jo netop udtænkt til at skulle kunne håndtere en sådan overgang.
Er du interesseret i at se det fulde workflow har vi fundet forklaringen fra dengang denne serie gik fra F35 til et SRW-9000.
Er du helt nede i materien, hjælper ACES konkret med at skabe en “theoretically limitless container”, der kan “forholde sig til ”high resolution, high dynamic range, wide color gamut” billeder uanset oprindelse.
Bare de har en ACES beskrivelse, der kan tages med igennem behandlingen.
ACES vurderer videre at dette system - i princippet - kan tilbyde op til “30 possible stops of dynamic range”.
Naturligvis udelukkende i teorien, da der ikke eksisterer udstyr der supporterer sådan dynamik.
ACES lover ydermere at det er muligt at skabe en “future-proof Digital Source Master”, der - burde - kunne fungere i forhold til vores lokale Masterformater, eller som burde være relativt simple at holde op over for dette ACES princip.
Som vi forstår det, er det ydermere muligt at holde et ACES “format” op overfor et Rec.709 signal, eller en enhed der “kun” kan håndtere Rec.709.
ACES håber naturligvis på at det - på et tidspunkt - bliver muligt at få en konsum version af ACES ud på alverdens TV, så den enkelte kan vælge at se filmen eller serien som den er produceret.
Desværre alt for relevant i en tid hvor forbrugeren idag råder over alt fra dybt elendige 720P TV til endnu værre 4K TV, der - sådan cirka - er 10 gange så lyse som den originale optagelse.
Smart når der skal vises forskel på højt lys og meget mørkt.
Bare ikke smart i forhold til de fleste produktioner, der jo netop at styrede, så de virker på “alle TV”.
ACES er netop blevet sluppet i version 1.0, hvilket vi forstår betyder at der nu findes en egentlig standart der inkluderer størstedele af kameraproducenterne, optagere som Codex og filmselskaberne.
Der er stadig lang vej, men det burde være muligt at komme i nærheden af et system, der - i det mindste - kan være med til at “formalisere” en del produktioner.
Igen.
Der er tale om et amerikansk system, der nu skal holdes op overfor et tilsvarende Europæisk.
Hvordan den “kamp” ender, er det svært at sige.
Sikkert ser det dog ud til at være at “The Academy Color Encoding System”, har fået vind i sejlene i USA.
Måske så meget at vi - i det mindste kunne overveje at tjekke systemet ud.
Læs mere heromkring, hvor der også er en en række særdeles tekniske forklaringer.
Det er muligt at følge ACES på twitter, hvor de stolt pointere at ACES v1.0 kom i sidste uge.
For en god ordens skyld har blandt andet RED folket i USA tidligere været “meget ærgelige” over ACES, der kunne opfattes som ASCs forsøg på at blande sig i postarbejdet.
Nu hvor Justified netop er gået ind i deres sidste sæson, nu på Alexa XT, og derfor har været nødt til at opgradere deres ACES workflow igen, her lige en promo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?