Forsiden > News > Medieudviklingen i 2015

Medieudviklingen i 2015

tirsdag 5. januar 2016, af Tom Dissing

Under overskriften “TV-forbruget er stabiliseret”, glæder DR sig over at seernes forbrug nu igen er “stigende”, eller rettere “stabiliserer sig”.
Ret heldigt da forbruget ellers har været faldende siden 2010.
DRs medieforskning kan dog fortælle at det hele gik meget bedre i 2015, hvor seertallene “, stabiliserede sig”.
Tallene skal dog fortsat tages med en pose salt.
Der er nemlig bestemte grupper der ser “meget mere TV” og andre - læs de unge under 50 år - der ser stadig mindre TV.
Tallene kommer først i den endelige rapport, hvorfor vi indtil da må hygge os med at “Arvingerne II” endte som det “mest sete program i 2015”.
Som de fleste derfor har regnet ud, er det altså ikke de unge seere der har løftet tallene.
I konkrete tal så “alle over tre år” TV i to timer og 52 minutter hver dag i 2015, mod to timer og 53 minutter i 2014.
Og det er den “stabilisering” medieforskningen taler om:
-Det stabile tidsforbrug dækker over, at der bliver større forskel mellem dem, der ser meget og dem, der ser lidt TV. Forskellen mellem såkaldte høj- og lavfrekvente seere har aldrig været større, forklarer medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Katrine Green fra DR Medieforskning i rapporten.
Desværre tal vi først kan få øjnene i når hele rapporten udkommer sidst i januar.
Som eksempel er det nu “kun” 66 procent af befolkningen der ser TV hver dag.
Et tal der “kun” er faldet fra 67 procent i 2014.
Således er det nu kun 9 ud af 10 der har deres TV tændt hver uge.
Til gengæld ser de så for 91 procents vedkommende med når TV2, DR, MTG TV og Discovery Networks sender deres kanaler.
I den forbindelse er det på sin plads at pointere at den ottendedel, der ser mest fjernsyn nu bruger seks timer og syv minutter om dagen på at se med.
De er i gennemsnit en 57 årig kvinde der bor på Sjælland eller i Nordjylland.
Den ottendedel der ser mindst TV bor i Midtjylland, er i snit 23 år og mand.
Jakob Vikær Hansen og Katrine Green forklarer videre:
-Meget peger på, at især unge danskere ser mindre tv, som følge af at de skifter fra traditionelt tv til on demand-tjenester, mens det omvendt er de ældre danskere, der ser mere tv end tidligere, slutter de.
DRs hovedkanal er nu nede på 22,2 procent mod 22,4 procent året før, mens TV2 oplever en marginal fremgang til 23,7 procent af seernes tv-forbrug.
TV2-familien er gået frem, takket være hovedkanalen, TV2 News og TV2 Sport. Zulu og Charlie taber seere.
Her de ti mest sete programmer i 2015:
1. Arvingerne II, DR1 – 1.537.000 seere
2- X Factor (inkl. afgørelsen), DR1 – 1.488.000 seere
3. Badehotellet, TV 2 – 1.359.000 seere
4. Mord uden grænser, DR1 – 1.097.000 seere
5. Juleønsket, TV 2 – 1.064.000 seere
6. Vild med dans inkl. Afgørelsen, Knæk cancer og Trin for trin, TV 2 – 1.050.000 seere
7. Den store bagedyst, DR1 – 993.000 seere
8. Rigtige mænd, DR1 - 990.000 seere
9. Årgang 0, TV 2 – 959.000 seere
10. Rigtige mænd- Hva’ nu? DR1 – 911.000 seere
Den fulde rapport kommer formodentligt sidst i januar, eller først i februar.
Her gætter vi på at det bliver muligt at læse hvor mange der har valgt de stadig mere populære streamtjenester og hvor meget tid de bruger på dem.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?