Forsiden > Mediepolitik > Medieudviklingen 2016 er ude

Medieudviklingen 2016 er ude

Og det ser ud til at diversitet er det nye sort

torsdag 19. januar 2017, af Tom Dissing

DR har i bedste medie forskerstil valgt at lade “Medieudviklingen 2016” blive fulgt op med noget så spændende som en video, hvor Dennis Christensen fortæller at medieforbruget er “komplekst” og mange sidet.
Der findes unge, der ser flowTV, ganske som der findes ældre, der “ser iPad”.
Når det er på plads, er det dog tilfældet at “on demand” og de sociale medier vinder stadig mere af forbrugernes tid, suppleret af at stadig flere mediebrugere, bruger stadig flere “medier” og “platforme” til at få dækket medieforbruget.
Og så kan det vel ikke undre at forskellen mellem “de unge” og “de ældre” bliver stadig mere udtalt.
Leder af DR Medieforskning, Dennis Christensen, kan dog samtidig fortælle at en 24 årig sagtens kan have samme vaner som en 69 årig, eller omvendt, netop fordi vores alle sammens medieforbrug er under forandring.
Han siger:
-Vi må ikke begå den fejl, at omtale alle under 30 år som ens, når det handler om medieforbrug - men sådan bliver det tit udlagt. Der findes 50-årige, som streamer på livet løs, giver den gas på sociale medier og har taget alle den nye medievirkeligheds muligheder til sig. Men der findes også personer under 30 år, som lytter til radio - overraskende mange endda, og fortsat er glade for at se traditionelt tv, starter han og fortsætter.
-For hvis vi tror, at danskerne er som gennemsnitsdanskeren eller fokuserer på en enkelt udvikling, så misser vi den grundlæggende forståelse af, hvordan medierne spiller sammen: Nye og gamle, hurtige og langsomme, personlige og fælles, slutter han.
En af de - potentielt interessante - områder der er fokus på i dette års rapport, er “hvor meget sport befolkningen ser på tv”, suppleret af en fordybelse i “danskernes brug af livevideo på nettet”.
Og det generelle “radio- og tv-forbrug det seneste år”.
Som eksempel er det nu blevet “normalt” at se levende billeder uden lyd, hvilket jo kræver lidt ekstra på den visuelle side.
Altså ud over tekster nede i bunden af billedet.
Bedst af alt er det nu muligt for medieprofessionelle - og andre der læser denne rapport - at tage deres helt egen “den store digitale mediepersonlighedstest”, som man må formode den enkelte deltager ikke bliver det mindste overrasket over.
Streming vinder fortsat frem, selvom at de store broadcastere stadigt gør det rigtigt flot.
-Vi ser også, at de store fællesskaber på DR1 og TV2 klarer sig godt - trods øget streamingforbrug, og at de unge - trods digitale musiktjenester, stadig søger radioens evne til at udvælge musik og holde dem i godt selskab. Samtidig udtrykker mange også, at de stadig har behov for at få et overblik i nyhedsstrømmen med tv-nyheder og dagblade, selv om de kan få nyheder konstant på smartphone, slutter Dennis Christensen, næsten.
Han når også lige at sige:
Det interessante er i mindre grad at gætte på, om on demand har slået flow ihjel om 10 år, men snarere hvilken rolle, de to spiller for den enkelte bruger, slutter han.
Som pointeret er det muligt at se en lille videosnas her
Det er muligt at hente hele rapporten her
Vi prøver lige at læse rapporten og ser om der er andre sjove detaljer end den kedelige, at “den ugentlige dækning på mediet ( TV ) er fraldet fra 90 % i 2015 til 88 % i 2016 blandt danskere med et tv i husstanden”, suppleret af at de unge ( 15-29-årige ) endnu engang har sænket deres forbrug med 25 procent, helt udet at det kan ses på TV målingerne.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?