Forsiden > News > MipTV erkender at fremtiden er mobil

MipTV erkender at fremtiden er mobil

fredag 8. april 2016, af Tom Dissing

Her i landet er det fortsat TV, konkret flowTV der er king.
Content, notSoMuch.
Sådan er det ikke på MipTV.
Bevares.
De store multimilliard medie virksomheder og deres “output”, Vivendi, Sky og RTL er stadig vigtige spillere.
Men det var måske Michelle Phan, der for uindviede er en såkaldt “YouTuber”, der virkeligt rykkede på MipTV i år.
Hans potentiale er nemlig/desværre (?) langt større end de fleste af de formater som Vivendi, Sky og RTL er på vej med, mod et marked der er vigenede.
Det er nemlig - kun her i landet - at flowTV har det godt.
I alle andre markeder - uden undtagelse - går det den forkerte vej. Det er de forkerte der kigger med. Og alt fra annoncørerne til broadcastere er klar over det.
I den forbindelse ser det tilsvarende ud til at fortidens DK dominans, er godt gemt.
Det er stadig dramaer der rykker.
Det er bare ikke et par i 30erne der har et problem, der skal klares på 13 timer, der er i vælten.
Det er lidt større ting.
Således var en belgisk broadcaster på MipTV for at sælge “Public Enemy”, mens ITV havde “Victoria” med under armen.
BBC prøvede med “The Collection”, mens Keshet Intl. havde “The A Word” med på MipTV.
Lagardere ville sælge “Cannabis”, mens Endemol Shine Group havde “Intersection” med. ZDF Enterprises havde “Ku’damm 56” med mens Federation Ent.’s kunne vise “Bordertown” frem.
Warner Bros. International Television Production havde formatet “Little Big Shots” med, der er det format der fik flest til at se med i over seks år i USA, hvilket øjeblikkeligt kastede licens aftaler med ITV Mediaset España af sig.
Vivendi, var i den forbindelse en af de store, der har set lyset.
Deres planer er at producere såkaldt “short-format premium international series for mobiles”, hvilket - som vi forstår det - ikke er to unge i et kostaskab der snakker i 3 timer, men derimod fulde produktioner der skal “tvinge” så meget buzz frem at de unge kigger med.
Målet er Europa og Latin Amerika.
Ambitionen er 10x10 minutters segmenter. Der starter med 25 serier og som bliver sendt fra ( produceret ?) engang i september/oktober.
Dominique Delport, Vivendi Content president, der ejer (?) Studio Plus, siger:
-Obviously, mobile is the first screen, especially for a whole new generation, with 3.7 billion mobile users. 60% of smartphone users watch short video daily. But there is still no premium content for them, startede han i Variety og fortsætter.
-Enhancing telcos’ content offerings and service offers obvious monetization: Vivendi is in talks with major telcos for Studio Plus distribution, slutter han.
Af andre nyheder fra ugen der gik i Cannes er at Studiocanal, som Vivendis Canal Plus ejer købte en god del af “Sunny March”, der er Benedict Cumberbatch’s film-TV productions selskab.
Og at Bambu Producciones har solgt “Atlantis” til Netflix Spanien, der forventes suppleret op med global premiere efter premieren i Spanien, har planer om at producere en masse til blandt andet Tyskland, England og globalt, da de ejer en masse selskaber rundt omkring.
Formatet/serien “Urban Myth” er på vej, suppleret af (tyske ) TandemsSpotless”, engelske RED Production Co., der er på vej med ( eller ude med ) Harlan Coben’sFive”, suppleret af lidt co-produktion med Studiocanal og SAM der allerede har “købt” the creators of “Borgen” and “The Killing, til flere nye produktioner.
Studiocanal havde 100 ( nye ) originale ( drama ) series under “development” eller “i produktion”, som chairman-CEO Didier Lupfer var frisk på at tale om i Cannes.
En væsentligt spiller, er uanset dette, stadig Netflix, der nu lover at investere i 600 timers såkaldt “original content”, hvilket konkret betyder at størrelsen nu løber helt fra HBO, der ellers er kendt for at købe de bedste ultra high end produktioner.
Sky, der er store i det meste af Europa, har dog også planer, og er på vej til at investere i en masse indhold også.
Lagardere, der er Frankrigs andet største “production group” bag Banijay/Zodiak, købte sidste år spanske Boomerang, der nu skal ud til resten af Europa, så andre også kan købe Boomerang koncepter og formater.
Det er ikke forklaret hvor, men de lover at der vil være Boomerang kontorer i alle “major cities”, hvilket - gætter vi på - betyder Stockholm i Norden.
Largardere, er netop gået sammen med tyske Beta Film om at lancere DramaCorp, der såmænd kommer til at bo i Sverige, hvor der skal produceret til det tyske og Nordiske marked. ( ?)
Endemol Shine Group brugte MipTV på at fortælle at de netop har etableret et studie til internationale drama produktioner i Israel.
Tilbage - igen igen - hos Netflix, så er deres første store spanske produktion som Bambu Producciones, står bag, en “1920erne, female-centered drama”, der fortsat ingen officiel handling har.
ITV viste deres - næsten dansk/svenske “Marcella” frem, der er skrevet af Hans Rosenfeldt, (creator af “The BridgeBron/Boen), der skulle have solgt vildt godt i Cannes.
SVT og DR skulle dog i stedet have købt “The Collection”, der er Amazons første UK serie indkøb.
Der er tale om en France Televisions første Engelsk talende “1947 haute couture fashion house” historie, som Lookout Point, BBC og Federation Ent har produceret ( til Amazon ?).
SVT købte også “The A Word”, der er et UK/Israeli drama /remake, om en families problemer med en 5 årig søn der bliver dianostigseret med autisme.
ITV Studios Global Ent. er i den forbindelse på vej med “Victoria”, der bliver den nye “Downton Abbey” i blandt andet US, på PBS, ganske som seerne på TV4, NRK, DR, YLE og endelig NPO i Holland ender med at kunne se dette kostumebal i primetime.
Serien er også solgt til Israel, hele Afrika og Canada.
Af andre potentielt relevante serier/formater der blev shoppet rundt på MipTV, var “Bordertown”, der er et “Nordic Noir cop series-come-family drama”, mens ZDF Enterprises prøvede at sælge “Ku’damm 56 – Rebel With a Cause”, om en “Berlin-set feminist tale unspooling against the background of the city’s 1956 rock ‘n’ roll scene”.
Du har gættet det.
Det er en ny version af “Deutschland 83”, der solgte ret godt.
Af amerikanske ting vi snart kommer til at se i Europa, er “MacGyver”, ( mere ) “Nancy Drew”, “ og flere “Star Trekreboots, der enten kan være animation eller en ny serie fra JJ Abrams, der jo producerer filmene.
Roots” der vist har haft premiere i USA, eller som får det snart, er et andet remake Europa kan se frem til.
Serien er oprindeligt fra 1977, og ser ud til både at have de originale og deres børnebørn i målgruppen.
MipTV viste endeligt også at en hulens masse store spillere kort og godt bare køber eller havde købt de størrelser der har suces på de nye platforme.
RTL købte således nord amerikanske BroadbandTV, en YouTube aggregator “StyleHaul” og SpotX, der alle har succes på kabel TV, på YouTube eller som en “video inventory management platform”, der kan holde styr på “online ad enquiries”.
US Telco Verizon købte 24.5 procent af Awesomeness TV (ATV), der ser ud til at på vej ind i “personlige” ( forbruger ) aftaler for 650 millioner dollars.
Noget der skulle være sket via en ny “mobile streaming service” på VerizonsGo90” platform.
ATV, der oprindeligt var ejet af DreamWorks Animation, er/var en af de første “YouTube Multi-Channel-Network”, hvor indhold og alt andet er skabt af brugerne selv, nudget på plads af forretningsfolket.
Slutteligt er Viceland på vej ind i Frankring, på Canal Plus set top Box, hvilket betyder at kunderne ikke kan sige nej, og derfor blot kommer til at betale for mere indhold.
Pan Europæiske Sky købte en bunke NBCUniversal serier, konkret fra Syfy, der ser ud til at have stadig større succes med deres serier, der bliver stadig mere Supernatural eller hard Science afgtige.
US production house Skydance Media, købte et US remake af finske dramedyDownshifters” som Yellow Film & TV oprindeligt stod bag.
Planen er 10x40 minutter i første omgang.
Der skete helt sikkert meget mere.
MipTV har deres egen YouTube side, hvor en bunke Key
Her et par promoer.






Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?