Forsiden > Ny teknik > Masser af nye Cams fra Sony

Masser af nye Cams fra Sony

Ud over Venice altså

fredag 15. september 2017, af Tom Dissing

Sony tog på IBC2017 med pænt mange nyheder.
Herunder tre nye camcordere, konkret : XDCAM PXW-Z90, NXCAM HXR-NX80 og Handycam FDR-AX700.
Der - kort fortalt - dækker en række områder, Sony - måske - ikke var helt stærke i, tidligere.
Og da alle de små modeller er af 1 tomme CMOS typen, ser Sony også ud til at satse på det ofte omtalte cinematiske look, disse væsentligt større CMOS, der giver en væsentligt kortere DOF, giver.
Begge er udstyret med såkaldte “stacked” Exmor RS-CMOS, hvilket - næsten/cirka - betyder at der er indbygget en “pseudo global shutter”, som deres SLR kameraer har bevist giver meget lidt “jello” selv når der er meget hurtige bevægelser i billedet.
På trods af deres ringe størrelse er der support for såkaldt Instant HDR-workflow.
Det er med andre ord muligt at arbejde i UHD HDR lige ud af kassen, og dermed optage i “fremtidens kvalitet” med disse endog særdeles budget orienterede kameraer.
Kameraer der skulle være til at få fingre i fra engang i december, hvor PXW-Z90 ser ud til at erstatte det eksisterende PXW-X70.
Dagens sidste kamera nyhed, der ikke er et Venice er deres kommende - og første - 8K kamera, der hedder UHC-8300, og som dermed er i direkte familie med ders HC4300, hvor U ser ud til at handle om den “Ultra høje” opløsning 8K.
Her er der - igen - tale om et nærmest “klassisk” kamera, med tre 8K sensorer, hvilket altså betyder at “principperne” fra konventionelle broadcast kameraer fortsat bliver en integreret del af fremtidens kameraer.
Der sker dog noget med blandt andet sensor størrelsen.
Denne vokser nu itl 1,25 tomme, hvilket betyder at der skal bruges nye optikker til fremtiden 8K 3 sensor kameraer.
UHC-8300, der reelt bliver Sonys første rene IP Studio/OB kamera, der også kan bruges med SDI, viser i den forbindelse en del af den vej Sony ser ud til have taget.
De nye sensorer - ser ud til - at betyde at fremtidens 8K kameraer ender med hvad vi synes ligner eksisterende S35mm optikker, med mindre Sony er på vej med helt nye serier.
De billeder der er ude, ser dog ud til at tyde på at Sony har valgt S35mm vejen.
Som det fermgår på et af billederne er teknologien bag Sonys kommende 8K kameraer stadig så tung, så data skal samles i en “CCU”, der optager eller gemmer data, der først derefter bliver distribueret.
Formodentligt fordi der kommer netop så meget data ud af et UHC-8300, at det er nødvendigt at nedkonvertere det før det bliver sendt videre i systemet.
En anden del af “vejen” Sony ser ud til at tage med ders nye kamera, er at der er tale om et 120FPS kamera, der arbejder i 7680 x 4320, hvilket mildest talt er vilde mængder data, i forhold til hvad vi kender fra broadcast idag.
Detaljen er jo netop at dette kamera er tiltænkt broadcast i præcis 36 gange så så høj opløsning, der må formodes også at kræve 36 gange så meget i den “hysterisk komprimerede” båndbredde der distribueres i.
Som du har gættet er der mere end fuld support for HDR, S-Log3 og HLG i dette UHC-8300, der naturligvis efterlever - og langt overgår ITU-R BT.2020 colour space.
Det er muligt at croppe optikken og bruge B4 mount 4K-optikker.
Som pointeret gætter vi dog på at der skal arbejdes med s35mm versioner af de eksisterende ( eller kommende ) broadcast optikker, der må formodes at komme i en nær fremtid, da OL2020 jo er lige i nærheden.
Og da det bliver optaget i 8K, skal der jo kunne puttes noget glas foran cameraer som dette, der - ganske som dem konkurrenterne er på vej med - alle er født til - som minimum - s35mm optikker.
Fik du slutteligt ikke fat i vores udsendte dækning af Venice er det Sonys nye 24s36mm kamera.
Og dermed deres første 3x2 kamera, der - oplaget nok - er født til anamorfisk glas.
Vi har set de første billeder, der ser rasende godt ud, og der kommer - formodentligt på IBC - endnu en produktion skudt på dette kamera.
Dette kamera koster 37K Euro, hvilket måske lyder af en del.
Det er reelt umuligt billigt, da der er tale om et kamera der har en bedre “data opløsning” end deres F65 og da det ydermere er udstyret med sprit ny teknologi, får du altså mere for pengene end da du betalte 2 millioner kroner for et F65.
Venice er dog førts til levering næste år, og vil reelt ikke være færdigudviklet før til næste sommer, hvor det bliver muligt at bruge hele CMOS i dette kamera, der så vokser til at blive et oversamplende 6K kamera, der optager i 4KDCI.
Sony har frigivet lidt billeder lavet på deres nye små.



Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?