Forsiden > News > Måske sikre tal for Netflix brug

Måske sikre tal for Netflix brug

mandag 4. maj 2015, af Tom Dissing

Tallene for hvor mange der køber adgang til Netflix her i landet er måske ikke helt så præcise som de er i USA.
Ikke desto mindre, er vurderingen at over 1 million husstande ( 1.164.000 i juni 2014, red. ) har købt adgang til en eller flere streamtjenester. Heraf har over 700.000 købt sig adgang til Netflix.
Resten har købt sig adgang til Viaplay, TV2 Play og HBO Nordic.
Når antallet af brugere pludselig er blevet så spændende, hænger det sammen med at San Diego-baserede Luth Research har fundet en måde at måle hvor meget Netflix kunderne rent faktisk bruger Netflix.
En metode der - uden at blive alt for teknisk - kigger på de “streams” brugerne ser, og med udgangspunkt i de “koder” Netflix bruger, kan “se” hvor meget tid den enkelte kunde for eksempel bruger på at se Netflix indhold. ( og hvilke programmer )
Dermed er analysefolkene i USA kommet rigtigt tæt på “the holy grail”, da det nu rent faktisk kan samles data om Netflix kundernes måde at streame på.
Data der kan bruges af andre broadcastere og i forhold til den generelle udvikling på TV markedet.
Tallene kan - relativt problemfrit - konverteres til danske forhold.
Som eksempel kan Luth Research fortælle at 10,7 procent af Netflix kunderne allerede nu ( siden premieren de 10. april ) har set mindst en episode af “Daredevil”, hvilket med et slag gør denne serie mere populær end den nu anden mest populære serie “House of Cards”.
Dermed kunne det se ud til at der er omkring 70.000 herhjemme der har set “Daredevil”, mens “kun” 6,5 procent af kunderne har set en episode fra den nyeste sæson af “House of Cards” ( 45.000 ), selv om at den havde premiere sidst i februar.
Til sammenligning er “Unbreakable Kimmy Schmidt” idag også mere populær end “House of Cards”, mens “Bloodline” slet ikke ser ud til at fungere.
Den er der bare 2,4 procent af kunderne der har set i USA. Potentielt 16.800 seere her i landet.
Der er naturligvis som altid med sådanne tal en masse forbehold.
Som eksempel kunne en masse kunder have valgt at “binge” sæson 3 eller de tidligere sæsoner af “House of Cards” , hvilket jo så betyder at antallet af seere til denne serie stiger fra estimeret 45.000 til 13x 45.000, hvis de altså ser alle 13 episoder.
Omvendt, hvis tallene strækkes ud over alle der køber sig adgang til streaming tjenesterne, herhjemme, er der typisk 124.548 seere ( cirka ) der har set “en ny serie” eller “en ny film”, hvilket jo vil betyde at der hele tiden er ( cirka ) 124.548 seere der er ved at se en ny serie eller film.
En udvikling der allerede ser ud til at have påvirket broadcasterne så kraftigt at der nu blot findes ganske få programtyper på TV, mens de internationale serier - stort set - kun findes på streamtjenesterne.
Tilbage hos Netflix, er tallene tilsvarende interessante.
De har jo 40,9 millioner kunder, i USA.
Så hvis 10,7 procent kiggede med havde “mindst en episode” af “Daredevil” 4,4 millioner seere de første 11 dage.
Det er pludselig seertal der betyder noget i forhold til reklamekroner, programplanlægning og en masse andet.
Her lige en promo for “Daredevil”, det potentielt kunne have “spist” 13 x 124.548 seere eller 1.619.124 danske seere siden den 10 april.
Et antal der er endog særdeles svært at overse hvis du er en broadcaster.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?