Forsiden > News > Medieudviklingen 2015 ude

Medieudviklingen 2015 ude

torsdag 21. januar 2016, af Tom Dissing

Dem der havde håbet på at få afklaret spørgsmål om hvordan seerfordelingen rent faktisk har udviklet sig de sidste par år, får sikkert ikke meget ud af at læse “Medieudviklingen 2015”, som DR Medieforskning har sluppet idag.
Dertil er den for generel.
Omvendt er der fine kig ind i en verden hvor apps på alt fra Playstation til Apple TV påvirker seernes vaner ( de vælger kabel TV fra, red. ) eller historien om at vi alle bruger vores smarte telefon lidt mere.
Specielt nu hvor du er lidt pinlig hvis din telefon ikke har en 7tommer skærm i 5K.
Ellers er der ikke meget nyt.
Jo, dem der lytter til P4, lytter nu lidt mere, mens dem der lytter til P1 lytter - uendeligt lidt - mere.
DR Medieforskning har naturligvis målt på seerne, og kan konstatere at der er 2 typer seere.
Dem der ser meget, Højfrekvente TV-seere der “typisk” er en kvinde med en gennemsnitslader på 57 år.
Hun ser 6 timer og 7 minutter dagligt.
Heraf ser:

9 procent ser TV over internettet mere end én gang om ugen
12 procent er enige i, at det er vigtigt at kunne se TV på nye platforme
60 procent benytter internettet på mobiltelefonen
Den anden gruppe, der er TV som medies fremtid, får ikke meget plads i denne analyse af medieudvikligen.
De unge er nemlig såkaldt Lavfrekvente TV-seere, her er de gennemsnitligt 23 år.
Og de 19 minutters TV dagligt.
Heraf ser:
31 procent ser TV over internettet mere end én gang om ugen
_
18 procent er enige i, at det er vigtigt at kunne se TV på nye platforme
_
92 procent bruger internettet på mobiltelefonen
Dermed er der altså nu nærmest umuligt langt fra de unge streamere til - for eksempel - de 2 timer og 52 minutters TV vi “alle sammen” ser dagligt.
Et antal minutter der på trods af at de ældre ser stadig mere TV, er gået fra 3 timer og 21 minutter dagligt, i 2010.
Og så er der sket det nu er 66 procent af danskerne dagligt tændt for en tv-kanal mod 67 procent i 2014.
Forskerne kan dog ikke helt ignorere at den “gennemsnitlige 23 årige” nu er nede på 19 minutters TV om dagen, hvorfor de skriver:
-Meget peger på, at især unge danskere ser mindre tv, som følge af et skifte fra traditionelt tv til on demand- tjenester, mens det omvendt er de ældre danskere, der ser mest tv.
Læs mere i rapporten som du finder her, hvor DR Medieforskning også kan konstatere at dem der streamer også ser TV.
De er nemlig typisk kombiseere, der både streamer og ser TV.
Desværre fremgår det ikke - som eksempel - hvor mange minutters stream de “gennemsnitlige 23 årige” ser, nu hvor de er nede på at se 19 minutter TV.
Det eneste de skriver er at den typiske kombiseerne ofte er i 30erne, der “traditionelt set er det ikke denne aldersgruppe, der ser mest tv”.
Uanset dette, tyder en del på at flow TV har en lang og flot fremtid foran sig i følge DR Medieforskning.
Som eksempel er der fortsat flere der “hver uge” ser “Bonderøven”, end der er seere der ser “House of Cards”. ( serien holder pause indtil næste sæson kommer lige om lidt, red.)

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?