Forsiden > Ny teknik > NFL Films går digital

NFL Films går digital

mandag 25. august 2014, af Tom Dissing

NFL Films har her de sidste 50 år optaget alt på film.
Bevares, det siger jo sig selv, at de - for 50 år siden - startede på film.
Men at de blev ved, kan undre.
Egentlig ikke.
Selskabet, der primært optager “supplerende materiale om hvad der sker” på en række stadions, og “the NFL show” fandt nemlig tidligt ud af at det faktisk var ret svært for alverdens videokameraer at levere samme kvalitet som de “bitte små” Super 16mm kameraer.
Og da de nærmest for 50 år siden, chokederede en hel verden, med “slow motion billeder”, og lige siden er løbet fra de fleste, netop fordi de optog på film, er det “overraskende” at de nu dropper film, til fordel for digitale optagere.
Årsagen er oplagt nu at de omtalte digitale optagere fylder - næsten - lige så lidt som et S16mm kamera, der kan optager 125fps ( 150fps til NTSC ), og nu både er “hurtigere” i forhold til lysfølsomhed, og i realiteten kan optage i 240fps i 2K, uden at det fylder mere end et FS700, som eksempel.
Manden bag valget af film, hedder Ed Sabol.
Han er manden der foundede NFL Films.
Desværre er han ikke mere.
Det er derfor han søn Steve, der endte med at tage beslutningen om at droppe film, til fordel for digital optagelse.
En svær beslutning, da NFL Films såmænd kan fortælle at de har optaget mere end “100 million feet of film” ( svarer cirka til 30000 kilometer 16mm film, red. )
Men nu hvor de digitale kameraer er blevet ret heldige, og stadig kun vejer “en del” mere end et tilsvarende filmkamera, var det altså tiden.
Der er i den forbindelse blevet eksperimenteres siden før 2012, med kameraer fra Sony, Panasonic og Arri.
Da ingen af disse - dengang for et par år siden - kunne levere High Speed optagelser, blev video mest brugt til “close-ups” og “bench shots”.
-We wanted our cameramen to have the same comfort they’ve had with film cameras all these years, starter Katz Sabol, og fortsætter.
-It’s been an enormous engineering challenge for our people to create an infrastructure to do this in so short a time and a significant operating expense for the bandwidth we needed, slutter han.
Planen er at NFL Films fra sæson 2015 helt overgår til at optage “EFP” på Amira.
Så de købte lige 30 styks.
Den smule film, der stadig er tilbage forventes at blive brugt på det allersidste “NFL Films Presents”, der ydermere er flyttet fra ESPN til Fox Sports 1.
NFL Films producerer fortsat op imod 60 studie shows om året, der bliver sendt på Showtime som ”Inside the NFL”, og på the NFL Network, hvor de 30 Amiraer bruges til EFP delen.
Der er ydermere en række spilleaftener, der - naturligvis - bliver sendt direkte.
Men som altså skal leve op til den meget høje kvalitet NFL Films plejer at levere.
Som alle er enige om, bliver det langt lettere at distribuere de enkelte optagelser ud til de mange netværk og broadcastere i USA, der er vilde med at vise billeder fra NFL.
Som Steve Sabol sagde det i 2011:
-What a story we have, my father with the little 16-millimeter camera helped the N.F.L. become the No. 1 sport in the country.
Alt sammen noget der skete “på film”.
Nu hvor de overgår til at optage på Amira, er det ligefør at Kodak kunne ende med at lukke og slukke for deres 16mm film.
Det må vi da håbe at de ikke gør.
Vi har fundet Steve Sabols tribute til film og en BTS af hvordan de laver NFL.
Tjek evt 6.25, og 6.43, hvor de viser hvordan de bruger 4K som en integreret del af produktionen nu, og med en finger, og en touch skærm definerer hvilken del af de 4K de mener seerne skal se.
Live.


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?